යක්ෂයෙක්
නැතහොත් මිනිස් සිරුරට අරක් ගත් අමනුෂ්ය ආත්මයන් හා නපුරු බලවේගයන්
දුරුකිරීම අද ඊයෙක සිට නොව ඈත අතීතයේ සිට සිදුවූවකි. ජේසුස් ක්රිස්තුස්
වහන්සේ ප්රමුඛ උන්වහන්සේගේ අනුගාමිකයින් විසින් මෙබඳු අමනුෂ්ය
ආත්මයන්ගෙන් පීඩා විඳිමින් සිටියවුන් සුව කළ අවස්ථා පිළිබඳව බයිබලයේද ඕනෑ
තරම් හමුවේ. එසේම විවිධ ගෝත්රික ජන කොට්ඨාසයන් අතර යක්ෂයන් දුරු කිරීම
සඳහා විවිධාකාරයේ වත්පිළිවෙත්
භාවිතා වේ. එබඳු සිදුවීමක් තේමා කර ගනිමින් නිපැදවුණු ‘යකැදුරා’ නොහොත්
‘‘The Exorcist‘‘ නමැති චිත්රපටය නැරඹූවන්ට බඹරයක් මෙන් කරකැවෙන හිසකින්
යුතු වූද බහුභාෂාවේදියකු ඉක්මවූ නිපුණත්වයකින් යුතුව විවිධ භාෂා ගණනාවකින්
එක්සත් ජාතීන්ගේ සැසියක් ඇමතූ ලින්ඩා බ්ලෙයාර් අමතක වන්නට හේතුවක් නැත. මෙම
ලිපියෙන් ඔබ හමුවට ගෙන එනුයේ සැබෑ ලෝකයේදී සිදුවූ එබඳු යකුන් දුරු කිරීමේ
අවස්ථා කීපයක් පිළිබඳ ගත කිළිපොළන විස්තරයකි.
කැමිල්
සීනුත් 2005 වසරේදී ‘පැටී්රෂියා ඇල්ව්ස්’ නමැත්තිය දස වසරකට සිරගෙට නියම
වන ලද්දේ ගයනාවේ ජෝර්ජ් මවුත් හි විසූ කැමිල් සීනුත් නමැත්තිය
අත්වැරදීමකින් ඝාතනය කිරීම හේතුවෙනි. යකුන් දුරු කිරීම සම්බන්ධයෙන්
ප්රදේශයේ ඉමහත් ප්රසිද්ධියක් ඉසිලු කාන්තාවක වූ ඇල්ව්ස් විසින් පවත්වාගෙන
යනු ලැබූ ‘භූත දේවස්ථානයට’ නිතිපතා සෙනඟ විශේෂයෙන්ම කාන්තාවන් ඇදී එන
ලද්දේ අප්රිකානු හෝ හින්දු සම්ප්රදායානුකූලව යකුන් දුරු කර ගැනීම සඳහායි.
මෙබඳු අවස්ථාවලදී අමනුෂ්ය ආත්මයන් පලවා හැරීම සඳහා යාච්ඤා මෙහෙයන් සේම
යක්ෂයා ආරූඪ වී සිටින තැනැත්තාගේ සිරුරට පහරදීමද සිදුකෙරුනු අතර කැමිල්
සම්බන්ධ සිද්ධියේදී ඇය අවාසනාවන්ත ලෙස එම පහරදීම්වලින් මියගියාය. සිය
අත්වැරදීම ලෝකයාගෙන් සඟවා ගැනීම සඳහා ඇල්ව්ස් මළසිරුර හොර රහසේම වළලා
දැමුවද ඇගේ අපරාධය නීතියෙන් සැඟවීමට හැකි වූයේ නැත.
පාප්තුමන්ට අභියෝග කළ තරුණිය රෝමයේ
වතිකානුවේ සිටින යකුන් දුරුකිරීමේ නිල බලතල ලත් තැනැත්තා ලෙස සැලකෙන
ගේබ්රියල් ඇමෝත් දේව ගැතිතුමන් විසින් මේ වනවිට අමනුෂ්ය ආත්මයන් දුරු කළ
වාර ගණන එක්ලක්ෂ හැට දහසකට අධික බව පැවසේ. නමුත් 2000 වසරේදී II වන ජුවාම්
පාවුළු පාප්තුමන්ගේ ආධාරයද ඇතිව වතිකානුව තුළදී අමනුෂ්ය ආත්මයක් අරක් ගත්
දහනව හැවිරිදි තරුණියක සුව කිරීමට ගේබ්රියල් පාප්තුමන් දැරූ උත්සහය ඒ
කිසිවකට සම කළ නොහැකි බව පැවසේ. පාප්තුමන් හමු වූ අවස්ථාවේදී උන්වහන්සේට
දැඩි කෝපයෙන් යුතුව පරිභව කිරීමට පටන් ගත් මෙම දැරිය සමග පැය භාගයක කාලයක්
උන්වහන්සේ ගත කළද ඇයට අරක්ගෙන සිටි අමනුෂ්ය ආත්මය නොහොත් සාතන් ඇගේ
සිරුරින් ඉවත් කිරීමට හෝ තමාට අවනත කර ගැනීමට උන්වහන්සේට නොහැකි වූ බව
පැකිළීමෙන් යුතුව වුවද කිව යුතුය. පරාජය භාර ගනිමින් දෙවන ජුවාම් පාවුළු
පාප්තුමන් දැරිය අසලින් ඉවත්ව යන කළ “පල්ලියේ ප්රධානියාටවත් මා පලවා හැරිය
නොහැකි” යැයි කියා වහසිබස් දෙඩීමට තරම් එම අමනුෂ්ය බලවේගය එඩිතර වී
තිබිණි.
ජැනට් මෝසස්
2007
වසරේදී නවසීලන්තයේ විසූ ‘ජැනට් මෝසස්’ නමැති ළාබාල දැරිය අවාසනාවන්ත ලෙස
මියයන ලද්දේ ඇගේ පවුලේ සාමාජිකයින් විසින් ඇගේ සිරුරට අරක් ගෙන සිටි
අමනුෂ්ය බලවේගය ඉවත් කිරීමට දැරූ උත්සහයේදී දියේ ගිලීමෙනි. ඇගේ ඝාතනය
සම්බන්ධයෙන් නව දෙනකුට චෝදනා එල්ලවුවද සැබැවින්ම එහිදී සිදුව තිබුණේ දැරිය
තුළ සිටි යක්ෂයා පලවා හැරීම සඳහා කළ ‘මෙකුටු’ ලෙස හැඳින්වුණු මඕරිවරුන්ගේ
යකුන් සාම්ප්රදායික පිළිවෙත නොසිතූ ලෙස වැරදී යාමය.සාම්ප්රදායික මඕරි
මන්ත්ර ජප කිරීම් භාවිතයෙන් දැරිය සුව කිරීමට නොහැකි වූ කල් හි ඇගේ පවුලේ
සාමාජිකයින් ඇය වෙත ජල ප්රහාර එල්ල කිරීමට පටන්ගෙන ඇති අතර තෙදිනක් පුරා
අඛණ්ඩව සිදුකෙරුන මෙම ජල කෙළිය අවසානයේදී පිළිවෙත සිදුකළ කාමරය ජලයෙන් යටවී
ගොස් තිබුණේ දැරියගේ ජීවිතයද තොර කරමිනි. දැරියව වෙලාගනු ලැබ තිබුණේ ඊට
කලකට පෙරදී මියගිය ඇගේ මිත්තණියගේ ආත්මය විසින් බවට කියැවුණද එය තහවුරු කර
ගැනීමට හැකිවූයේ නැත.
සැල්වදෝර් ඩාලි
සුප්රකට
කලාකරුවකු වන සැල්වදෝර් ඩාලිද සිය සිරුරට අරක් ගත් භූතාත්මයන් පලවා හැරීමේ
පිළිවෙතකට මුහුණ දුන් අයකු බව දැන ගැනීම පුදුමයට කරුණක් වනු ඇත.
ඩාලිගේ
මිතුරකු වූ ‘ගේබ්රියල් මරිකා බෙරාඩි’ නමැති දේවගැතිවරයා විසින් සිදුකරන
ලද බව කියැවෙන මෙම යකුන් දුරු කිරීම සනාථ කිරීම සඳහා බෙරාඩි විසින්
ඉදිරිපත් කරන ලද්දේ තම සේවයට කෘතවේදීත්වය දැක්වීම උදෙසා ඩාලි විසින් ඔහුට
ලබාදී තිබුණු අගනා කුරුසියකි. මෙම කුරුසිය ඩාලි විසින්ම නිමවන ලද්දක් බව
කලා විශේෂඥයින් දෙදෙනකු විසින් කළ පර්යේෂණයකින්ද තහවුරු
වී තිබිණි. සිය ආගමික නිකායෙන් බෙරාඩි නෙරපා හරිනු ලැබිමෙන් පසුව ඩාලි හට
ඔහුව හමුවන ලද්දේ ප්රංශයේදී වන අතර යකුන් පලවා හැරීමේ සිද්ධිය සිදුවී
ඇත්තේ 1947 වසරේදී ප්රංශයේදී බවට සැලකේ.
මරිෂියා අයිරිනා කෝනිෂි
2005
වසරේදී එවකට විසිතුන් හැවිරිදි වියේ පසු වූ මරිෂියා අයිරිනා කෝනිෂි
රුමේනියාවේ පිටිසරබඳ පෙදෙසක පිහිටි ඔර්තෝඩොක්ස් තාපසාරාමය වෙත සංචාරයක
නියැළෙන ලද්දේ එහි සිටි සිය සොහොයුරා වූ ‘ටනාකු’ දැක බලා සුවදුක් විමසීම
සඳහායි. එහිදී ඇය සහභාගි වූ දේව මෙහෙයන් අතරතුරදී සාමාන්ය හැසිරීම් ප්රකට
කළ ඈ අස්වාභාවික ලෙස නොනවත්වා සිනහ වීමටත් දැඟලීමටත් පටන් ගත් අතර මානසික
වෛද්යවරුන්ගේ නිගමනය වූයේ ඇය භින්නෝන්මාදයෙන් පෙළෙන බවය. එනමුත්
දේවස්ථානයේ සැදැහැවත් පියතුමන් වූ ‘කොරොජිනු’ එකී වෛද්ය මතය පිළිගැනීමට
මැලිවූවා පමණක් නොව මරිෂියාගේ
සිරුරට අද්භූත ආත්මයක් අරක් ගෙන ඇති බවට තරයේ කියා සිටි ඔහු ආරාමයේ සිටි
තවත් කන්යා සොහොයුරියන් කිහිප දෙනකුගේද ආධාරය ඇතිව මරිෂියාට දස වද දෙන
ලද්දේ එම අමනුෂ්ය ආත්මය දුරු කර දැමීම සඳහාය. අසරණ තරුණිය කුරුසියකට තබා
බැඳ දැමූ ඔවුහු ඇගේ මුව තුළට රෙදි කැබලි ඔබා දින ගණනක් ලේ මිදෙන ශීතලකින්
යුතු කාමරයක හුදකලා කොට තැබූ අතර අවසානයේදී අශුද්ධ ආත්මය කෙසේවතුදු අසරණ
තරුණියගේ ජීවිතය මෙලොවින් තුරන් වී තිබිණි. මිනීමැරීමට එරෙහිව කොරොජිනු
දේවගැතිවරයාද ප්රමුඛ කන්යා සොහොයුරියන් සිව් දෙනකුට දාහතර වසරක් සිර
දඬුවම් හිමිවූ අතර ආරාමය වසා දැමිණි.
ක්ලාරා ජර්මානා කෝල්
1906
දී දකුණු අප්රිකාවේ උම්සින්ටෝ ප්රදේශයේදී ඉරාස්මුස් හෝනර් නමැති පියතුමා
හට ඉතා අසාමාන්ය ආකාරයේ පාපොච්චාරණයකට සවන් දීමට සිදුවිය. සිව් අවුරුදු
වියේ සිට මේරියන් හිල් නමැති සංඝයේ ක්රියාකාරී කතෝලික සාමාජිකාවක ලෙස සිටි
ක්ලාරා ජර්මානා කෝල් නමැති තරුණිය හෝනර් පියතුමා ඉදිරියේ පාපොච්චාරණය
කරමින් කියා සිටින ලද්දේ තමන් යක්ෂයා සමග ගිවිසුමකට එළැඹි බවයි. මුලදී මෙය
ක්ලාරාගේ හුදු ප්රලාපයක් ලෙස සිතා පියතුමන් විසින් නොසලකා හරිනු ලැබුවද
නොබෝ දිනකින්ම ක්ලාරාගේ හැසිරීමේ කැපී පෙනෙන වෙනසක් ආරාමයේ කාටත් දැකගත
හැකිවිය. තමන් හැඳ සිටින ඇඳුම් ඉරා දැමූ ඇය කිසිවකුටත් නොතේරෙන තමන් ඊට පෙර
කිසිදිනක හෝ දැන නොසිටි භාෂාවන්ගෙන් මන:කල්පිත පුද්ගලයන්ට කතා කිරීමටත්
ආරාමයේ සිටින කන්යා සොහොයුරියන්ට පහරදීමටත් උමතු වූවකු මෙන් වරින්වර මරහඬ
තැලීමටත් පටන් ගත්තා පමණක් නොව වරක් කන්යා සොහොයුරියක් සපා කෑමට පවා
පෙළැඹුණාය. හෝනර් පියතුමන් විසින් සාර්ථක ලෙස ක්ලාරා තුළ පෙරළි කළ
අශුද්ධාත්මය
පළවා හැරීමට සමත් වූ අතර එහිදී ඇගේ සිරුර පාවීමට ලක් වූ බැව් කියැවේ.
රොබි මෑන්හයිම්
අතිශය ජනප්රිය වූද ප්රේක්ෂකයන් භීතියෙන්
ලොමු දැහැගැන්වීමට සමත්වූද “ඊඩඥ ජ්යධපජඪඵබ” නමැති චිත්රපටයට පාදක කර
ගන්නා ලද්දේ 1949 දී සිදු කෙරුනු රොබි මෑන්හයිම් නොහොත් රෝලන්ඩ් ඩෝ නමැති
දහතුන් හැවිරිදි පිරිමි දරුවාගේ යකුන් දුරු කිරීමේ සිද්ධියයි. රොබිගේ මෙම
අසාමාන්ය තත්ත්වය මුලින්ම ප්රකට වන ලද්දේ සිය නැන්දණියගේ හදිසි මරණයෙන්
පසුව ගත වූ මාස කීපයක කාලය තුළදී භූතයන් සමග සන්නිවේදනය කිරීමට යොදා ගන්නා
‘භූත ලෑල්ල’ නොහොත් ‘ඖජා’ පුවරුවක් භාවිතා කිරීමෙන් පසුවය. සිය පුතුගේ
අසාමාන්ය චර්යාව හා ඔහු ඇසුරු කර ගනිමින් සිදුවූ අස්වාභාවික සිදුවීම්
සමුදාය තවදුරටත් ඉවසාගත නොහැකි වූ රොබිගේ දෙමාපියන් ඔහුගේ සිරුරට අරක් ගත්
නපුරු බලවේගය පලවා හැරීම සඳහා ලූතර් මයිල්ස් ජුල්ස් දේවගැතිවරයාගේ සහය
පැතීය. කෙසේ වූවද රොබිට අරක් ගෙන සිටි භූතයා සමග ඔට්ටු වීමට තම හැකියාව
ප්රමාණවත් නොවන බව වටහාගත් ජුල්ස් පියතුමා රොබිව එඩ්වඩ් හි්යු පියතුමන්
වෙත ඉදිරිපත් කළේය.
යකුන් දුරු
කිරීමේ ක්රියාවලිය අතරතුරදී ඇඳක වූ දුන්නක් කුඩා දරුවකුට තරම් නොවන
දැවැන්ත අමනුෂ්ය බලයක් ප්රදර්ශනය කරමින් ඉවතට ඇද ගත් රොබි විසින් හි්යු
පියතුමාට ඉන් සිදුකළ තුවාලය කොතරම් දරුණු වීදයත් ඊට මැහුම් සියයකට අධික
සංඛ්යාවක් යෙදීමට සිදුව තිබිණි. කෙටි කාලසීමාවක විරාමයකින් පසුව යළිත්
වරක් රොබි යකුන් දුරු කිරීමේ පිළිවෙතකට
මුහුණ දුන් අතර එය සති හයක කාලයක් පැවැතිණි. ඇඳන් ගෘහ භාණ්ඩ දෙදරීම, බඩු
භාණ්ඩවලින් දමා ගැසීම් ආදී අමනුෂ්ය ආත්මයක බලපෑම ප්රකට කෙරූ බිහිසුණු
සිදුවීම් මාලාවකින් අනතුරුව රොබි යක්ෂ බලපෑමෙන් මුළුමනින්ම අත්මිඳුණි.
ඇනා එක්ලන්ඩ්
කාල්
වොග්ල් දේවගැතිතුමන් විසින් රචිත “ඕඥඨධදඥ ඉචබචද” නමැති කෘතියෙන් විස්තර
කෙරෙනුයේ ‘ඇනා එක්ලන්ඩ්’ නමැති යෞවනියගේ සිරුරට අරක් ගත් අමනුෂ්ය ආත්මය
දුරු කළ අන්දමයි. 1882 දී අයෝවාහි උපන් ඇනා උපතින්ම කතෝලික බැතිමතකු වූ අතර
ඇය කිසියම් නපුරු බලවේගයක බලපෑමට නතුව ඇති බවට පළමු වරට ලකුණු පහළ කරන
ලද්දේ දාහතර හැවිරිදි වියේදීය. ශු. වස්තූන් පිළිකුල් කළ ඈ දේවස්ථානයට
ඇතුළුවීම පවා ප්රතික්ෂේප කළා පමණක් නොව එබඳු ළාබාල වයසක පසුවන දැරියකට තරම් නොවන අන්දමේ අසැබි වදන් කියවීමටද
පෙළඹුණේ
කවුරුත් පුදුමයට පත් කරමිනි. 1912 දී තියෝෆිලියස් රිසින්ගර් පියතුමන්
විසින් ඇයට අරක්ගෙන සිටි අශුද්ධාත්මය පලවා හැරීමට සමත් වූවද 1928 දී ඇනා
යළිත් වරක් එම භූතාත්මයේම බලපෑමට නතු වූවාය. යළිත් වරක් තියෝෆිලියස්
පියතුමන් විසින් යකුන් දුරු කිරීමේ වත් පිළිවෙත් සිදුකිරීමට ඉදිරිපත් වූ
අතර ඒ සඳහා තෝරා ගැනුණේ අසල පිහිටි ෆ්රැන්සිස්කානු නිකායික කන්යා
සොහොයුරියන්ගේ ආරාමයකි.
විසිතුන්
දිනක් මුළුල්ලේ සිදුකෙරුන එම යකුන් දුරු කිරීමේ සිද්ධියේදී දැරිය හැසිරෙන
ලද්දේ උමතු වූවකු පරිද්දෙන් වන අතර අසාමාන්ය කාය ශක්තියක් ප්රකට කළ ඇය
පාලනය කිරීමට කන්යා සොහොයුරියන් සය දෙනකුගේ ශක්තිය අවශ්යව තිබිණි.
දුෂ්කරතා මධ්යයේ වුවද පිළිවෙත
සාර්ථකව නිම වන ලද්දේ 1928 දෙසැම්බර් 23 දින එතෙක් කලක් ඇනා පීඩාවට පත් කළ
නපුරු ආත්මය ඇගෙන් සඳහටම ඉවත් කරමිනි.
ඇනලිස් මයිකල්
ජර්මනියේ
ක්ලින්ජස්බර්ග් ප්රදේශයේ විසූ දැඩි මතධාරී එමෙන්ම දැඩි ආගම් භක්තියකින්
යුතු කතෝලික පවුලක දියණියක ලෙස උපන් ඇනලිස් සාමාන්යයෙන් ඇගේ සම වයසේ දරු
දැරියන්ට වඩා චරිත ලක්ෂණ අතින් බෙහෙවින්
වෙනස්
වූවාය. ඒ 1960 වකවානුව වූ අතර එවකට දාහත්වන වියේ පසු වූ ඇනලිස්ගේ සමවයසේ
තරුණ තරුණියන් තාරුණ්යයේ නව මංපෙත් සොයා යද්දී ඇනලිස් දිනපතා දැඩි
ශීතලකින් යුතු බිම නිදා ගනිමින් සිය මවගේ පාප සඳහා වන්දි ගෙව්වාය. ඒ ඇගේ
මව වූ ඇනා මයිකල් 1950 වකවානුවේදී නීත්යනුකූල විවාහයකින් පරිබාහිර වූ එනම්
පියකු නොමැති දියණියකට උපත දීමේ පාපය වෙනුවෙනි. ඇය කිසියම් අශුද්ධ ආත්මයක
බලපෑමට නතු වී ඇති බව ප්රකට කළ මුල්ම ලක්ෂණය වූයේ හිටිවනම පාලනය කළ නොහැකි
අන්දමින් මුළු සිරුරම ගැහීමට පටන් ගැනීමයි. වෛද්ය නිගමනය වූයේ ඇය අපස්මාර
තත්ත්වයෙන් පෙළෙන බව වුවද ඇය යාච්ඥාවන්ගේ නිරත වන කල්හි ඇයට විඳීමට සිදුවූ
ශ්රව්යමයභ්රාන්ති (චභඤඪබධපර ඩචතතභජඪදචබඪධදඵ) වැනි ඇතැම් අස්වාභාවික
තත්ත්වයන්ට ඉන් පැහැදිලි කිරීමක් නොලැබුණි. ඇයට යක්ෂ බැල්ම වැටී ඇති බවත්
නිතරම ඇගේ කනට කොඳුරනු ඇයට ඇසුණු බවක් ඇය කියා සිටියාය. 1973 වන විට ඇය
දරුණු විෂාද තත්ත්වයකින්ද පෙළුණාය. තම යකුන් දුරු කිරීමේ පිළිවෙතකට ලක් කරන
ලෙසට ඇය ගමේ පල්ලියේ දේවගැතිවරයාගෙන් ඉල්ලා සිටියද දෙවරක්ම ඇගේ ඉල්ලීම්
අවඥාවෙන් යුතුව බැහැර කොට තිබිණි.
ක්රමයෙන්
ඇගේ තත්ත්වය වඩාත් දරුණු අතට හැරුණු අතර සුනඛයකු මෙන් බිරීමටද මකුළුවන්
ආහාරයට ගැනීමටද පමණක් නොව තමාගේම මුත්රා පානය කිරීම වැනි ජුගුප්සාජනක
ක්රියාවන්ටද පෙළඹුණු ඇනලීස් දිනකට හයසිය වාරයක් දණින් වැඳ වැටීම නිසා ඇගේ
දණහිස ආශ්රිත තන්තු පටකවලට දරුණු ලෙස හානි සිදුව තිබිණි. ඇය
භින්නෝන්මාදයෙන් පෙළෙන බව පැවසුවද ඇන්ලීස්ගේ පවුලේ උදවිය ඇයට වෛද්ය
ප්රතිකාර ලබාදීම ප්රතික්ෂේප කළේය. අවසානයේදී වස්බර්ග් හි රදගුරුතුමන්ගේ
ඉල්ලීම යටතේ ඇයව යකුන් දුරු කිරීමකට ලක් කළ අතර එහිදී ඇයව ‘ලුසිෆර්’,
‘ජුදාස්’, ‘ඉස්කාරියොත්’, ‘නීරෝ කායින්’ හා ඇඩොල්ෆ් හිට්ලර් යන යක්ෂ ආත්මවල
බලපෑමට ලක්ව ඇති බව අනාවරණය විය. නව මසක කාලයක් පුරා ඇයව යකුන් දුරු
කිරීමේ සම්මත වත් පිළිවෙත් හැට හතකට ලක් කෙරුනු අතර 1976 දී ඇය මියයන ලද්දේ
ස්වකීය කැමැත්තෙන්ම උපවාසයක නිරත වීමේ ප්රතිඵලයක් ලෙසය. ඒ සාතන්ගේ
බලපෑමෙන් මිදීමටය. මරණයට වගකිව යුත්තන් ලෙස ඇගේ දෙමාපියන්ට සය වසක් බැගින්
සිර දඬුවම් හිමි වුවද ඇගේ මව වාර්තා සහගත ලෙස ප්රකාශ කර තිබුණේ සිය
දියණියට වූ විපත සම්බන්ධයෙන් තමා කනගාටු නොවන බවත් ඇය මියයන ලද්දේ නැති වූ
ආත්මයන්ගේ පාපවලට වන්දි ගෙවීම සඳහා බවත්ය.
ප්රියන්ති රුද්රිගු