Feb 8, 2013

සෞදියේදී රිසානා දිවි දෙමින් ඉල්ලන්නේ කුමක්ද


04-1පසුගිය දෙසැම්බර් මාසයේදී ආරම්භ වූ හිටපු අගවිනිසුරු ශිරාණි බණ්ඩාරනායක මහත්මියට එරෙහි දෝෂාභියෝග පෙත්සම මුළු රටම ගිනියම් කළ ගිනි බෝලයක් මෙන් අලුත් වසරටත් ඇදී ආවේය. දෝෂාභියෝග ගිනි බෝලය පිපිරී යන්නට ඔන්න මෙන්න කියා තිබියදී රටම කම්පාවට පත් කළ සිද්ධියක් වාර්තා විය. ඒ ඉතා දුගී දුප්පත් පවුලකින් සෞදිය බලා ගිය රිසානා නෆීක් දැරියගේ හිස ගසා දැමීම පිළිබඳ ලෝක ජනතාවගේ සිත් කම්පා කළ කතාවයි. මේ දිනවල අන්තර්ජාලය හරහා රිසානා නෆීක් දැරිය හිස ගැසුම් කන දර්ශන ඇතුළත් වීඩියෝ පටයක් හුවමාරු වෙමින් තිබේ. විද්‍යුත් තැපැල් ලිපිනවලටද එම වීඩියෝ පටය ලැබෙමින් පවතී. අදාළ වීඩියෝ පටය මා මහටද ලැබුණි. එහි මුලින්ම සඳහන් වී තිබුණේ “ඔබ හෘද රෝගියෙක් නම් මෙම වීඩියෝව නොබලන ලෙස කරන අනතුරු ඇඟවීමකි. හිස ගැසුම් කෑමක් යනු ඉතා මි‍ලේච්ඡ දර්ශනයකි. හෘද රෝගියෙක් නොවුණත් හදිසි කම්පනය මරණය කැඳවීමට වුවත් සෑහේ. එම අවදානම නැතිව අදාළ බිහිසුණු සිද්ධිය නරඹන්නට මගේ සිත මම එකලස් කර ගත්තේ මෙම බිහිසුණු වධයට ලක් වූ දැරිය අපේ එකියක් වූ බැවින්ය. එමෙන්ම දර්ශන වැල තුළ තිබෙන අපේ නැති බැරිකම පමණක් නොවේ, අපේ නොහැකියාවද හඳුනා ගන්නටය.

හිස සහ සිරුර සුදු ඇඳුමකින් වසා ගිනියම් වැල්‍ලේ දණ ගස්සා සිටියේ රිසානා නෆීක් දැයි කියන්නට මම අ‍පොහොසත්ය. මන්ද මධ්‍යම දුර ප්‍රමාණයේ රූප රාමුවලින් එම රූපකාය හඳුනා ගන්නට නොහැකි වූ බැවින්ය. අඩුම තරමේ ඒ කාන්තාවක්ද, පුරුෂයෙකුද යන්නවත් පැහැදිලි නැත. නමුත් සුදු වෑන් රථයක්, නුදුරින් වට වී බලා සිටින පිරිසක්, ‍පොලිස්කාරයින් සහ ආරාබි ලෝගුවලින් සැරසුණු සද්දන්ත මිනිසුන් කීපදෙනෙක් මෙම රූප පෙළට එක්වූ පිරිස වූහ. මගේ ජීවිතයේ මා නැරඹූ ඉතා බිහිසුණු හා තැති ගන්වනසුලු වීඩියෝ පටය එය විය.

මේතරම් බිහිසුණු ඉරණමක් වෙත රිසානා නෆීක් යොමු වූයේ ඇගේ දුප්පත්කම හේතුවෙනි. ශ්‍රී ලංකාවේ දුප්පත්කම පිටුදකින්නට ක්‍රමවේද මෙරට දේශපාලන ක්‍රමය තුළ කිසිදාක ගොඩනැගී නැත. වරින්වර පත්වන දේශපාලනඥයන් විසින් තමන්ගේ ප්‍රතිරූප ගොඩනගා ගන්නට දුප්පත්කම පිටුදකින ක්‍රම යැයි පවසමින් වැඩසටහන් ඉදිරිපත් කරනු ලබති. නමුත් ඔවුන්ගේ දේශපාලන ගමන අවසන් වන විට වැඩසටහනක්ද වළපල්ලට යයි. අලුතින් පත්වන දේශපාලනඥයන් යළිත් සිය ප්‍රතිරූප පුම්බා ගැනීමේ අලුත් වැඩසටහන් අරඹති. මේ අන්දමට ආරම්භ වන ව්‍යාපෘති යටතේ තෝරා ගත් පළාත් සභා ඒවායේ වෙසෙන තම පක්ෂය දිනවීමට දරදිය ඇද්ද පාක්ෂිකයන්ගේ දුප්පත්කම පිටුදකින වැඩසටහන් ක්‍රියාත්මක වන නමුත් ජාතික වශයෙන් මෙම ප්‍රශ්නයට ලබාදෙන විසඳුමක් ගව් ගණනකින්වත් පෙනෙන්නට නැත. එසේ තිබුණා නම් හොර පාස්‍පෝට් සාදා දී රිසානා නෆීක් සෞදියට යවන්නට තක්කඩි ඒජන්සිකරුවන්ට නොහැකිය. 

රිසානා දැරිය හිස ගැසුම් කෑමේ සිද්ධිය හරහා ප්‍රශ්න ගණනාවක් පැන නගී. රිසානා පමණක් නොව සුදේශ්කර් නමැති තවත් ශ්‍රී ලාංකික තරුණයෙක් මරණ දඬුවම් තීන්දුව ලැබ කටාර් රටේ සිර මැදිරියක සිටින බව මේ වන විට වාර්තා වී තිබේ.

ඔහුට තිබෙන චෝදනාව වන්නේ ඉන්දියානු ජාතිකයෙකුට පිහියෙන් ඇණ ඝාතනය කිරීමයි. රිසානාට එල්ල වූ චෝදනාව වූයේ දරුවකුට බෝතලයෙන් කිරි පෙවීමේදී කිරි දියර සිර වී දරුවා මිය යාමට සැලැස්වීමයි. එය මිනී මැරුමක් වශයෙන් සෞදි උසාවිය හමුවේ ගොනු කරන්නට එරට නීති අංශ සමත් වී තිබිණ. එසේ ඔවුන් සමත් වූයේ එසේ නොවේ යැයි කියන්නට අප තුළ වූ නොහැකියාව හේතුවෙනි. එම නොහැකියාව ප්‍රකට වූයේ රටේ නීතියක් තිබුණද, නීතියට වඩා නීතිය තුළ තිබෙන සිදුරු තුළින් පැන යාමට බොහෝ දෙනාට ඉඩකඩ සලසා දී තිබෙන බැවින්ය. ඒ නිසා ලෝකය ඉදිරියේ නීතිය සම්බන්ධයෙන් නිරුවත් වන්නට ශ්‍රී ලංකාව සූදානම් වූයේ නැත. රිසානාට හිස් ගැසුම් කන්නට සිදුවූයේ එබැවින්ය.04-2
රිසානා නෆීක් දැරියට ව්‍යාජ ගමන් බලපත්‍රයක් සාදා දීමට ශ්‍රී ලංකාවේ ආගමන විගමන දෙපාර්තමේන්තුව කටයුතු කළේ යැයි කියන්නට කිසිසේත්ම නොහැකිය. නමුත් එවැන්නක් සිදුවී තිබේ. අපේ රටේ හොර ගමන් බලපත්‍ර, උප්පැන්න, ඉඩම් ඔප්පු, රියැදුරු බලපත්‍ර, උපාධි සහතික ආදි තවත් බොහෝ වටිනා ලියකියවිලි දවසක් දෙකක් ඇතුළත සාදා ගත හැකියි. දරුවෙක් සුපිරි පාසලකට දමා ගන්න අවශ්‍ය කරන සියලුම ලිපි ‍ලේඛන සාදා දීමට අද කා‍ලේ රුපියල් ලක්ෂ පහකට වඩා අය කෙරේ. විදුහල්පතිවරයාටත් ලක්ෂ පහක්වත් දිය යුතුය. රාජකාරිය සම්පූර්ණ වන්නේ එවිටය. මෙම තත්ත්වය රටේ ජනාධිපතිවරයාගේ පටන් පහළට සෑම පුරවැසියෙක්ම දන්නා කාරණාවකි. නමුත් පිටරටක ඇති වූ පළහිලව්වකදී අපේ රටේ හොර ගමන් බලපත්‍ර සාදා මිනිසුන්, ගැහැනුන්  පිටරට යවනවා” යැයි කියන්නට අපේ විදේශ අමාත්‍යංශයට නොහැකිය. එයින් සිදුවන්නේ රටට අවමානයක් පමණක් නොව ජාත්‍යන්තර වටිනාකමක් සහිත බලපත්‍රයක් ගැන කිසිම විශ්වාසයක් ජාත්‍යන්තරයට නැති වීමයි. එබැවින් රිසානා නෆීක්ගේ මරණ දඬුවම පිළිබඳ ශ්‍රී ලංකාවේ ආණ්ඩුවේ කතා හුදෙක් නැග එන ජනවිරෝධය පාලනය කරන්නට යෙදූ උපායන්වලට සමාන විය.

රිසානා සෞදියට පිටත් වූයේ ගෘහ සේවිකා වෘත්තියටය. දරුවාට කිරි පෙවීම අයත් වන්නේ “Baby sitting”යන වෘත්තියටය. ඇයගේ අතින් දරුවාට ‍පොවන කිරි පිට උගුරේ ගියේ “Baby sitting”පිළිබඳ රිසානා තුළ තිබූ නොදැනුවත්කමයි. මෙම තර්කය වුවත් සෞදි මහාධිකරණය හමුවෙහි ගොඩනගන්නට සෞදි ශ්‍රී ලංකා තානාපති අංශයට නොහැකි විනි නම් එය පුදුමයට කාරණාවක් නොවේ. මන්ද එම නීති තර්කය මතු වන්නට පෙර එරට නීතිවේදීන් මතු කර තිබූ ප්‍රශ්නය වූයේ ඇගේ ගමන් බලපත්‍රයයි. දාහත් හැවිරිදි රිසානාගේ වයස එම ගමන් බලපත්‍රයේ සඳහන් වූයේ 21ක් හැටියටය. මේ අලි බොරුව හමුවේ ආණ්ඩුව වරද පිළිගත්තා නම් ඉන් අනතුරුව රිසානාගේ මරණයෙන් පමණක් දඬුවම අවසන් වන්නේ නැත. හොර පාස්‍පෝට්වලින් එරටට පැමිණ රාජකාරිවල යෙදෙන බොහෝ දෙනකුට සිරදඬුවම්, කස පහර කන්නට හෝ හිස් ගැසුම් කන්නට සිදුවනු නොඅනුමානය. මන්ද සොරකමට, වංචාවට සෞදි රටේ ඉඩක් නැති බැවින්ය.

අවුරුද්දකට මැද පෙරදිග ශ්‍රමිකයන්ගෙන් පමණක් රටට ඇමෙරිකන් ඩොලර් කෝටි 60ක ආදායමක් ලබන බව කියමින් මැද පෙරදිග සෝ සුසුම් දුක් කඳුළු මැදින් උපයන මුදලින් විනෝද වන පුද්ගලයන් අවධානය යොමු කළ යුත්තේ අහිංසක ශ්‍රමිකයන්ට සාධාරණයක් ඉටු කිරීමටය. රිසානාගේ මරණයෙන් ඉක්බිති දැන් විදේශ අමාත්‍යංශයේ හිස මතට තවත් උල්කාපාතයක් කඩාපාත් වී තිබේ. ඒ කටාර් හි සුදේශ්කර් නමැති තරුණයා මරණ දඬුවමින් බේරාගන්නේ කෙසේද යන්න ගැනයි. රිසානා හිස ගැසුම් කෑම හේතුවෙන් මේ වනවිට රටේ ජනතාව ඇඟිල්ල දිගු කරන්නේ ආණ්ඩුවටය. එම පීඩනය මදක් සැහැල්ලු වී යද්දී සුදේශ්කර් තරුණයාගේ මව රූපවාහිනී මාධ්‍ය හමුවේ හඬා වැළපෙමින් ඉල්ලා සිටින්නේ ඇගේ දරුවාගේ ජීවිතය බේරාදෙන ලෙසයි. මෙම තරුණයාට ජීවිත දානය ලබා දෙන්නට නම් ඔහුගේ පිහි පහරින් ජීවිතක්ෂයට පත් වූ ඉන්දීය තරුණයාගේ දෙමව්පියන් රුපියල් ලක්ෂ තිස්පහක් ඉල්ලති. එපමණ මුදලක් ගෙවන්නට තමන්ට වත්කමක් නැතැයි සුදේශ්කර්ගේ මව පවසයි.

රැකියා සඳහා මැද පෙරදිග රටවලට පමණක් නොව වෙනත් කාර්යයන් සඳහා විදෙස්ගත වන ශ්‍රී ලාංකිකයන් බොහෝ දෙනා මුහුණ දෙන ගැටලුවක් වී තිබෙන්නේ සංක්‍රමණය වන රට තුළ පවතින නීතිය පිළිබඳ අනවබෝධයයි. එපමණක් නොව එරටේ නීතිය හෑල්ලුවට ලක් කරමින් හැසිරීමයි. ඊට හේතුවී තිබෙන්නේ ශ්‍රී ලංකාව තුළ නීතිය හරිහැටි ක්‍රියාත්මක නොවීමයි. මෙරටේ පවතින නීති රීති ඇතුළේ සිදුවන නොපනත්කම්වලින් වැරදිකරුවෝ බොහෝ පහසුවෙන් ගැලවී යති. නීතිරීති පෙනි පෙනී තිබියදී ඒවා උල්ලංඝනය කරති. නීතිරීති බලගන්වන්නෝද වැරදි කරති. ඉන් බේරී යති. දිනපතා දකින්නට ලැබෙන එවැනි පූර්ව ආදර්ශ යටතේ ගොඩනැගෙන සමාජයේ සමහර පුද්ගලයන් විදේශගත වීමෙන් අනතුරුව එරටේ පවතින නීතියට අවනත නොවීම හෝ එම නීති නොසළකා හැරීම පුදුමයට කාරණාවක් නොවේ. උදාහරණයක් වශයෙන් සුදේශ්කර් නමැති තරුණයා අතින් මේ රටේදී මනුෂ්‍ය ඝාතනයක් සිදුවිනි නම් සමහර විට ඔහුට රැකවරණය ලබාදීමට ඉදිරිපත් වන අංශ බොහෝ තිබෙන්නට පිළිවන. එය සුදේශ්කර්ගේ වරදක් නොවේ රටේ හැටිය. මෙබඳු ඝාතන සම්බන්ධයෙන් අත්අඩංගුවට පත්වන බොහෝ දෙනා මාස පහකින් පමණ ඇප මත නිදහස් වී පැමිණෙති. අවුරුදු දහයක් දොළහක් මුළුල්‍ලේ නඩු අසති. අවසානයේදී බොහෝ විත්තිකරුවන් හදිසි කෝපය මුල් කරගත් මිනීමැරුමක චූදිතයන් වී දඩයක් සමග අත්හිටවූ සිරදඬුවමකට යටත් කරති. එසේත් නැත්නම් අවුරුද්දක හෝ කීපයක සිරදඬුවමකට ලක් කරති. එම දඬුවමට එරෙහිව වුවත් ඉදිරියට යාහැකි ආකාරයට පවතින නීති ක්‍රියාදාම අවසන් වන්නේ විත්තිකරුවා නිදොස් වීමෙනි. මෙය තමයි රටේ ඇත්ත තත්ත්වය. තිත්ත වුවත් ඇත්ත තත්ත්වය මෙය නම් එය යටතේ ගොඩනැගුන සමාජයක ජීවත්වන ජනතාව පිටරටකට ගියත් බොහෝ විට කල්පනා කරන්නේ ශ්‍රී ලංකාවේ මෙන් හැසිරෙන්නටය. නමුත් එය වැරදිය. මෙම අනවබෝධය සුදේශ්කර්ටද බලපාන්නට ඇතැයි විශ්වාස කරන්නට පිළිවන.

විශේෂයෙන් මැද පෙරදිග රටවල පවත්වාගෙන යන බොහෝ තානාපති සේවාවන් වෙතින් සිදුවන්නේ අලුත් අවුරුද්දට සිංහ කොඩි දැමීම, සිංහල අලුත් අවුරුද්දට බක්මහ සැණකෙළි සමග ශ්‍රී ලංකාවෙන් ගායක ගායිකාවන් ආනයනය කරවීම, වෙසක් සතියේ කූඩු සෑදීම හා නත්තලට ගවලෙනක් සෑදීම වැනි ප්‍රාථමික මට්ටමේ ළදරු වැඩසටහන්ය. ‍පොල්තෙල් ලාම්පු පත්තුකර මැද පෙරදිග ශ්‍රමිකයන් ගැන කිඹුල් කඳුළු හෙලීම එහිදී විශේෂාංගයකි. මෙම බහුභූත වැඩ කරන නිලධාරීන්ට වැටුප් ගෙවන්නට ශ්‍රී ලංකා ආණ්ඩුව වියදම් කරන මුදල සුළු පටු නොවේ. ආණ්ඩුවේ විමල් වීරවංශ ඇමැතිවරයා පවසන්නේ මැද පෙරදිග ඇතුළු රටවල පවත්වාගෙන යන්නේ තානාපති සේවාවක් නොව තානායම් සේවාවක් බවකි. කතාව සම්පූර්ණයෙන් ඇත්තය. මෙම නිලධාරීන් සතුව නව මං පෙත්වලට පිවිසීමේ දැනුම් මට්ටම පවතින්නේ ඉතා පහළ මට්ටමකය. තමන්ගේ රටට පැමිණෙන ශ්‍රමිකයන්ගේ ජීවිත සුරක්ෂිතභාවය පිළිබඳ බොහෝ දේ කල්පනා කොට ක්‍රියාත්මක කරන්නට මොවුන්ට හැකියාව ඇතත් වඩාත් පිළිඹිබු වන්නේ ඔවුන්ගේ නොහැකියාවයි. එබැවින් එහි ශ්‍රී ලාංකික ජනතාව පත් වී ඇත්තේ දුකටය. විපතටය. තානාපති සේවාව බොහෝ රටවල ‘බිස්නස්’ එකකි.

රිසානා නෆීක් දැරියට සිය ජීවිතය ඉතා අවාසනාවන්ත ලෙස අහිමි වූයේ ශ්‍රමිකයන් පිටරටවලට යැවීමේ ක්‍රමවේදය පිටුපස තිබෙන මාෆියාව හේතුවෙනි. සුදේශ්කර්ට මරණ දඬුවම හිමි වී ඇත්තේ රටවල පවතින නීතිය ගැන තිබූ අනවබෝධය හේතුවෙනි. මෙම කරුණු දෙක මුල් කර ගනිමින් ඉදිරියේදී මැද පෙරදිග සිදුවන ජීවිත විනාශ වළක්වා ගැනීම එතරම් අපහසු කාර්යයක් නොවන බව මගේ දැනීමයි. ඒ සඳහා ශක්තිමත් වැඩපිළිවෙළක් වහා ආරම්භ කළ යුතුව තිබේ.

අනුර හොරේෂස් 

කොලඹ නෝනලාගේ ඉල්ලුමට මහායානය වැපුරූ පිටිදූවේ සිරිධම්ම


කොලඹ නෝනලාගේ ඉල්ලුමට මහායානය වැපුරූ පිටිදූවේ සිරිධම්ම


අප ජීවිතයේ ලද විශාලම භාග්‍ය වූ නිර්මල ථෙරවාදී බුදු දහමට වින කටිමින් මිත්‍යාව වපුරවමින් ශ්‍රී ලාංකිකයන් තොග ගණනින් අධර්මයටත් මුලාවටත් රැගෙන යමින් සිටි පිටිදූවේ සිරිදම්මනමින් මුලින් පෙනී සිට චීවරදාරියා පිළිබද ලිවීමට කිහිපවරක්ම සිතුනි. නමුත් කරුණු කිහිපයක් හේතුවෙන් ඒ පිළිබද නොලිය සිටින්නට ඒ හැම වාරයකදීම තීරණය කරන ලදී. එයට ප්‍රදාන හේතුව වුයේ පිටිදූවේ සිරිදම්මයනු එකල සමාජ සම්මතය අනුව භික්ෂුන් වහන්සේ නමක් ලෙස පෙනී සිටි අයකු බැවින් ගිහියකු ලෙස භික්ෂූන් වහන්සේ නමක් විවේචනය කිරීම සුදුසු නැතයි වූ හැගීමයි.
භික්ෂුවක් සංඟ සමාජයට එරෙහිව කටයුතු කරන්නේනම් ඔහුට විරුද්දව කටයුතු කිරීමට පෙරමුණ ගත යුත්තේ සංඝ සමාජය විසින්මය. කල් ගතවී හෝ අවසානයේ එය සිදුවී ඇත. පිටිදූවේ සිරිදම්මහිමි ලෙස පෙනී සිටි මෙම චීවරදාරිය මෙයට වසරකට පමණ පෙර හිටි හැටියේ රටෙනුත් අතුරුදහන් වන්නේ සංඝ සමාජය විසින්, විශේෂයෙන්ම මෙම චීවරධාරියාගේ ගුරු හිමියන් වන පරවාහැර හිමියන් විසින් මොහුව ශිෂ්‍ය බාවයෙන් නෙරපීමත් සමගය.පරවාහැර චන්ද්‍රරතන නායක හිමියන් පවසා තිබුනේ භික්ෂුභාවයට නොගැලපෙන ක්‍රියා රැසක් හේතුවෙන් මිට වසර දෙකකට පෙර තමන්ගෙන් උපසම්පදාව ලැබූ පිටිදුවේ සිරිධම්ම නමැති තැනැත්තා තමන්ගේ ශිෂ්‍ය භාවයෙන් ඉවත්කළ බවද ඒ බව දන්වමින් පුවත්පත් දැන්වීමක්ද පලකල බවය.ගුරුහිමියන් විසින් පැවිද්දෙකු ශිෂ්‍ය බාවයෙන් නෙරපන ලද කල පවත්නා ශාෂණ සම්මතයට අනුව තව දුරටත් පැරණි පැවිදි නම බාවිතා කල නොහැක. 
පැටිකිරිය 
ගාල්ල ප්‍රදේශයේ උපත ලබන පිටිදූවේ සිරිදම්ම හිමි පසුව කැලණිය විශ්ව විද්‍යාලයෙන් විද්‍යාවේදී උපාධිය ලැබූවෙකි. විද්‍යා අධ්‍යාපනය ලබන හීන මානය ඇති බොහෝ ශ්‍රී ලාංකිකයන් මෙන් ඔහුද බුදු සරණට අමතරව බටහිර විද්‍යාවද පරම සත්‍යක් ලෙස  හිස්මුදිනින් පිළිගත් අයෙකි.  සර්වකාලීන සහ ලෝකෝත්තර වූ බුදුදහම සත්‍යයය් පෙන්වීමට හුදු බෞතික සංකල්ප කිහිපයක් තේරුම් ගැනීමට බිහිකර ගන්නා ලද බටහිර විද්‍යාව සමග සම කිරීමට යාම බටහිරට ගැති කොලඹ වෙසෙන ලුම්පන් බෞද්ධයන්ට ආශ්වාදයක් ඇති කිරීමට සමත් විය. මෙයින් සිරිධම්ම නම් චීවරදාරියා යම් ආකර්ෂණයක් ඇතිකර ගත්තේය. මෙහි කූටප්ප්‍රාප්තිය වනුයේ  මොහු සෝමා එදිරිසිංහ ගේ ස්වර්ණවාහිනියේ වැඩසටහන් සමග සම්බන්ද වීමත් සමගය. මෙතෙක් සමූහ ආගමික කතිකාවන් වලට පමණක් අවස්ථා ලැබූ මෙම චීවරදාරියා තමන්ට රිසි පරිදි ස්වර්ණ වාහිනියේ විකාර රූපී නිවේදකයන් සමග එක්ව බුදු දහම විග්‍රහ කරන්නටත් විවිද අර්ථ කතන දෙන්නටත් පටන් ගන්නේය.
උපායමාර්ගය 
බුදුදහම යනු පටිසෝතගාමී පටිපදාව මත අධ්‍යාත්මික විමුක්තිය ලබා ගනු පිණිස ඇති දහමකි. නමුත් පිටිදූවේ සිරිදම්මයනු සමාජයේ රැල්ල හොදින් හදුනන ඉල්ලුමට අනුව සැපයුම ලබාදෙන ශුර ව්‍යාපාරිකයෙකි. සමාජයේ අනුසෝතගාමී ජනප්‍රිය රැල්ල කවදත් පවතිනුයේ කවර හෝ ආකාරයෙන් මුදල් හම්බ කිරීමටත් ආශාවන් පසු පස යාමට පෙලබවීමටත් ය. මෙසේ කපටි කෛරාටික කමින් හෝ මුදල් හරි හම්බ කරමින් ආශාවන් පසු පස දිව යන මිනිසුන්ට තමන් ගත කරන ජීවන රටාවේ හිස් බව පිළිබද අසහනකාරී හැගීමකුත්, ජීවනෝපාය ලෙස කරනා කුප්‍රයෝග සහ බොරුව හේතුවෙන් තමන්ට ඉදිරි සසර තුල ඇතිවන කර්ම ඵල පිළිබද බියකුත් ඇති කරයි.  මෙවැනි ජීවන රටාවකට පුරුදුවන හිස් මිනිසුන්ට ථෙරවාදී බුදු දහම තවත් ප්‍රශ්නයක් බවට පත් වේ.
අප්පමාදෝ අමතා පදං පමාදෝ මච්චුනෝ පදං
අප්පමත්තා න මීයන්ති යේ පමත්තා යථා මතා
නොපමාව, සැලකිල්ල නිවනට කරුණු වේ.  පමාව, නොසැලකිල්ල මරණයට කරුණු වේ. නොපමා වුවෝ නොමැරෙත්. පමා වුවෝ (නොමලත්) මළවුන් වැනිය.
ධම්මපදය ,ගෞතම බුදු රජාණන් වහන්සේ
මොවුන්ට පරම්පරාවෙන් පැමිණි බෞද්ධ ලේබලයත් එකවර අතහැරීමට සමාජීය හේතු මත නොහැකිය. නමුත් දැන දැන කරන තක්කඩි හොර මැර වංචා කම් වලට සසරේදී තමන්ට ලැබෙන කර්ම ඵල ගැන දැනීම හේතුවෙන් ඇතුලතිතින් ඇතිවන අසහනය (guilty conscience) ඔවුන්ව නිරන්තරයෙන් දවාලය්. සරලව කියන්නේනම් මොවුන්ට සමාජීය හේතු මත බෞද්ධයායන රැවුලත්, තමන් කරන ජඩ වැඩ ගැන සසර බිය අමතක කරගැනීම යන කැදත්යන දෙකම බේරා ගතයුතුය. කොලඹ මුදල් පසුපසම හබා යන තුප්පහි සමාජය මෙයට සොයාගත් පිළිතුර වුයේ ථේරවාදී බුදුදහමින් මහායාන බුදු දහමට හෙමින් සීරුවේ පල්ලම් බැසීමය. එවිට මෙම තක්කඩින්ටතමන්ව නිවනට දැක්කවීම අනාගතයේ බිහිවන මෛත්‍රී බුදු හිමියන්ට බාර කර තමන් කරගෙන යන කපටි කෛරාටික ජීවනෝපාය ආදියේ හිතේ සැනසිල්ලෙන් යෙදිය හැක!
පිටිදූවේ සිරිදම්මයන චීවරදාරියා  කොලඹ ගෙන්දගම් පොලවේ ඇති මෙම යථාර්තය ශූර බුද්ධියෙන් හදුනා ගත්තේය. මෙම අතමිට සරු කූට වියාපාරික පවුල් ආකර්ෂණය කරගැනීම සදහා මොහු ඉතා ශූක්ෂම ලෙස මහායාන සංකල්ප සමාජයට මුදාහරින්නේය. ගෞතම බුදු රජාණන් වහන්සේගේ දේශනය වූ අප්පමාදෝ අමතපදන්යන අවවාදයට පය්න් ගසා නිවන් දැකීම මෛත්‍රී බුද්ධ ශාසණයට කල් දමනබෝදිසත්වයන්ට යැදීම් සහ පුද පූජා වලට සීමාවූ මහායානික සංකල්ප ක්‍රමයෙන් ඔහු සමාජ ගත කළේය. අත මිට හිමි දේශපාලුවන් සහ කූට ව්‍යාපාරිකයන්ගේ ධන බලයෙන් මෛත්‍රී බෝදිසත්ව පූජා, පෙරහැර ආදිය පැවැත්වීම ඔහුගේ ආශ්‍රමයේ ප්‍රමුක වතාවත් බවට පත් කළේය. බණ දේශනා සදහා මුදල් අයකිරීමත්, විවිද පූජා බාන්ඩ අලෙවියත් මගින් සාර්ථක ව්‍යාපාරිකයකු වීමට මෙම චීවරධාරියට ගතවන්නේ කෙටි කළකි.
කාන්තා හුටපට, ඉඩ කඩම් නඩු, වංචා, මුදලට ධර්ම දේශනා කිරීම ආදී  සකලවිද පැමිණිලි සහ ප්‍රශ්නත් සමග මීට වසරකට පමණ ඉහත හදිසියේ අතුරුදන් වන මෙම චීවරදාරිය මෑතකදී නැවතත් ලංකාවට ගොඩ බසින්නේ  චීවරයට අමතරව කහ පැහැති හැට්ටය්කින්ද සැරසී සිරි සමන්ත බද්‍රයන අලුත් නමකිනි.
පුනරාගමනය  
සිරි සමන්ත බද්‍ර ලෙස මෙම චීවර දාරීයා නැවත මතු වන්නේ නව අලෙවිකරණ උපායමාර්ගයක්ද සහිතවය. මෙවර පුවත් පතකට සම්මුක සාකච්චාවක් ලබා දෙමින් ඔහු පවසා සිටින්නේ තමන් තුල පසුගිය සමය තුල ස්වයං අවබෝදයක් තුලින් අද්‍යාත්මික වෙනසක් ඇති වූ බවය්.
මිට මාස හයකට විතර කලින් මම සිරි සමන්තබද්‍ර ස්වාමින් වහන්සේ ලෙස පෙනී සිටීමට තීරණය කළා. ඊට පස්සේ පසුගිය පෝය දවසේ මෙහෙ විශාල පුජාවක් කරා.ඒකට ලක්ෂයක් විතර මිනිස්සු ආවා. එතැනදී මම සිවුරේ පාට වෙනස් කරලා මම කිව්වා මම අද ඉඳලා පිටිදුවේ සිරිධම්ම හිමි නෙවෙයි. මම අද ඉඳල සිරි සමන්තබද්‍ර කියන නමින් පෙනී සිටිනවා කියලා. ඒකටහේතුව මම දැන් දේශනා කරන විදිය වෙනස්.මට දැන් අවබෝධ වෙන විදිය වෙනස්. මම ඒ දවස්වල දේශනා කරේ පොත්පත් කියවලා දැනුම සංසන්දනය කරලා. නමුත් දැන් මට එහෙම කියන්න අවශ්‍යතාවයක් නැහැ. මට දැනෙන සියලු දේ මට දැනෙන දේ මම කියනවා කියල පටන් ගත්ත. මේක තමයි වුනේ.
ඒ කියන්නේ ඔබවහන්සේ පළමුවැනි මාර්ගපල ඥානය ඒ කියන්නේ සෝවාන් තත්වයට පත්වෙලා කියලද?
දෙවැනි එකට. සකෘදාගාමි තත්වයට පත්වෙලා ඉවරයි කියල මට සක්සුදක්සේ පැහැදිලියි.මට බොරු කියන්න උවමනාවක් නැහැ.මෙහෙම බොරු කියනවානම් මම මේ බොරු කියන්න ඕන මට මිනිස්සු බනිනකොට.කවදාවත් මම බොරු කියල නැහැ.
එතකොට ඔබ වහන්සේගේ සම්ප්‍රදාය මහායානාද ථෙරවාද ද?
එහෙම එකකුත් නැහැ මට තේරෙන්නේ, මට දැනෙන විදියට මම කියන්නේ. …… ලෝකේ මේවගේ දර්ශන පහළවෙන ඔක්කොම ය ගුරුවරු ප්‍රතික්ෂේප කල. ඒ ගුරුවරු ප්‍රතික්ෂේප කරහම තමයි ඒ ගොල්ලෝ ශ්‍රේෂ්ටත්වයට පත් වෙන්නේ. එක ලෝක සිද්දාන්තයක්.
-  රන්දිව පුවත්පත (Oct 8, 16, 2011)
මොහුට මෙම බොරුව ගොතන්නට සිදු වන්නේ කරුණු දෙකකට පිළිතුරු දීමට වන බැවිනි. එනම් වසරක් පමණ කාලයක් අතුරුදන් වී සිටියේ කුමන හේතුවක් නිසාද යන්නත්, අලුත් නමකින් සහ වේශයකින් පෙනීසිටින්නට සිදුවුයේ ඇයිද යන්නත් ය. මෙම අද්‍යාත්මික විපර්යාසය යන අතේ පත්තුවන බොරුවෙන් ඉහත සදහන් පැන දෙකටම මෝඩ අනුගාමිකයන්ට නම් පිළිතුරක් ලැබෙන්නේය. නමුත් අපටනම් මෙම පිළිතුරැ දැක ඇතිවන්නේ අතිශය ජුගුබ්ශාවක් සහ අනුකම්පාවක් පමණි. එක අතකින් ඔහු තම මහායානික මතය වන මෛත්‍රී බුදුන්ට පූජා පැවැත්වීම සහ එම සමයකදී ධර්ම අවබෝධය කරගැනීම යන්න තවදුරටත් දේශනා කරය්. අනෙක් අතින් තමන්ට ස්වයං අවබෝදක්ඤානයක් ඇති වූ බවට ඉගි පල කරය්. අබ ඇටයක තරම් හෝ මොලයක් ඇති ඕනෑම අයකුට දැන් ඔහුගෙන් අසන්නට ඉතා සරල පැන කිහිපයක් ඇත.
(1) ඔබට ඇතිවුයේ සෝවාන්සකෘදාගාමි ආදී මාර්ගඵල ඤානයක් ද?
(1-
අ) එසේනම් ඔබ නැවත උපදින්නේ උපරිම වසයෙන් තව එක ආත්ම භාවයක් පමණක් නේද? ඔබ ඔබේ අනුගාමිකයන් ට ධර්ම අවබෝධය මෛත්‍රී බුද්ධ ශාසනයට අතපසු කරවා ඔබ හෙමින් සීරුවේ සසරින් මිදුනිදදැන් තව දුරටත් ඔබ ඔවුන්ට මෛත්‍රී බෝදිසත්වයන් වන්දනා කරමින්සසර දිගු කරගනිමින්
එතුමන්ගේ පහල වීම යදින්නයයි දේශනා කරනවද?, ඔබ මෙන් වහ වහා ධර්මය අවබෝධ කරගෙන සසරින් මිදෙන ලෙස උපදෙස් දෙනවාද?
(2) ඔබට ඇතිවුයේ සෝවාන්සකෘදාගාමි ආදී මාර්ගඵල ඤානයක් නම් එය ඔබ තනිව ලබාගත් ඤානයක් ද? නැතහොත් ගෞතම බුදුන් වහන්සේගේ දේශනා භාවිතයෙන් ලබාගත් ඤානයක්ද?
(2-
අ) මෙය ඔබ තනිව ලබාගත් ඤානයක් නම් ඔබ බුදු වරයෙක්ද? මන්දයත් අපට නම් ගෞතම බුදු රජාණන් වහන්සේ යනු අපගේ ශාස්තෘ වරයාණන් ය. අප බුදුන් සරණ යන්නේය. ඔබ තවමත් බුදු සරණ අය්ති තිසරණය පිලි ගන්නේද?
මෙය ඔබ තනිව ලබාගත් ඤානයක් නම් (බුදුවරයෙක් නම්) ඔබ එය අනෙක් අයට කියා දෙනු මිස තව දුරටත් ඔවුන් මෛත්‍රී බොධි සත්ව වන්දනාවට යොමුකරන්නේ ඇයි?
(2-
ආ) ඔබ සකෘදාගාමි වුයේ ගෞතම බුදු රාජාණන් වහන්ස ගේ ධර්මය සාශ්‍තෘත්වයේ තබාගෙන නම් ඔබගේ අනුගාමිකයන්ව මෛත්‍රී බෝධිසත්ව වන්දනාවට යොමු කරන්නේ ඇයි?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time. (යම් පුද්ගලක් සෑම අයෙකුම ටික කලකට රැවටීමට හැක,  අතෙමෙකුව සැමදාම රැවටිය හැකිද වනු ඇත. නමුත් කිසිවකුට සෑම පුද්ගලයකුම සැමදාම රැවටිය නොහැක.) - Abraham Lincoln
සකෘදාගාමි පුද්ගලයා හදුනාගන්නේ කෙසේද
ගෞතම බුදු රජාණන් වහන්සේගේ සද්ධර්මයට අනුව සෝවාන් වූ තැනැත්ත තුලින් පහත සදහන් සංයෝජන ධර්මයන් නැති වී යයි.
(1)
සක්කාය දිට්ටි ආත්ම දෘෂ්ටිය
(2)
විචිකිච්චා -  බුදු රජාණන් වහන්සේ ගැන හා උන්වහන්සේගේ ඉගැන්වීම් ආදී අට තැන් ගැන ඇති සැකයය්.
(3)
සීලබ්බත පරාමාස – (බුද්ධ ධම්ම සංඝ යන ත්‍රිවිද රත්නයට අයත් නැති) පුජා විධි සහ වෘත ආදියෙහි නොබැඳිම.
මීට අමතරව සකෘදාගාමි පුද්ගලයා තුල පහත ලක්ෂණ දෙක බොහෝ සේ අඩුවනබව සධ්දර්මයේ සදහන්ය.
(4)
කාම රාග දැඩි ආශාව සහ රාගය
(5)
පටිඝ ද්වේශය
අපට ඉතාමත් සරලව හැගෙන දෙයනම් යමෙක් මෛත්‍රී බොධි සත්වයන්ට පුද පූජා කර මින් එම සාශනයේ නිවන පතන්නේ ගෞතම බුදුරජානන් වහන්සේ ගේ ශාශනය ඇසුරින් ධර්මාවබෝදය පිළිබද විශ්වාසයක් නැති හේතුවෙන් බවය්. එබැවින් ඔහු විචිකිච්චවෙන් මිදුනා යය් පැවසීම ධර්මානුකූලව විග්‍රහ කරගැනීම පාටකයන්ට බාර දෙමි.
තමන්ගේම අද්‍යාත්මික බන්කොලොත් බාවය ලෝකෙට වසාගන්න ලෞකික බුදු දහමක් සොයා එන ආත්ම වංචාකරුවන් කපටින් සහ හිස් මිනිසුන් ඔබ කියන ඕනෑම බොරුවක් පිලි ගන්න සැදී පැහැදී සිටින බව අපි දනිමු. නමුත් අව්‍යාජ සහ අහිංසක මිනිසුන් හැමදාමත් බොරුවෙන් රැවටීමට ඔහුට නොහැකිය. එක බොරුවක් වසා ගැනීමට බොරු සියයක් කීමට ඔහුට සිදු වන්නේය. මෙවර ඔහු ගොතාගත් බොරු වැල එකකට එකක් හෝ නොගැලපේ.  සරලව කියන්නේනම් මෙවර ඔහුගේ marketing ගැටය හත්පොලේ ගාගෙන ඇති සෙයකි.
මහා සඝ රුවනට නිගා කිරීම
දෙවැනිවර මතුවන මෙම චීවර දාරියා තමන් වටා ඇති දේශපාලන හය්යද ගෙන මේ රටේ පිළිගත් ථෙරවාදී හිම වරුන්ට අපහාස කරන්නටත් වහසි බස් දොඩන්නටත් විය. 2011 නොවම්බෙර් 8 වන දින ආචාර්ය මැදගොඩ අභයතිස්ස හිමියන් සහ දෙහිවල බෞද්ධ මධ්‍යස්ථානාධිපති කිරම විමලජෝති හිමියන් ප්‍රමුක සඟ රත්නය ”සිරි සමන්ත බද්‍රනම් චීවරදාරියාගේ නිවහනට වඩිනුයේ කරනලද අබියෝගයන්ට පිළිතුරු දීමටත් තවදුරටත් මෙලෙස නොහික්මුණු ලෙස හැසිරෙන චීවරදාරිය දමනය කිරීමටත්ය. මෙය භික්ෂූන් වහන්සේ ලෙස උන්වහන්සේලාගෙන් කලකට ඉහතදී වීමට තිබු යුතුකමක් කල්ගතවී හෝ ඉටු වීමකි.
මර්වින් භූමිකාව
මේ අවස්ථාවේ මිනිසුන් ගස් බැදිම, ප්‍රසිදියේ පුරවැසියන්ට පහර දීම වැනි වැඩ වලට ප්‍රසිද්ද  මර්වින් සිල්වාද  මෙම චීවර දාරියගේ ආරක්ෂාවට එම ස්ථානයට පැමිණි බව වාර්තා වුනි. ඔහු භික්ෂුන් වහන්සේලාට ගෝෂා කරමින් බිය වැද්දීමට උත්සහ ගත්තද  භික්ෂුන් වහන්සේලා විසින් ඔහුට සාශනය සම්බන්දව සිදුවෙන මේ  කටයුත්ට සම්බන්ද නොවී ඉවත්ව යන ලෙස දන්වා ඇත.
අවසානයේ සිරි සමන්ත බද්‍රනම් චීවර දාරියා මින් ඉදිරියට බුද්ධ ශාස්හනයට සහ බෞද්ධ භික්ෂූන් වහන්සේලාට අපහස නොකරන බවට පොරොන්දු වී ඇති බවද වාර්තා උනි.අවසාන වසයෙන් කිව යුත්තේ මෙය ප්‍රශ්නය නිරාකරණය වීම ක් නොවන බවත්, බටහිර ආර්ථික ක්‍රමය මත පදනම් වූ අප සමාජයේ ඉල්ලුමක් පවතින තුරු මෙවැනි චීවර දාරීන් අනාගතයේද බිහිවීම ස්වබාවික සංසිද්දියක් බවය්. නමුත් මෙවැනි වංචනිකයන්ට සීමාව ඉක්මවා බුදු දහමට අපහාස කිරීමට සහ එය විකුර්ති කිරීමට විරුද්දව අප දැඩිව පෙළගැසිය යුතුය.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I’m not sure about the the universe. ( ‘ලොව අසීමිතව ඇති දෑ දෙකකිවිශ්වය සහ මුලාවයි. පළමුව සදහන් දේ ගැන මට නිශ්චිටවම කිව නොහැක. ‘) - Albert Einstein
හිතන්න යමක්
අද කඩා වැටෙමින් පවතින බටහිර අර්ථ ක්‍රමයේ ප්‍රදානතම සතුරා බවට ථෙරවාදී බුදු දහම පත් වී ඇත. සැබෑ ථෙරවාදී දර්ශනය හදුනාගත් පුද්ගලයාට හුදු ලාභය (profit) සහ අලෙවිකරණය (marketing ) මත පදනම් වූ, හරසුන් දෙයට පෙලබවීම සහ එකිනෙකා අතර තරගකාරීත්වය මත රදා පවතින මෙම අර්ථ ක්‍රමය හුදු විහිළුවක් පමණි. අනෙක් අතට යථාර්තවාදී දර්ශනයක් වන ථෙරවාදී බුදු දහම හුදු ලාබ ඉපයීම සදහා බාවිතයද අතිශය දුෂ්කර කටයුත්තකි. මෙම චීවරදාරි ව්‍යාපාරිකයන් මහායාන දහමට වැඩි ඇල්මක් දක්වන ප්‍රමුඛතම කාරණය එයය්.
කපටි කෛරාටික මාර්ග ඔස්සේ කෙටිකලකින් පොහොසත් වීමට ගොස් සසර බියකරු කරගත් හිස් මිනිසුන්ට අවසාන වසයෙන් කිව යුතු දෙයක් ඇත. තමන්ගේ ඇති අද්‍යාත්මක බංකොලොත් බාවය වසාගැනීම පිණිස මහායාන දහම පිසුපස යමින් තමන්ගේ සසරේ බියකරු බාවය තාවකාලිකව අමතක කරගත හැකිවනු ඇත. නමුත් එය තාවකාලික සහනයක් පමණක්මය. හොරි කසනවිට තාවකාලික සනීපයක් දනිය හැකි නමුත් එය තමන් විසින් තමන්මව රවට ගැනීමක් සහ අනාගතයේ විශාල වනයක් ඇතිකරගැනීමට අත වැනීමක් මිස සුව වීමක් නොවන බව මහායාන සංකල්ප පිටුපස යන මෙම කෛරාටික මිනිසුන් සහ හිස් අම්මන්ඩිලා දැන්වත් තේරුම් ගත යුතුය.
ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ වරක් පැහිදීලිවම දේශනා කරනු ලැබුවේ අනාගතයේ දිනක බුද්ධ ශාශනය විනාශ වනුයේ පිටින් එන ආක්‍රමණ නිසා නොව ඇතුලතින් ඇති වන පිළිල නිසාම බවයි. අතීතයේදී බුදු රජාණන් වහන්සේ උපන් භාරතයෙන් බුදු දහම විනාස වුයේද මුලින් මහායානිකරණය වීමෙනි. මහායානි වූ අඳ බාල බෞද්ධයා පසුව හින්දූන්ගේ ආක්‍රමණයට යටවිණි. ශ්‍රී ලංකාවෙ අනුරාධපුර යුගයේදී  අභයගිරි විහාරවාසි නොහික්මුණු බික්ෂු පිරිසක් රාජ්‍ය අනුග්‍රහයද ඇතිව මහායානය පතුරවන්න උත්සහ කරන ලදී. නමුත් එදා අපේ රටේ සිටි ධර්මදර විනයදර සහ එඩිතර භික්ෂූන් වහන්සේලා එක්වී එම උත්සාහය පැරදවීය. එදා උන්වහන්සේලාගේ කැපවීම හේතුවෙන් අදටත් අපට නිර්මල ථෙරවාද බුදු දහම රැකි ඇත. විනාශය හමුවේ එඩිතරව පෙරට එන ථේරපුත්තාභය පරපුරේ භික්ෂූන් වහන්සේලා අදටත් වැඩ සිටීම අප ලැබූ භාග්‍යකි.
සැ. යු. 
මෙම පුද්ගලයා තමන් විසින්ම යමක් අවබෝද කරගත් බවත්, ගුරුවරයකු තමන්ට නැති බවත්, තමන් ගේ දර්ශනය ථෙරවාද හෝ මහායාන ද නොවනබවත් ආදී දෑ පවසන බැවින් ඔහුට සමාජ සම්මතය අනුව භික්ෂුන් වහන්සේ ලෙස හැදින්විය නොහැකි බැවිනුත්, ඔහුව බුදු කෙනෙක් වශයෙන් හැදින්වීම අප ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේට වන අගව්රවයක් ලෙස හැගෙන නිසාත්,  ‘චීවර දාරියාලෙස හැදින්වූ බව කරුණාවෙන් සලකන්න.