Mar 7, 2013

ගුවන් ගැබේ ආශ්චර්්‍යයයෙන් වශීකෘත වූ අනාදිමත් මිනිසා


සෑම රාත්‍රියකම තම හිසට ඉහළින් තරු පායා තිබෙනු දැක පුදුමයටත්  භීතියටත් පත් ඔවුන් නිරායාසයෙන්ම අහස තේරුම් ගැනීමටත් විවිධ  උපකරණ භාවිතයෙන් ඒවා ගණනය කිරීමටත් පුරුදු විය. හිටි හැටියේම අහසේ සිට ‍පොළොව දෙසට පැමිණෙන අකුණු ආලෝක දහරා දුටු ආදි කල්පිකයන් එය දෙවියන් තමන් විනාශ කිරීමට දරන උපක්‍රමයක්  යැයි සිතූහ. ඒ අනුව අහසේ පිහිටා ඇති හිරු, සඳු ඇතුළු ආකාශ වස්තු දෙවියන් යැයි සැලකූ ඔවුහු ඒවාට දේවත්වයෙන් සැලකූහ. උදේ සවස  පුද පූජා  පවත්වමින් හිරු දෙවියන්   නැමදීමට පුරුදු වීම නිසා  කලක් ගතවත්ම හිරුට තිබූ බිය ඔවුන්ගෙන් පහ වී ගියේය. එම නිසා දිවා කාලයේදී තම වැඩ කටයුතු නිමා කර, රාත්‍රිය උදාවත්ම වෙහෙස මහන්සිය නිවා ගැනීම සඳහා රාත්‍රී අහස දෙස බලා සිටීම ඔවුන්ගේ දින චර්යාවෙහි එක් කොටසක් බවට පත්විය.06-1
රාත්‍රී අහසේ පිහිටා ඇති තරු දෙස නෙත් යොමා පැය ගණන් එක දිගට කල්පනා කළ අනාදිමත් මිනිසා ඒවා තුළින් විවිධ රටා ගොඩනැගූහ. තමන් අතර සිටි විවිධ දෙවිවරුන්ගේ, රජවරුන්ගේ, වීරයින්ගේ, යක්ෂයින්ගේ සහ සතුන්ගේ නම් ඒවා සඳහා ආරූඪ කළ ඔවුන් ඒවා අළලා විවිධ  කතාන්දර ගොඩ නැගූහ. පසුව සිතින් මවා ගත් එකී චරිතවල ස්වරූපය ඔවුන් වාසය  කළ ගල් ගුහාවල බිත්ති මත සිතුවම් කළහ.

මෙලෙස ක්‍රම ක්‍රමයෙන් දියුණු වූ මිනිසා කලක් ගතවත්ම කෘෂිකාර්මික යුගයට පිවිසියහ. එහිදී බෝග වගා කිරීමට  සුදුසු  කාලය තීරණය කිරීමට අහසේ පායන තරු උපයෝගි කර ගත් ඔවුහු රාත්‍රී අහසට වඩ වඩාත් සමීප වූහ. මේ නිසා අහස පිළිබඳව තිබූ මිනිසාගේ උනන්දුව තව තවත් වැඩිවිය. ඒ අනුව අහසේ තරු දෙස වඩාත් විමසිලිමත්ව බැලූ ඔවුහු අන් තාරකාවලට සාපේක්ෂව  වෙනත් ලක්ෂණ පෙන්වන තරු කිහිපයක් දුටහ. මේවායෙහි ගමන් මග අන් තරුවල ගමන් මගට වඩා වෙනස්ය. එමෙන්ම ඒවායෙහි දීප්තියද සාපේක්ෂව වැඩිය. පසුව මෙම තරු පහ ග්‍රහලෝක ලෙස නම් කරන ලදී.

මිනිසා රාත්‍රී අහසට ළංවූ දා පටන් සිදු කළ නිරීක්ෂණයන් තුළින් බිහිවූ ගණනය කිරීමක් එළිදැක්වුණු පළමු අවස්ථාව  ලෙස චන්ද්‍ර මාස නම් කිරීම ගත හැකිය. පෘථිවියේ සිටින  අපට දිස්වන සඳේ කලාවන්හි සිදුවන වෙනස අනුව එක් කලා චක්‍රයක්  සම්පූර්ණ වීමට ගතවන කාලය එක් චන්ද්‍ර මාසයක් ලෙස හැඳින්වීය. එනම් පූර්ණ චන්ද්‍රයා දිස්වීමක සිට නැවතත් එවැනිම පූර්ණ චන්ද්‍රයෙකු දිස්වීම තෙක් කාලය චන්ද්‍ර මාසයකි.  මෙවැනි චන්ද්‍ර මාස දොළහක්   සම්පූර්ණ වූ පසු එය පෘථිවි වර්ෂයක්  ලෙස තීරණය කිරීමට එකල අරාබියේ විසූවන් සමත්ව සිටි බව සඳහන්වේ. එකල සෑම සමකාසන්න රටක්ම මෙලෙස සඳුගේ කලාවන් උපයෝගි කර ගනිමින් තම දින දර්ශනය සකසාගෙන තිබූ බවට සාක්ෂි  ලැබි ඇත. එහෙත් මෙම ශ්‍රමය උපයෝගයෙන් දින සහ මාස ගණනය කිරීම පෘථිවි ධ්‍රැවීය  ප්‍රදේශවල ජීවත් වන්නන්ට  තරමක් අපහසු විය. එයට හේතුව අවුරුද්දේ එක් අර්ධයක් පුරාවට  ක්ෂිතිජය ආසන්නයෙන් සූර්යයා දර්ශනය වීමත් අනෙක් අර්ධය තුළදී චන්ද්‍රයා දර්ශනය වීමත්ය.

අක්කාසියන්වරු
මීට වර්ෂ හාරදහස් පන්සීියකට පමණ පෙර අතීතයේදී අක්කාසියන්වරු නමින් හැඳින්වෙන ජන කොට්ඨාසයක් මේ ‍පොළෝ තලය මත ජීවත් විය.  ඔවුන් උතුරු බැබිලෝනියාවේ තම වාස භූමි පිහිටුවාගෙන තිබූ අතර ගොවිතැන ප්‍රධානතම ජීවනෝපාය මාර්ග විය. තම ගොවිතැන් කටයුතු පහසු කර ගැනීම සඳහා අහස ඔවුන්ට  මහත් සේ උපකාරී විය. රාත්‍රී අහසේ පිහිටා ඇති ආකාශ වස්තූන්ගේ හැසිරීම් රටාවන් හා වෙනස් වීම් තුළින් බෝග වගා කිරීමට සුදුසු කාලය තීරණය කරගත් ඔවුහු කලක් ගතවත්ම රාත්‍රී අහසට වඩාත්ම සමීප වූහ. ඔවුන් හිරුගේ හා සඳුගේ චලිතය පිළිබඳව වැඩි වැඩියෙන් පර්යේෂණ කරන ලදී. ඒ අනුව මොවුන් අවුරුදු දහ අටක් පුරා චන්ද්‍රයා නිරීක්ෂණය කිරීමෙන් ලබා ගත් සටහන් උපයෝගී කර ගනිමින්  චන්ද්‍ර චක්‍රයක් නිර්මාණය කරන ලදී. සඳ නැගෙනහිර ක්ෂිතිජයෙන් නැග ඒම හා බටහිර ක්ෂිජයෙන් බැස යාම සැලකිල්ලට ගනිමින්  නිර්මාණය කරන ලද මෙම චන්ද්‍ර චක්‍රය ලොව ප්‍රථම තරු ලිත ලෙස ඉතිහාස ගත වී ඇත.
කලක් ගතවත්ම සඳෙහි ගමන්මග  නිරීක්ෂණයට වඩා තරුවල ගමන් මග වඩා නිවැරදි යැයි සිතූ ඔවුන් තරුවල පෑයීම සහ බැස යාම නිරීක්ෂණය කර තම දින දර්ශනය තනා ගත්හ. මෙහිදී සඳ නිරීක්ෂණයෙන් පැනනැගුණු බොහොමයක් ගැටලු විසඳා ගත හැකි විය. ඒ අනුව  මසකට ඇත්තේ දින විසිනවය හමාරක් බව ඔවුහු දැන සිටියහ. එපමණක් නොව සතියකට ඇති දින ගණන පිළිබඳ තොරතුරු  මොවුන් සතු විය.  බුධ, සිකුරු, අඟහරු, බ්‍රහස්පති සහ සෙනසුරු යන ප්‍රධාන ග්‍රහලෝක පහ
පිළිබඳව දැන සිටි බැබිලෝනියානුවන් ඒවායෙහි  සිදුවන චලිතයද  නිරීක්ෂණය කොට ඇත. ඒ අනුව ඔවුන් ප්‍රධාන ග්‍රහලෝකවල පිහිටුම හා චලිතය ඇතුළත් කරමින් සිතියමක් සකස් කොට තිබේ. මීට අමතරව අඟහරු  ග්‍රහයාගේ ප්‍රතිගාමී චලිතය හඳුනා ගැනීමට ඔවුන් සමත්ව සිටි බවට සාක්ෂි ලැබි තිබේ.

මෙස‍පොතේමියානුවන්
අනාදිමත් කල මෙස‍පොතේමියාවේ ජීවත් වූ මිනිසා අහස ප්‍රධාන වශයෙන් කොටස් තුනකට බෙදා තිබූ බවට  සාක්ෂි  ලැබි ඇත. මෙස‍පොතේමියාවෙන් සොයාගත් පැරණිතම තාරකා විද්‍යා ‍ලේඛනයකට අනුව මෙය අනාවරණය වී තිබේ. මෙම ‍ලේඛනයෙහි දැක්වෙන්නේ එක හා සමාන (සමකෝණික) වෘත්ත තුනකි. ඒ එක් එක් වෘත්තය සමාන කොටස් දොළහකට බෙදා ඇති අතර ඒ සෑම කොටසකම කිසියම් තරු රාශියක නමක් සහ අංකයක් දක්නට ලැබේ. මෙම ‍ලේඛනය පිළිබඳව පර්යේෂණය කළ විද්‍යාඥයින්ට අනුව මෙකී අංක එක් එක් තාරකා රාශිය විදහා පෙන්වයි.

ඊජිප්තු මිනිසා
එදා ඊජිප්තුවේ විසූවන්   නයිල් ගං නිම්නයෙහි තම වගා කටයුතු පවත්වාගෙන යන ලදී. ඔවුන්ද බැබිලෝනියානුවන් මෙන් ආකාශ වස්තු පිළිබඳව වඩාත් උනන්දු වූ බවට සාක්ෂි  ලැබි තිබේ. තම වගා බිම්වලට  ආරක්ෂාව සැපයීම සඳහා රාත්‍රී කාලයේදී නිදි වැරූ ඊජිප්තුවන්ට තනිකම පාළුව මග හරවා  ගැනීමට තරු බබළන රාත්‍රී අහසේ චමත්කාරය මහත් සේ උපකාරී විය. රාත්‍රී අහසේදී දැක ගත හැකි දීප්තිමත්ම තරුවක් වන සීරියස් තරුව දෙස බලා නයිල් ගඟ පිටාර ගලන කාල වකවානුව පිළිබඳව අනාවැකි  පළ කිරීමට එකල ඊජිප්තු පූජකයින් සමත් විය. සීරියස් තාරකාව හිරු සඳු සමග එකවිට පායන්නේ නම් එය ගංවතුර උවදුරක පෙර නිමිත්තක් බව විශ්වාස කළ ඔවුන් නයිල් ගඟ අසබඩින් ජනතාව ඉවත් කළහ. හිරුගේ, සඳුගේ සහ තරුවල ගමන් මග පිළිබඳව ඉතාමත් නිවැරදි අවබෝධයකින් පසු වූ අනාදිමත් කල ඊජිප්තු වැසියා පළමු වරට ඉතාමත්ම නිවැරදි දින දර්ශනයෙහි නිර්මාතෘවරුන් වන්නේය.
එකල තරමක් දියුණු ශිෂ්ටාචාරයක්ව පැවැති මුළු ඊජිප්තු ශිෂ්ටාචාරයටම අධිපති වූයේ “රා” නමින් හැඳින් වූ හිරු දෙවියා බව ඔවුහු තරයේ විශ්වාස කළහ. අතීත ඊජිප්තු වැසියන්ගේ ‍ලේඛනවලට අනුව ඔවුන් හිරු දෙවියන්ගෙන් පැවත එන්නන් වේ. එමෙන්ම ඔවුන්ට නායකත්වය සැපයූ  රජුද හිරු විසින් එවන ලද්දෙකු බව ඔවුන්ගේ විශ්වාසය විය. ලෝක ඉතිහාසයේ ප්‍රථම වරට නීති පද්ධතියක් සහිත රජෙකු පහළ වූයේ බැබිලෝනියාවෙහිය. “අපූර්බායි හල්” නමැති මෙම රජතුමාට එම නීති මාලාව ලබා දී ඇත්තේ පියඹා එන දෙවියකු බව ඊජිප්තු කෞතුක ‍ලේඛනයකින් හෙළි වේ. එමෙන්ම ක්‍රිස්තු පූර්ව 1500 දී පමණ රජ කළ තුන්වන “තුන්මස්” නමැති රජු හමු වීමට අහසෙන් කිසියම් පිරිසක් පැමිණි බව එම ‍ලේඛනයෙහි වැඩිදුරටත් සඳහන්ව ඇත.
මෙවැනි තොරතුරුවලින් නිගමනය කළ හැක්කේ අතීත ඊජිප්තු වැසියා පෘථිවියෙන් එපිට වෙනත් ලෝකවලට සිටින ජීවීන් විශේෂයක් පිළිබඳව දැන සිටි බවයි. දැනට ලොව ඇති ෙශෙලම නිර්මාණ අතරින් සුවිශේෂී
ස්ථානයක් හිමි කරගෙන ඇති ඊජිප්තුවේ පිරමිඩ ගොඩනැගීම සඳහා අවශ්‍ය තාක්ෂණය ඔවුන්ට ලබා දුන්නේද මෙම පිටසක්වල ජීවීන් විසින් බව ඇතැම් විචාරකයින්ගේ  අදහසයි. ඒ කෙසේ නමුත් අද වන විට ලෝක පුදුම හතෙන් එකක් බවට පත්ව ඇති මෙම විශ්මය ජනක පිරමීඩ සකසා ඇත්තේ රාත්‍රී අහසේ පෙනෙන තරුවල ගමන් මග හසුවන පරිදිය.

සුමේරියානු ජාතිකයින්
ඈත අතීතයේ පැවැති දියුණු ශිෂ්ටාචාරයන් පිළිබඳව සොයා බැලීමේදී එකල තිබූ ඉතාමත්ම දියුණු ශිෂ්ටාචාරයක් ලෙස සුමේරියානු ශිෂ්ටාචාරය හැඳින්විය හැකිය. විශේෂයෙන්ම එහි ජීවත් වූ මිනිසා ඉතා දියුණු තාරකා විද්‍යාත්මක තාක්ෂණයකින් යුක්ත වූ බවට ප්‍රබල සාක්ෂි ලැබි ඇත. එදා ඔවුන් සතුව තිබූ තාරකා විද්‍යාත්මක තාක්ෂණය අද අප සතුව පවතින තාක්ෂණයට බොහෝ සෙයින් සමාන බව ඔප්පු කිරීමට තරම් සමත් මූලාශ්‍ර කිහිපයක් සොයා ගැනීමට තාරකා විද්‍යාඥයින් සමත් වී ඇත. ඒවාට අනුව අතීත සුමේරියානුවන්ට තාරකා විද්‍යාව පිළිබඳව තිබි ඇත්තේ වඩාත් පෘථුල වූ දැනුමකි. පහත දැක්වෙන්නේ එය තහවුරු කෙරෙන එක් උදාහරණයකි.
ක්‍රිස්තු වර්ෂ 1986 දී වොයේජර් -02 නමැති අමෙරිකානු අභ්‍යවකාශ යානය මගින් යුරේනස් ග්‍රහලොව  පිළිබඳව අප නොදැන සිටි බොහොමයක් තොරතුරු   ‍පොළොවට  එවන ලදී. එතැන් සිට පුරා අවුරුදු තුනක් ඉක්ම යන්නට මත්තෙන් සෞරග්‍රහ මණ්ඩලයේ අවසන් ග්‍රහලොව ලෙසට සැලකෙන නෙප්චූන් ග්‍රහලොව  වෙත ගොස් එහි සැඟවුණු තොරතුරු විශාල ප්‍රමාණයක් අප වෙත ලබා දීමට එම යානයට හැකි විය.

චොයේජර් යානය මගින් අපවෙත ලබාදුන් යුරේනස් හා නෙප්චූන්ගේ තොරතුරු හා සමාන ලක්ෂණ පෙන්වන ග්‍රහලෝක දෙකක්
පිළිබඳව තොරතුරු අතීත සුමේරියානු ශිෂ්ටාචාරයෙන් හමුවූ පුරාණ කෘතියක සඳහන් කර තිබුණි. රුසියානු විද්‍යාඥයෙකු  වන ආචාර්ය ස්ටීවන් නැමැත්තා විසින් පරිවර්තනය කළ මෙම කෘතියෙහි සඳහන් ග්‍රහලෝක  දෙකෙහි තොරතුරු සියයට සියයක්ම (100) යුරේනස් සහ නෙප්චූන් යන ග්‍රහලෝකවල තොරතුරු හා සැසඳුනි.

පුරාවිද්‍යාත්මක කැණීම්වලින් හසු වූ පුරාණ සුමේරියානු ‍ලේඛනවල දක්නට ලැබෙන එක් විශේෂිත ලක්ෂණයක් නම් ඒවායෙහි පිටසක්වල ග්‍රහලෝක  පිළිබඳව තබා ඇති සටහන් ඉතා අධික වීමයි. ආචාර්ය ස්ටීවන් මහතාගේ පරිවර්තනවලට අනුව “නිබ්රූ” නම් ග්‍රහලොවක සිට පෘථිවියට ජීවීන් පැමිණ ඇති බව පුරාණ සුමේරියානු ‍ලේඛනවල සඳහන්ය. “අනුනාකි” යන විශේෂිත නාමයෙන් හැඳින්වුණු මෙම පිටසක්වල ජීවීන් පර්සියානු බොක්ක අසලින්  පෘථිවියට පැමිණ ඇත. ඔවුන්ගේ යානා ගාල් කර තැබිමට පාථිවිය මත සුවිශාල අභ්‍යවකාශ තොටු‍පොළවල් ඉදිකර තිබූ බවට සුමේරියානු පුරාණ ‍ලේඛන සාක්ෂි දරයි.

අරාබි වැසියන්
ඈත අතීතයේ අරාබියේ විසුවනට තම වෙළෙඳාම් කටයුතු සඳහා මුහුදෙන් ගමන් කිරීමට සිදුවිය. එහිදී ඔවුහු කුඩා නැව් භාවිතයෙන් අන් රටවලට භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය කළෝය. තම වෙළෙඳ නැව් දේශ දේශාංශවල සංචාරය කරන විට රාත්‍රී කාලයේදී ඒවායේ  ගමන් මග නිවැරදිව  හඳුනා ගැනීමට අහසේ පිහිටි  තරු ඔවුන්ට මහත්සේ උපකාරී විය. කල් ගතවත්ම දකුණු අර්ධ ගෝලයේ  පිහිටි රටවල් ගවේෂණය කිරීම සඳහා පුරුදු වූ මොවුනට මං මුලා වීමෙන් තොරව ගමන් කිරීමට හැකි වූයේ අහසේ පිහිටි තරු රටාවලට පිං සිදු වන්නටය.

මෙලෙස දිගින් දිගටම දේශ ගවේෂණයෙහි යෙදීමට පුරුදු වූ අතීත අරාබිකයන් රාත්‍රී කාලයේදී යාත්‍රා කරන අතරතුර අහස දෙස බලා තරු රටා මැවීමට පටන් ගත්හ. ඒ අනුව අද අප දකුණු අහසේදී හඳුනා ගන්නා තරු රාශිවලින් බොහොමයක් නිර්මාණය කිරීමේ ගෞරවය හිමි වන්නේ මොවුන්ටය.

යුදෙව්වන්ගේ තාරකා විද්‍යාව
යුදෙව් ජාතිකයින් විසින් සකසන ලද පුරාණ ‍ලේඛනයකට අනුව ඔවුන්ද අහසේ පෙනෙන හිරු සඳු තරු සහ ග්‍රහලෝක පිළිබඳ  අවබෝධයෙන් පසු වූ බව පැහැදිලිය. රාත්‍රී අහස දෙස බලා   තම වෙහෙස මහන්සිය නිවා ගැනීමට පුරුදු වී සිටි යුදෙව්වන් අද අප විසින් හඳුනාගෙන ඇති තාරකා රාශි 88න් හතරක්  නිර්මාණය කිරීමට දායක විය. ඔරායන්, මහ වලසා, කුඩා වලසා සහ හත්දින්න යනු ඔවුන් විසින් හඳුනාගෙන නම් කරන ලද තාරකා රාශීන්ය.

චන්ද්‍රයාගේ කලා නිරීක්ෂණය කිරීමෙන් මාසයකට අදාළ දින ගණන ආසන්න වශයෙන්  ගණනය කළ මොවුන් එක් මසක් සඳහා දින විසිහතරහමාරක් අයත් වන බව ප්‍රකාශ කරන ලදී. යුදෙව්වන් විසින් කරන ලද මෙම කාලය බෙදීම අන් ජාතිකයින්ගේ දින දර්ශනවලට සාපේක්ෂව තරමක් වෙනස් ලක්ෂණවලින් යුක්ත විය.
එනම් ඔවුන්ගේ දින දර්ශනයකට අනුව අලුත් දිනයක් ආරම්භ  වන්නේ හිරු බැස ගිය පසුය. එනම් සවස් යාමයෙහිය.  එමෙන්ම යුදෙව්වන්ගේ පැරණි වාර්තාවල දිවා කාලයට සහ රාත්‍රී කාලයට අයත් පැය ගණන නිශ්චිතවම දක්වා නොතිබිණ.

චීන ජාතිකයන්ගේ තාරකා විද්‍යාව
අනාදිමත් කල චීනයේ විසූ මිනිසුන් තාරකා විද්‍යාව සඳහා වැඩි ඇල්මක් දැක්වූවෝ වෙති. රාත්‍රී අහසේ පිහිටා ඇති තාරකාවන්ගෙන් පෙරී එන කාන්තිමත් ආලෝකයෙහි චමත්කාරය දුටු ඔවුහු ඒවා අධ්‍යයනය කිරීමෙහිලා යුහුසුළු වූහ. ඒ අනුව ඉතා ඉක්මනින් තාරකා විද්‍යාත්මක සොයා ගැනීම් රාශියක ගෞරවය හිමිකර ගැනීමට ඔවුන්ට හැකි විය. මේ නිසා වැදගත් තාරකා  විද්‍යාත්මක සොයා ගැනීම් කළ රටවල් අතර තරමක් ඉහළින් වැජඹීමට ආදි චීන වැසියනට හැකිවිය.
ක්‍රිස්තු පූර්ව හාරදහසේදී පමණ සිදූ වූවා යැයි සැලකෙන සූර්යය  ග්‍රහණ සහ චන්ද්‍ර ග්‍රහණ කිහිපයක්ම චීන ජාතිකයින් විසින් නිරීක්ෂණය කළ බව ඔවුන්ගේ පුරාණ ‍ලේඛනවලින් හෙළි වේ. එකල චීන අධිරාජයා ලෙසට කටයුතු කළ “හොවැංග්ටයි” නමැත්තා තාරකා විද්‍යාවේ දියුණුවට කළ සේවය අති මහත්ය. ඔහු විසින් දින දර්ශනයෙහි පැවැති වැරදි කිහිපයක් නිවැරදි කිරීම සඳහා වඩාත් වැදගත්  නිරීක්ෂණයන් කිහිපයක්ම සිදුකර ඇත. එකී නිරීක්ෂණයන් සඳහා අවශ්‍ය නිරීක්ෂණාගාරයක්ද ඔහු විසින් ඉදිකර තිබූ බවට ප්‍රමාණවත් සාක්ෂි ලැබි තිබේ. එදා පැවැති  තාක්ෂණය හා සසඳන කල ඉතාමත්ම දියුණු මට්ටමේ පැවති මෙම නිරීක්ෂණාගාරයේ සිට චන්ද්‍රයා, සූර්යයා, ග්‍රහලෝක සහ තරුවල චලිතයන් ඉතාමත්ම  නිවැරදිව  ගණනය කළ බව සඳහන්ය.  නිරීක්ෂණාගාරය තුළ මේ දක්වා වෙනම විද්‍යාඥ කණ්ඩායමක් යොදවා තිබිණ. අකාශ වස්තු වල ගමන් මග නිරීක්ෂණය කරමින් දින දර්ශනයෙහි නිවැරදි කිරීම්  සඳහා අවශ්‍ය  තොරතුරු සොයා යාම ඔවුන්ගේ ප්‍රධාන කාර්ය භාරය විය. ඒ අනුව සූර්යයා දින දර්ශනය සහ චන්ද්‍ර දින දර්ශනය  යන දෙක සසඳමින් පුරා අවුරුදු දහනවයක්  අඛණ්ඩව  චන්ද්‍රයා  නිරීක්ෂණය කළ යුතු බව ඔවුන්ගේ නිගමනය විය. එනම්  නිවැරදි දින දර්ශනයක් නිර්මාණය කිරීමට සූර්යයාගේ සහ චන්ද්‍රයාගේ කක්ෂ එකිනෙක හා හමුවන   ස්ථාන (ජේදනය) ලබාගත යුතු බව ඔවුන් දැන සිටියහ. මෙවැනි සිදුවීම්  පළමු වරට හඳුනාගනු ලැබුවේ චීන ජාතිකයින් විසිනි.

එකල චීනය පාලනය කළ “හොවැංග්ටයි” අධිරාජයා අහසේ  පිහිටි හිරු, සඳු සහ තරු පිළිබඳව වඩාත් උනන්දුවෙන් පසු වූවෙකි. ඔහුගේ පාලන කාලය තුළ කර ඇති තාරකා විද්‍යාත්මක සොයා ගැනීම්වල ප්‍රමාණයෙන් එය මනාව පැහැදිලිවේ. සූර්ය ග්‍රහණ සහ චන්ද්‍ර ග්‍රහණ සිදුවන කාල සීමාව පිළිබඳ අනාවැකි පළ කිරීම සඳහා  වෙනමම කණ්ඩායමක් පත් කිරීමට “හොවැංග් ටයි” අධිරාජයා  පියවර ගත්තේය.  ඔවුන් විසින් පළ කළ කිසියම් අනාවැකියක් වැරදි වුවහොත්  හෝ සිදුවූවක් පිළිබඳව කල්තියා දැනුම් නොදීමක් හෝ නිසා දැඩි දඬුවම්  විඳීමට ඔවුනට සිදුවිය. ඇතැම් අවස්ථාවලදී එවැන්නවුන් සඳහා මරණීය දණ්ඩනය පවා ලබාදීමට කටයුතු යොදන ලදී. එකල සිදුවූ චන්ද්‍ර ග්‍රහණයක් කල්තියා හඳුනා නොගැනීම නිසා “හෝ” සහ “හයි”  යන ගණිතඥයන් දෙදෙනා එලෙස මරණයට ගොදුරු විය. අහසේ සිදුවන දෑ පිළිබඳව  අනාවැකි  පළ නොකළ වරදට ඔවුන්ට මරණීය  දණ්ඩනය ලබා දීමට තරම් “හොවැංග්ටයි” අධිරාජයා කෲර  වූයේ ඔහු තාරකා  විද්‍යාවට තිබූ දැඩි ඇල්ම නිසා බව සඳහන්ය.

ක්‍රිස්තු පූර්ව 2312 යුගයේදී  චීනය පාලනය කළ “යාඹේ” නම් අධිරාජයාද තාරකා විද්‍යාව පිළිබඳව  දැඩි සේ උනන්දු වූ අයෙකි. ඔහුගේ රාජ්‍ය  සමයෙහි  අහස ප්‍රධාන කැබලි විසි අටකට වෙන්කර ඒ සෑම  කැබැල්ලකටම අයත් තරු පිළිබඳව  සඳහන් කර ඇති බව පුරාණ ‍ලේඛනවල සඳහන්ය.ක්‍රිස්තු පූර්ව 1100 යුගය වන විට වඩාත් නිවැරදි දින දර්ශනයක් සකසා ගැනීමට එකල චීනයේ විසූ බුද්ධිමතුන්ට හැකි විය. මෙය එක් වර්ෂයක් සඳහා අදාළ දින  ගණන වඩාත් නිවැරදිව දැක්වූ  ප්‍රථම අවස්ථාවයි. මීට අමතරව පෘථිවියේ ආනතිය ඉතාමත්ම නිවැරදිව ප්‍රකාශ කිරීමේ  හැකියාව මොවුන් සතු විය.

චීනය තුළ සිදුකළ පුරාවිද්‍යාත්මක කැණීම්වලින් හමු වූ “ෂා වී” සහ “හාන් ෂූ”  යන පුරාණ ‍ලේඛනවලට අනුව ඔවුන් කලා ශිල්ප ඉගෙන ගෙන ඇත්තේ අහසේ සිට පැමිණි රන්වන් පැහැති ජීවීන් විශේෂයකිනි. එමෙන්ම මීට වසර දොළොස්  දහසකට  පමණ පෙර චීනයට පිටසක්වල යානා පැමිණ ඇති බව ක්‍රිස්තු වර්ෂ 1960 දී කළ පුරා විද්‍යාත්මක  කැණීම්වලින් හමු වූ ශිලා රූප ගවේෂණය  කිරීමෙන් හෙළි විය.  කරායුලා ප්‍රදේශයෙහි ජීවත් වූ අතීත වැසියා  පිළිබඳව කරන ලද හෝදිසි කිරීම්වලදී  “රනීගුම්” නමැති  ගෝත්‍රික  ජනතාව විසින් ලියන ලද ‍ලේඛනයක් හමු විය. ද්‍රේපා ගෝත්‍රික පිරිසක් ඔවුන්ගේ ලිස්සන වාහනවලින්  අහසේ සිට ‍පොළොවට පැමිණි බවත්, තමන් ගල්ගුහාවල සැඟවුණු බවත්  අවසානයේදී ද්‍රේපා ගෝත්‍රිකයන්ගේ ඉඟි බස  තේරුම් ගෙන ඔවුන් සාමකාමී  අරමුණකින් පැමිණ ඇති බව අවබෝධ කර ගැනීමට හැකි  වූ බවත් එම ‍ලේඛනයෙහි සඳහන් විය. මීට අමතරව හිස විශාල, කෙට්ටු කහ පැහැති කුඩා ජීවීන්  පිරිසක් අහසින් පැමිණි  බව කියවෙන පුරාණ චීන ‍ලේඛන බොහෝය. මේ පිළිබඳව පර්යේෂණය කළ විද්‍යාඥයින්ට මීට අවුරුදු දොළොස්  දහසකට පමණ ඉහතදී  සැකසූ  සොහොන් කොත්වල  තිබි එවැනි   කුඩා ජීවීන්  විශේෂයකගේ ඇටසැකිලි  කිහිපයක්  නිරීක්ෂණය කළ හැකිවිය. ඒ අනුව  ඔවුන්ටද මෙම ඇටසැකිලි  කාගේද යන්න පිළිබඳව  ගැටලු මතුවිය. ඒ කෙසේ වෙතත් මේ සියලු තොරතුරුවලට අනුව පෙනී යන්නේ අතීත  චීන වැසියා සතුව වෙනත් ග්‍රහලොවක පැවැති ජීවයක් පිළිබඳ අදහසක් තිබූ බවයි.
06-2
ඉන්දියානුවන්
ඈත අතීතයේ ලොව විසූ විවිධ ජාතීන් අතරින් ආකාශ වස්තු පිළිබඳව උනන්දුවක් දැක්වූ තවත් ජාතියකි ඉන්දියානුවන්. එහෙත් ඔවුන් තාරකා  විද්‍යා ඉතිහාසය තුළ එතරම්ම කැපී පෙනෙන්නන් නොවේ. බැබිලෝනියානුවන් තරම්ම තාරකා විද්‍යාවට ඇල්මක් නොදැක්වුවද  වැදගත් සොයා ගැනීම්  රාශියක් සඳහා මොවුන් දායක විය. පෘථිවිය ගෝලාකාර  වස්තුවක් බව මොවුන්ගේ  නිගමනය විය. එමෙන්ම ඔවුන්ට අනුව පෘථිවි ගෝලය චලනය නොවන නිශ්චල වස්තුවක් වන අතර අනෙකුත් සියලුම ආකාශ වස්තු පෘථිවිය වටා  කරකැවෙමින් පවතී.

ක්‍රිස්තු පූර්ව පස්වන සියවසෙහි ජීවත් වූ “ආරියබාතා” නමැති ඉන්දියානුවා තාරකා විද්‍යාව පිළිබඳ විවිධ මත පළ කළ  අයෙකි. එකල පාටලී පුත්‍ර නමැති ග්‍රාමයේ ජීවත් වී ඇති මොහු විසින්  ඉදිරිපත් කරන ලද  අදහස් කැටි කොට කෘතියක් රචනා කොට තිබේ. ක්‍රිස්තු පූර්ව  628 යුගයේ ජීවත් වූ  බ්‍රහ්ම ගුප්ත  නමැත්තා විසින් එළි දක්වනු ලැබූ මෙම කෘතියෙහි සඳහන් ආකාරයට අහසෙහි  පවතින තරු සවි වී ඇති ගෝලය  නිශ්චලව පවතින අතර පෘථිවිය කරකැවේ. මෙම කරකැවීමේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස තරුවල පායා  ඒම සහ බැස යාම අපට දිස්වේ. එදා තිබූ තාක්ෂණය අනුව ඉතාමත්ම ඉහළ ගණයේ  සොයා ගැනීමක් වන මෙය පසුකාලීන තාරකා විද්‍යාවේ ඇති වූ දියුණුවට බොහෝ සෙයින් උපකාරී විය. 

Mar 6, 2013

මිථ්‍යාවත් යථාර්ථයත් අතර දෝලනය වන ගුප්ත ජීවී විශේෂ


ගුප්ත යැයි සැලකෙන ජීවී විශේෂ බොහෝමයක් මීට කාලයකට පෙර හෝ ඇතැම් විශේෂ වර්තමානයේදී පවා මිහිතලය මත හෝ ගැඹුරු සාගර පත්‍ලේ හෝ විසූ බවට ජනප්‍රවාදයේ කියැවෙන සත්ව 
විශේෂය. ‘ගුප්ත ජීව විද්‍යාව’   යනු ව්‍යාජ විද්‍යාවක් බවට බොහෝ තර්ක ඉදිරිපත් වුණද මෙබඳු ගුප්ත ජීවීන් පිළිබඳව කියැවෙන කතා මිථ්‍යාවක් ලෙස සලකා මුළුමනින්ම බැහැර කළ නොහැක්කේ, එබඳු ජීවීන් හමුවූ බවට වන ලිඛිත ‍ලේඛන නිසාය. පහතින් දැක්වෙනුයේ එබඳු වාර්තාගත සිදුවීම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කළ හැකි ගුප්ත ජීවී විශේෂ කීපයකි. ඔවුන් හමුවූ බවට වන සාක්ෂි විමසුම් නුවණින් කියවා බැලූ කල මෙබඳු දෑ කෙරෙහි කිසිදු විශ්වාසයක් නොදක්වන්නට පවා ඒවා ප්‍රතික්ෂේප කිරීම උගහට වනු ඇත.

රයි හා ඉල්කායි
‘රයි හා ඉල්කායි’ යනු පැපුවා නිව්ගිනියාවේ වාසීන් විසින් මුහුදේ දක්නට ලැබුණු එහෙත් කිසිවිටෙක අල්වා ගැනීමට හෝ ජු සම්බන්ධතාවක් දැක්වීමට හෝ නොහැකිවූ පෙනුමෙන් දියකිඳුරන් හා සමානවූ මනුෂ්‍ය හා මුහුදු ජීවී විශේෂයකට දී ඇති නමයි. පරිණාමීය ක්‍රියාවලිය පිළිබඳ දැක්මකින් යුතුව මෙබඳු ජීවී විශේෂයක් පැවතීම සිදුවිය නොහැක්කක් ලෙස පෙනී ගියද මොවුන් දුටු බවට ලැබෙන ඇසින් දුටු සාක්ෂි ගොන්න පිළිබඳ විමසා බැලූ කල එය මිථ්‍යාවක් ලෙස බැහැර කිරීම කිසිසේත් කළ නොහැක.
ක්‍රි.ව. 1983දී ‘රිචඩ් ග්‍රීන්වෙල්’ නමැති ඇමෙරිකානු සත්ව විද්‍යාඥයා හා ‘රෝයි වැග්නර්’ නමැති මානව විද්‍යාඥයා මෙම ගුප්ත මුහුදු ජීවී විශේෂයේ අභිරහස විසඳනු වස් ‘ඉල්කාවරුන්’ බහුලව දුටු බවට කියැවෙන මුහුදු ප්‍රදේශයක ගවේෂණයක් සිදුකරන ලද්දේ එකී ගුප්ත ජීවියා මුහුදු 
ක්ෂීරපායියෙකු, සීල් හෝ ඩොල්ෆින් මත්ස්‍යයෙකු හැර අන් යමක් නොවන බව සැකහැර තහවුරු කරගැනීම සඳහායි. එනමුදු නිව්ගිනියාවේ නූගත් ගැමියන්ගේ පිළිගැනීම් හා එකඟ වීමට ඔවුන්ට සිදුවූයේ කළපුවක විසූ මසුන් කුලප්පු කරමින් සිටි එබඳු සත්ව විශේෂයක් සියැසින් දැකගැනීමට හැකිවීමත් සමගය. නියත වශයෙන්ම ඔවුහු මීට පෙර හඳුනාගෙන සිටි ක්ෂීරපායි විශේෂයක් නොවන බවට ගැමියන් දැරූ මතය සැකයකින් තොරව පිළිගැනීමට ඔවුන්ට සිදුවුවද, ලෝකය හමුවේ එය අදටද අභිරහසක් ලෙස පවතිනුයේ ඒ සම්බන්ධයෙන් වැඩිදුර පර්යේෂණ සිදුකිරීමට මූල්‍ය ප්‍රතිපාදන සැපයීමක් සිදුනොවූ හෙයින් ගවේෂණය අතරමග නතර කර දැමීමට විද්‍යාඥ දෙපළට සිදුවූ බැවිනි.

ඇගෝග්වේ
කෙන්යාවේ හා උගැන්ඩාවේ වෙසෙන බව කියන ‘ඇගෝග්වේ’ මානවයන් ස්වරූපයෙන් යම්තාක් දුරකට ‘අල්මා’ නමැති ම්‍ලේච්ඡ මනුෂ්‍ය මෘගයන්ට සමාන වුවද ශරීර ප්‍රමාණයෙන් සාපේක්ෂව කුඩාය. බොහෝවිට ඔවුන්ව විස්තර කරනු ලබන්නේ සුළු වශයෙන් මානව ලක්ෂණ දරන, දිගු සිහින් පූර්ව ගාත්‍රා සහිත, පසුපස  ගාත්‍රා යුගළින් සිරස්ව නැගී සිටිමින් ඇවිදින බෝනබෝ වඳුරන් ලෙසය. බොහෝ ගුප්ත සත්ව විද්‍යාඥයන් විශ්වාස කරනුයේ ඇගෝග්වේ යනු මීට වසර මිලියනයකට පෙරදී අප්‍රිකාවේ විසූ ‘ඕස්ට්‍රලෝපිතිකස්’ නමැති ආදිකල්පිත මානවයන්ගෙන් ශේෂවූ ජීවී විශේෂයක් බවය්. බ්‍රිතාන්‍ය ගවේෂකයකුවූ ජේ. කෝට්නේ හා මෙන්ම 1983දී බ්‍රිතාන්‍ය සත්ව විද්‍යාඥයන් කණ්ඩායමක් විසින්ද ඇගෝග්වේ සතෙකු ජීව ග්‍රහයෙන් අල්වා ගැනීමට දැරූ උත්සාහයන් දෙකම ස්වදේශිකයන් විසින් ව්‍යාර්ථ කරන ලද්දේ ඔවුන් තමාගේ ආදි මුතුන්මිත්තන් බව පවසමිනි.

යෙරන්
‘යෙටී’ හෝ ‘බිග්ෆුට්’ වැනි දැවැන්තයන් දුටු බවට අදටද කියැවෙන කතා අඩුවක් නැති වුවද මේ දක්වා එබඳු සත්වයෙකු අල්වා ගැනීමට හෝ සැබෑ ලෙසම ජීවත්වන්නේය යන්න තහවුරු කළ හැකි කිසිදු සාක්ෂ්‍යයක් හමුව නැත. චීනයෙන්ද මෙබඳු ගුප්ත දැවැන්ත ජීවියෙකු වාර්තා වන අතර ඒ ‘යෙරන්’ය. කෙසේ නමුදු උතුරු ඇමෙරිකාවේ බිග්ෆුට් මෙන් නොවන යෙරන් සතුව ඇත්තේ දිගු තැඹිලි පැහැති ලෝම වන අතර යෙටී මෙන් ලජ්ජාශීලීද නොවන්නෙකුද බැව් කියැවේ. අදටද යෙරන් සතුන් දුටු බව කියන චීන ජාතිකයෝ ඕනෑතරම් සිටින අතර එබඳු කතා අතුරින් ප්‍රකටම සිදුවීම වාර්තා වන්නේ 1942දීය. චීනය හා ජපානය අතර ලෙයින් වැකුණ  යුද්ධය ඇරඹි තිබූ සමයේදී එකල කුඩා දරුවකුව සිටි ‘ලියුජිකුආන්’ නමැත්තා සියැසින් දැක තිබුණේ හමුදා බලඇණියක් විසින් අල්වා ගන්නා ලද ‘යෙරන්’ සතුන්  දෙදෙනකු යදමින් බැඳ මහමග දිගේ ඇදගෙන යන අයුරුයි. ඔවුන්ට කුමක්වූවා දැයි ඉන්පසු කිසිදු තොරතුරක් හෙළිවී නොමැති අතර යෙරන් යනු අදටද ගුප්ත හැඟීම් දනවන, ජීවියෙකු පමණක් බවට පත්ව තිබේ.

මෙගා‍ලේනියා ප්‍රිස්කා
මෙගා‍ලේනියා ප්‍රිස්කා යනු ඕස්ට්‍රේලියාවේ සිටි බව කියන ‘කොමඩෝ මකරා’ට වඩා කීපගුණයකින් ප්‍රමාණයෙන් විශාලවූ කබරගොයෙකුගේ හා කටුස්සෙකුගේ සංකලනයක් බදු අංගලක්ෂණ දරන ප්‍රාග් ඓතිහාසික සත්වයෙකි. විද්‍යානුකූලව මොවුන්  නෂ්ඨව ගිය ජීවී විශේෂයක් ලෙස සැලකෙන නමුදු මෑතභාගයේදීද . මොවුන් දුටු බවට වන වාර්තාවීම් ඕනෑතරම්ය. 1939දී නිව්සවුත් වේල්සයේ ගමන් කරමින් තිබූ දුම්රියක් අනපේක්ෂිත ලෙස දුම්රිය මාර්ගය මත නතර කිරීමට සිදුවූයේ ඒ හරහා මග හරස් කරමින් වැටී තිබුණු සුවිශාල දර කොටයක් හේතුවෙනි. එනමුදු නොබෝ වේලාවකින්ම දර කොටය ගමන් කිරීමට පටන්ගෙන තිබුණේ දුම්රියේ සිටි මගීන් තුෂ්ණිම්භූත කරවමිනි. තමන් එලෙස බලා සිටින ලද්දේ මීටර අටක් පමණ දිගවූ කටුස්සෙකුවන් ආදි කල්පික උරග වංශිකයෙකු දෙස බව ඔවුන්ටම නොබෝ වේලාවකින්ම වැටහී ගොස් තිබේ. මෙයාකාරයේම සත්වයෙකු 1977දී ෆ්‍රෑන්ක් ගෝර්ඩන් නමැත්තා විසින්ද නිරීක්ෂණයකොට තිබුණේ තම මෝටර් රිය ඉදිරියෙන් සිතාගත නොහැකි තරම් වේගයෙන් දිවයත්දීය.
04-1කොන්ගාමැටෝ
සමකාසන්න අප්‍රිකාවේ ඝන කැලෑ හා වගුරුබිම්වල සැඟවී වෙසෙන බවට විශ්වාස කෙරෙන ‘කොංගාමැටෝ’ සතුන් සතු එකක් අඩිහතක් පමණ දිගුවූ පියාපත් යුගළ නිසා බාහිර ස්වරූපයෙන් මොවුහු නෂ්ඨව  ගිය 
‘ටෙරොඩැක්ටිල්’ ඩයිනෝසරයන්ට සමානය. ටෙරොඩැක්ටිල් මෙන්ම තමා ජීවත් වන භූමිභාගය පිටස්තරයන්ගෙන් ආරක්ෂා කරගැනීම සඳහා දරුණු වසම් චර්යා ප්‍රදර්ශනය කරනු මොවුහු පක්ෂීන් විශේෂයක් ලෙස වරදවා වටහා ගැනීමටද හේතුවක් නොමැත්තේ පක්ෂීන් මෙන් නොව මොවුන්ට තියුණු දත්ද පිහිටා ඇති නිසාය.

වරෙක (ක්‍රි.ව. 1932) කැමරුන්හි පිටිසරබද ප්‍රදේශයක ගවේෂණයක නියැලුණු ප්‍රකට දේශගවේෂක 
‘අයිවන් සැන්ඩර්සන්’ හා ඔහුගේ සහායක පිරිස විසින් ඉතා අසාමාන්‍ය අන්දමේ පියාසලන සත්වයෙකු වෙඩි තබා බිම හෙළන ලද්දේ වවුලෙකු, උරගයෙකු හා පක්ෂියෙකු යනාදී මේ සියලුම සතුන්ගේ සංකලනයක් බඳු අස්වාභාවික ජීවියෙකු පියාඹා යනු දැකීමෙන් ඇතිවූ කුතුහලය නිසාය. ඉන් නොබෝ වේලාවකින් පසුව සැන්ඩර්සන් ඇතුළු පිරිස හට මරා දමන ලද සත්වයාගේ සහකරුවා වෙතින් එල්ලවූ මරණීය ප්‍රහාරයෙන් දිවිගලවා ගැනීමට ප්‍රබල සටනක නියැලීමට සිදුව තිබේ. ස්වදේශිකයන් මෙම අද්භූත සත්වයාට කෙතරම් බියක් දක්වන්නේද යත්, ඌව මෙම ගෝත්‍රිකයන් අතර ප්‍රචලිතව ඇත්තේ ‘මරණයේ දූතයා’ යන අන්වර්ථ නාමයෙනි. අදාළ ප්‍රදේශය ක්ෂේත්‍ර ගවේෂණ සිදුකිරීමද අපහසු වූවක් ලෙස නම් දරා ඇත්තක් හෙයින් ‘කොංගොමැටෝ’ පිළිබඳ තොරතුරු හමුවනුයේ ඉතා අල්ප වශයෙනි.

ඔරන් පෙන්ඩෙක්
සුමාත්‍රා දිවයින්වල පිහිටි ඝන වනාන්තරවල සැඟව ජීවත්වන බව කියන ‘ඔරන් පෙන්ඩෙක්’ සතුන් ‘බිග්ෆුට්’ සතුන්ට ස්වරූපයෙන් සමාන බැව් කියවුණද එතරම් විශාල නොවේ. සුමාත්‍රාවේ විජාතික කොලනි පිහිටුවීමට පැමිණි ලන්දේසීන් මොවුන් අවස්ථා කිහිපයකදීම දැක තිබූ අතර ඔවුන්ගේ ඇසින් දුටු සාක්ෂින්ට අනුව මොවුහු දෙපයින් ඇවිද, ලෝමවලින් ගැවසුණු ශරීරයකින්ද යුතු, උසින් අඩු මනුෂ්‍ය ස්වරූපයට නෑකම් කියූ සත්ව කොට්ඨාසයකි.

යෝවී
ඕස්ට්‍රේලියාවේ බිග්ෆුට් ලෙස විරුදාවලී ලැබූ මෙම සත්වයා දුටු බව කියැවෙන සිදුවීම් අදටද ඕස්ට්‍රේලියාවෙන් වාර්තා වේ. එබඳු එක් සිදුවීමක් පිළිබඳ සාක්ෂි දරනුයේ පෙර පැවැති ක්වීන්ස්ලන්ඩ් ජාතික පක්ෂයේ සෙනෙට්වරයකු වන ‘බිල් ඔ’චීය’. 1977 වර්ෂයේදී සිය පාසල් සගයින්ද සමග ‘ස්ප්‍රිංබුක්’ ප්‍රදේශයේ දෙදිනක් කඳවුරුලාගෙන සිටීමේ ගවේෂණයකට සහභාගිවූ චීට තමන්ගේ කණ්ඩායම අඩි දහයක් පමණ උසැති දැවැන්ත ශරීරයකින් යුතු ගෝරිල්ලෙකු වැනි සත්වයෙකුගේ ප්‍රහාරයට ලක්වූ අයුරු අදටද හොඳින් මතකය. එකී ප්‍රදේශයේ ගත කළ දෙදින පුරාම වරින්වර මොහු දර්ශනයවී තිබුණු අතර අදටද ‘චී’ ඇතුළු බොහෝ ඕස්ට්‍රේලියානුවන්ට යෝවී යනු සැබෑවටම ජීවත්වන සත්වයෙකි.

නුන්ඩා
නුන්ඩා නොහොත් ‘න්ග්වා’ යනු ටැන්සානියාවේ කැලෑබද පෙදෙස්වල වෙසෙන බව කියන ශරීර ශක්තියෙන් සිංහයෙකු පවා පරදවන බිලාල වංශයට අයත් දැවැන්තයෙකි. මොහුගේ ආක්‍රමණයට ලක්වූ ස්ථානවල තිබි සොයාගන්නා ලද ‘ලොම්’ පර්යේෂණයන්ට භාජනය කිරීමේදී අනාවරණය වූයේ අපූරු සත්‍යතාවකි. එනම් එම සත්වයින්ම මතෛක් මිහිතලය මතින් සොයා ගන්නා ලද කිසිදු ජීවියෙකුට අයත් නොවන නව මාංශභක්ෂක ක්ෂීරපායි විශේෂයක් බවයි. ක්‍රි.ව. 1922දී ‘විලියම් හයිකන්ස්’ නමැති මහේස්ත්‍රාත්වරයා මෙම නව විශේෂය යුරෝපා මාධ්‍යවල අවධානයට බඳුන් කළ අතර 1920දී ස්කොට්ලන්ත ජාතික ‘පැට්‍රික් බෝවන්’ විසින් ‘නුන්ඩා’ සත්වයෙකු දඩයම් කිරීමට ගත් උත්සාහය ව්‍යර්ථ වුවද ඌගේ ලොම් ස්වල්පයක් ලබාගැනීමේ විරල භාග්‍යය හිමි කරගන්නා ලදී.

ඇකි්‍යුරිනිස්
ප්‍රථම වරට ‘ඇකි්‍යුරිනිස්’ නමැති උස්වූ සිරුරින්ද, රන් පැහැ කෙස් කළඹින්ද, මුළුමනින්ම නිරුවත්වූ ශරීරයකින්ද හෙබි, මෙම මානව විශේෂය හමුව ඇත්තේ ‘ඇරගුආයා නදියේ’ ගවේෂණයක නිරතවූ ඇංග්ලෝ-බ්‍රසීල ජාතික ගවේෂණ කණ්ඩායමකටය. ඔවුන් සන්නිවේදනයකොට ඇත්තේ කිසිදු ඉන්දියානු ගෝත්‍රිය භාෂාවකට සමානකම් නොදරන්නාවූ අමුතුම භාෂාවකින් වන අතර යළිත් වරක් 1979දී වෙනත් ගවේෂණ කණ්ඩායමකට මෙම නිරුවත් අද්භූත ‘ඇකි්‍යුරිනිස්වරු’ හමුව තිබේ. ඔවුන්ගේ සමේ පැහැපත් වර්ණයෙන් ගවේෂකයන් අසීමිත ලෙස පුදුමයට පත්වූ බැව් කියැවේ.

Mar 4, 2013

කලාවේ සක්විති රජු ඊසොප් උපමා කතා කලාවේ සක්විති රජු ඊසොප්


“එක් පැසුණු වෙල්යායක නියරෙහිවූ කූඩුවක කෙවිලියක් පැටවුන් දෙදෙනකු සමග ජීවත්වූවාය. තම පැටවුන් දෙදෙනාට නිසි ලෙස පියඹා යාමට හැකිවීමට පෙර කුඹුරු හිමියා පැමිණ ගොයම් කපා ගනිවීයැයි ඈ බියෙන් පසුවූවාය. “දරුවනේ මං නැති අතරේ කුඹුරට කවුරු හරි ආවොත් ඒ අය මොනවද කතා කරන්නෙ කියලා හොඳට සවන් දීලා ඒ හැම එකක්ම මට නොවරදවාම කියන්න ඕනෑ.”දිනපතාම කෙවිලිය කෑම සොයා යාමට පෙර පැටවුන් දෙදෙනාට උපදෙස් දුන්නාය. කෙවිලි මව කෑම සොයා ගිය එක් උදෑසනක කුඹුරු හිමියා තම පුතු සමග කුඹුරට එනු පැටවු දුටහ. ඔහු කියන්නේ මොනවා දැයි පැටවු හොඳට සවන්දීගෙන සිටියහ.“ගොයම් ටික දැන් හොඳටම පැහිලා. හෙට උදේම ගොයම් කපන්න උදවුවට එන්න කියලා අහලපහළ අයට කියන්න ඕනෑ.”ගොවියාගේ හා පුතාගේ සංවාදය කෙවිලි පැටවු සිය මව පැමිණි විට ඇය සමග පැවැසූහ.

“අනේ අම්මේ ඒ මිනිස්සු හෙට ගොයම් කපන්න ආපුවම අපේ කූඩුව කඩල දමාවි. ඊට ඉස්සර වෙලා අපි කොහාට හරි අරන් යන්න” දරුවෙක් මවගෙන් ඉල්ලා සිටියහ.
“ගොවියා අසල්වාසි අයගේ උදවු බලා‍පොරොත්තු වෙනවා නම් හෙට කොහොමවත් ගොයම් නොකැපෙන වග මට විශ්වාසයි. පුතාලා බය නැතුව ඉන්න” කෙවිලිය දරුවන් අස්වසමින් පැවැසුවාය.
පසුදින උදෑසනම ගොවියා කුඹුරට පැමිණ ගොයම් කැපීමට අසල්වාසීන් පැමිණෙනතුරු බලා සිටියේය. ඉරමුදුන්ව ගියද කිසිවෙකුත් පැමිණියේ නැත.
“පෙනේද අපේ අහලපහළ උදවියගේ හැටි. උන්ගෙන් කිසිම වැඩක් නැහැ. පුතා ගෙදර ගිහිල්ල මාමලටයි බාප්පලටයි කියන්න හෙට උදේ ගොයම් කපන්න එන්න කියලා. ඒගොල්ල නම් නොවරදවා එයි.”
ගොවියා පුතාට පැවසූ වදන් අසා සිටි පැටවු සවස මව පැමිණි පසු ඒ බව ඇය සමග කීහ. හෙට ගොයම් කපාවි යැයි ඔවුහු බියට පත්ව සිටියහ.

“උඹලා බය නැතුව හිටපල්ලා හෙටත් ගොයම් කැපෙන්න නැති බව මට විශ්වාසයි. ඒක එහෙමම තමා” මව දරුවන් අස්වසමින් පැවැසුවාය.
පසුදා ගොවියා පුතා සමග කුඹුරට පැමිණ නෑදෑයන් එනතුරු බලා සිටියද ඉර මුදුන්වෙන තුරු කිසිවකුත් පැමිණියේ නැත. කෝපයට පත් පියා පුතාට මෙසේ කියනු පැටවුන් අසාගෙනය.
“පුතේ අපේ දේ අපිම කරගන්න එක තමයි වැඩියෙන් හොඳ. දෑකැති දෙකකුත් අරගෙන හෙට උදේට කුඹුරට ඇවිත් අපි දෙන්නා ගොයම් කපන්න පටන් ගනිමු. නැතිනම් මේක කෙරන්නේ නැහැ.”
පැටවු මව පැමිණි පසු එම සිද්ධිය සැලකර සිටියහ.

“පැටවුණේ අපි මෙතැනින් ඉවත්විය යුතු හොඳම වෙලාව දැන් ඇවිත්. මිනිහෙක් තමන්ගේ වැඩ තමුන්ම කරගන්න ඉදිරිපත් වුණොත් ඒ දෙය ඒ විදියටම නොවරදවා කෙරෙනවා.”
එසේ පැවසූ කෙවිලිය එවෙ‍ලේම පැටවුන් රැගෙන වෙනත් සුදුසු ස්ථානයක් බලා පිටත් වූවාය. පසුදා උදෑසනම පුතා සමග කුඹුරට පැමිණි ගොවියා ගොයම් කැපීම ඇරඹුවේය.

මා මතෛක් දුරට පැවසුවේ ඊසොප්ගේ එක් උපමා කතාවකි. උපමා කතා කලාවේ නිර්මාතෘවරයා වන ඊසොප් පිළිබඳ අප කවුරුත් දැන සිටිය යුතුය.

කපුටා සහ කේජු කැබැල්ල, නරියා සහ මිදිවැල, බල්ලාගේ හඳට බිරිල්ල වැනි රසවත් උපමා කතාන්දර ඔබ කොතෙකුත් අසා ඇතිවාට සැකයක් නැත. එහෙත් එම කතා උපමා කතා කලාවේ සක්විති රජු ඊසොප්ගේ බව ඔබ නොදන්නවා ඇති. ඔහු ලියූ මෙවැනි කතා දහස් ගණනකි. ඒවා ලොව විවිධ භාෂා ගණනාවකට පරිවර්තනය වී ඇති අතර කෝටි සංඛ්‍යාත දරුවන්ගේ රසාස්වාදනයට භාජනය වී ඇත.
කිසියම් රසයක් ලබා දෙන අතරම යම් වැදගත් පාඩමක්ද කියා දෙන උපදේශාත්මක උපමා කතා විශ්ව සාහිත්‍යයට එක්කිරීමේ ගෞරවය හිමිවන්නේ ඊසොප්ටය. මෙවැනි උපමා කතා ඔක්ස්පර්ඩ් ශබ්දකෝෂයේ දක්වා ඇත්තේ ජ්ඒඕඹ්ජ් යනුවෙනි.
ඈත අතීතයේ මිනිසාගේ ජීවිතයේ සමීපතම කොටස්කරුවන් වූයේ වන සතුන්ය. සමහර සතුන් ඔහුට බොහෝ සමීපය. මිනිසා තුළ පැවැති නොයෙකුත් දුර්ගුණ, අඩුපාඩුකම් හා වැරදි සතුන්ගේ චරිත මගින් විකාශය කිරීමට ඊසොප් දක්වා ඇත්තේ අද්විතීය දක්ෂතාවකි.

10-2
ඊසොප්ගේ ප්‍රබන්ධ තරමට ඔහුගේ ජීවිතය රසවත් හෝ සැපවත් නැත. ඊසොප් ජීවත් වී ඇත්තේ ක්‍රි.පූර්ව 6 වන සියවසේ මැදභාගයේ පමණය. එනම් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ උපදීමටත් වසර 600කට පමණ පෙරදීය. එවකට මිසරයේ ඇමීසන් නම් පාරාවෝ රජු රජකර ඇත. ඉතිහාසඥයන් පවසන්නේ ඊසොප් ක්‍රි.පූ. 620දී උපත ලබා ක්‍රි.පූ. 500දී මියගොස් ඇති බවය. ඒ ස්වභාවික මරණයක් නොව ඝාතනයකි.

ඔහු යේමෝස් නමැති දිවයිනේ බන්තෝස් නමැති අයකුගේද අනතුරුව පෙරික්ටෙ‍පොලිස් නමැත්තාගේ පුත්‍ර ඉයැඩිමෙක් නම් ස්වාමියා යටතේද දීර්ඝ කාලයක් වහලෙකු ලෙස දුක්බර ජීවිතයක් ගතකර තිබේ. ඊසොප් කළු පැහැති විරූපී අයෙකු වුවද ඔහු තුළ තිබූ පුදුමාකාර බුද්ධි මහිමය නිසා සමාජ ගෞරවයට පාත්‍ර වී තිබේ. එකල සිටි වහලුන් අතර මොහු නායකත්වය ගෙන ක්‍රියාකාර ඇත. ක්‍රිසස් රජුගේ නියෝගයෙන් දූත මෙහෙවරක යෙදුණු හේ කොර්න්ත්හි පාලක පෙරියැන්ඩර්ගේ රජ ගෙදරදී පඩිවරුන් හත් කමිටුවක් සමග වාදකර ජයගෙන තිබේ. එහිදී ඔහුගේ බුද්ධිමත් භාවය ගැන පැහැදුණු ක්‍රිසස් රජු පසු කලක ඔහු අතේ ඩෙල්ප් නගරවාසීන් වෙත බෙදා දීම සඳහා රන් කාසි තොගයක්ද යවා තිබේ. ඩෙල්ප්වරුන් එම මුදල් ලබාගැනීම පිණිස එකිනෙකා පරයා අවිනීත ලෙස හැසිරීම ගැන කෝපවූ ඊසොප්ගේ ඒ අයට කාසි බෙදාදීමද ප්‍රතික්ෂේප කර ඇත. මෙයින් දැඩි ලෙස උරණවූ ඩෙල්ප්වරුන් අතින් ඊසොප් මරණයට පත්වූ බව වාර්තා වේ. එහෙත් ඩෙල්ප්වරුන් අතින් ඊසොප් ඝාතනය වූයේ ඔහු ඇපලෝ දෙවො‍ලේ තබා තිබූ රන් කුසලානයක් හොරාගැනීම නිසා යැයිද තවත් මතයක් වෙයි.

ඩෙල්ප්වරු ඇපලෝ දෙවියන්ට වන්දනා කිරීමට පුරුදුව සිටි අය වෙති. ඊසොප් මෙම ඇපලෝ දේව වන්දනාව පිළිබඳ උපහාසයට ලක්කර උපමා කතා කිහිපයක් ගොඩනැගුවේය. ඔහුගේ මරණයට එයද හේතුවන්නට ඇතැයි සිතිය හැක. ඊසොප්ගේ උපමා කතා අඩංගු පැරණිතම ග්‍රන්ථය ලෙස සැලකෙන්නේ ඔහු ජීවත්ව සිටි කාලයේම ලියූ ඩිමිට්‍රියන් ප්‍ලේරියන් නමැති ‍ලේඛකයා කළ ඊසෝපියා නමැති නිර්මාණය.
ග්‍රීක දාර්ශනිකයකුවූ සොක්‍රටීස් පවා ඊසොප්ගේ උපමා කතා පිළිබඳ මහ ඉහළින් වර්ණනා කළේය. මෙම නිර්මාණ තුළින් වඩාත් රසවත්ව සහ පහසු ලෙස ප්‍රශස්ත ආචාර ධර්ම ඉගැන්වීමට පුළුවන්වූ බව ඔහු පවසා තිබේ. සොක්‍රටීස් සිය ජීවිතයේ අවසාන භාගයේ හිරගෙදර සිටියදී ඊසොප්ගේ උපමා කතා පද්‍යයට නගා තිබේ.

ඊසොප්ගේ නිර්මාණවල ‍පොදු ලක්ෂණයක් වන්නේ පැවැසීමට ඇති බොහෝ දේවල් වචන කිහිපයකින් කෙටිකර දැක්වීමය. එසේම ඒ මගින් මිනිසාගේ දුර්ගුණවලට පහර ගැසීය. මේ කතා මතුපිටින් හාස්‍ය රසයෙන් පිරී සිද්ධි ලෙස පෙනුණද ඇතුළතින් ඒවා තුළින් දිවෙන සියුම් උපහාස රසය මුළු මනුෂ්‍ය සංහතියටම අනගි පාඩමක් දුන්නේය. විමර්ශකයන් පවසන්නේ ඊසොප් ඇස් රතු කර නොගෙන උපහාසය ව්‍යාංගයෙන් ඉදිරිපත් කළ එකම නිර්මාණකරුවා බවය.

පංචතන්ත්‍රය, හිතෝපදේශය වැනි භාරතීය සාහිත්‍යය ඔප කළ කෘතිවල ඇතැම් කතාවල දැක්වෙන ‍පොදු ලක්ෂණ ඊසොප්ගේ උපමා කතා තුළ ගැබ්ව තිබේ. මේ නිසා ඇතමුන් පවසන්නේ ඊසොප් භාරතයේ ප්‍රචලිත ජනප්‍රිය කතා ආභාෂයට ගෙන උපමා කතා ගොතා ඇති බවයි.

“දිනක් ඊසොප් ගින්දර ටිකක් ලබාගැනීමට නුදුරු නිවෙසකට ගියේය. ගින්දර රැගෙන යාමට වෙනත් ක්‍රමයක් නැති නිසා ඔහු දැල්වෙන පහනක් ගෙන ගියේය. ටික දුරක් යනවිට පාරේ යන්නෙක් ඔහු දැක මෙසේ විමැසිය. “මේ මහ දවල් පහනක් අරගෙන තමුසේ මොනවද හොයන්නේ?” පිළිතුර වූයේ “මම තමුන්ගේ වැඩක් බලාගෙන ඉන්න කෙනෙකු සොයනවා” යනුවෙනි.

යසවර්ධන රුද්රිගු