Dec 20, 2012

හොවාර්ඩ් කාටර් විසින් අනාවරණය කර ගත් ටුටන්කාමම් සොහොන් ගැබ



04-2ටුටූ පාරාවන් මිහිදන් කර අවුරුදු 25 පමණ කාලයකින් සොරුන් ඒ භූමි කඩා ඇති බවට සාක්ෂි ඇතැයි පැවසෙයි. එක් වරක් නොව ඒවා කිහිපවරක් සොරුන්ගේ කඩා වැදීම්වලට ඒවා අසුවෙන්නට ඇතැයි සැලකේ හොවාර්ඩ්, කාටර් ගැන පරීක්ෂණ සිදුකළ තියඩෝර් ඩේවිස් විශ්වාස කරන ආකාරයට මිහිදානාගාර තුනක් පමණක් යම්තරමින් හෝ සොරුන් ගෙන් බේරී තිබි ඇත. ඒ ටුටන්කාමම්, ඕකනොටන් හා හෝරම්හබේ යන පාරාවෝ රජුන්ගේය.

තියඩෝර් ඩේවිස් විසින් 1908 දී හෝරම්හබේ රජතුමාගේ ග්‍රැනයිට් පාෂාණයෙන් නිමවන ලද මිහිදානාගාරය සොයා ගන්නා ලද බව සඳහන් වේ. නමුත් එහි ඉතිරිව තිබුණේ මමියේ හිස් කබලත්, අස්ථින් කිහිපයකුත් පමණි. ඒ අතර ඔකනෝටන් රජතුමාගේ මිහිදානාගාරයද හමු වී ඇත. එහිදී ටුටන්කාමම් මුද්‍රාවක් සහිත මැටි භාණ්ඩ කිහිපයක් හමු වූ බව ඩේවිස් කියයි. එබඳු භාණ්ඩයක් එම ස්ථානයේ දක්නට ලැබිම ප්‍රශ්න කිහිපයක් මතු කළ බවත් කියැවේ.
ටුටන්කාමම් පාරාවෝගේ භූමදානාගාරය සොයා ගත්තේ හොවාර්ඩ් කාටර්ය. භූමි කැණීම් කටයුතු 1900 පමණ ආරම්භව, 1922 වන විට මෙම ටුටන්කාමම් මිහිදාන සංකීර්ණය සොයා ගැනීමට හැකි වී ඇත.
රුම්සෙස් රජතුමාගේ මිහිදන් සංකීර්ණයට ඔබ්බෙන් මෙය හමු වූ බව කියයි.

මඪ රුම්සෙස් රජතුමාගේ මිහිදන් සංකීර්ණය ඉදිරිපිට ත්‍රිකෝණාකාර කොටසක් අදටත් කැණීම් නොකර වෙන් කර ඇත. එදා මිහිදන් මිටියාවතේ කම්කරුවන් පදිංචිව සිටි කොටසක් යැයි ඔවුහු කියති. අද එම ස්ථානය සංචාරකයන් කෙටි විවේක ගන්නා ස්ථානයක් සේ සකස් කර ඇත.

1922 නොවැම්බර් 4දා මඪ රුම්සෙස් රජතුමාගේ මිහිදන් සංකීර්ණයට ආසන්නයේ කළ කැණීමකදී පහළට බැස යන පඩිපෙළ 16ක් මතු වූ බව කාටර් කියයි. එතැන් සිට ඉදිරියට කොරිඩෝවක් විවෘත වී ඇත. මේ ටුටන්කාමම් රජතුමාගේ මිහිදන් සංකීර්ණය යයි.

අද අප මෙම පාරාවෝ රජුන් ගැන කතා කරන විට බෙහෙවින් කතා කරන්නේ ටුටන්කාමම් ගැනයි. එයට ප්‍රධාන හේතුව සොරුන්ගේ පහර දීම්වලට කඩා වැදීම්වලට එම භූමදාන සංකීර්ණය ඉතාම අවම මට්ටමෙන් ඉලක්කව තිබූ නිසාය. 

නමුත් කෞතුක භාණ්ඩවලට බරපතළ හානි සිදු වී නොතිබූ බව කාටර් සඳහන් කරයි. කාටර්, ටුටන්කාමම් මිහිදානාගාරය සොයා ගෙන අඩක් කැණීම්කර ප්‍රධාන මිහිදානාගාරය විවෘත කිරීමට පෙර මෙම ව්‍යාපෘතිය සඳහා මුදල් ආධාර සැපයූ කැනවරන් සාමිවරයා එම ස්ථානයට කැඳෙව්වේය. ඔහුගේ දියණිය වූ එව්ලින් හර්බට් ද පැමිණි බව ඔහු සටහන් තබා ඇත.

කාටර් මෙම මිහිදානාගාරය ගැන මෙසේ කියයි. ප්‍රධාන පිටත ශාලාවට ඇතුළු වන දොරටුවේ මුද්‍රා කැඩී තිබුණේය. දොර අඩුම වශයෙන් දෙවරක්වත් බිඳින්නට ඇත. මේ දොරවල්වල මුද්‍රා අප ඡායාරූප ගත කළා. පළමු දොරටුව විවෘත කර ගත්තේ 1922 නො.25 දා ඊළඟ දොරටුව විවෘත කරගත්තේ නොවැ. 26 දා ඉන් ඇතුළු වූයේ විශාල දිග ශාලාවකටයි. එය ව්‍යුහාත්මක කුටීරයටයි. මේ කුටියෙත් උතුරේ හා දකුණු දෙකෙළවරේ දොරටු දෙකක් තිබුණා. ඉන් එකක් තුන්වන දොරටුවයි. විවෘත කළේ 1923 (පෙබරවාරි) 23 දා ඒ භූමදානාගාරයයි. එම ස්ථානයෙන් දකුණුට විවෘත වූ දොරටුව ධන සම්පත් කුටියයි. 4 වන දොරටු ව්‍යුහාත්මක කුටියේ බටහිර වන්නට තිබුණා. එම දොරටුවෙන් ඇතුළු වූ විට පැති කුටියත් හමුවුණා.

හොවාර්ඩ් කාටර් විසින් මේ ටුටන්කාමම් මිහිදන් සංකීර්ණයේ සැලසුම් සටහනක් ඇඳ ඇත. 

“කුටීර 4ම විවිධ වටිනා භාණ්ඩ තැන්පත් කර තිබිණි. මැද ව්‍යුහාත්මක කුටියේ රන්,රදී,මැණික්, කිරිගරුඬ ආදියෙන් නිමවන ලද විවිධාකාර භාණ්ඩ දුටු විට මට මගේ ඇස් අදහගත නොහැකි විය. මෙම කොටසේ පමණක් කෞතුක භාණ්ඩ කැබලි 7000 පමණ වූවා. එකිනෙක වෙන් වෙන්ව හඳුනා ගෙන සුචි ගත කරා. ඒ ඒ කෞතුක වස්තුව හඳුනා ගැනීම සඳහා විස්තරද ලියා සටහන් තැබුවා. ඒ හැම භාණ්ඩයක්ම වෙන වෙනම ඡායාරූප ගත කළා. කැඩී බිඳී ගිය මාල, වළලු, පපු පළඳනා නැවත එකට ඇමුණුවා. මෙය වෙහෙසකර කටයුත්තක් වූවා”.

සමහර ලී භාණ්ඩ කොටස් කර මිලයට ගත් බවද ඔහු පවසයි. මෙහි මල් පෙට්ටි බොහොමයක් තිබිණි. එලෙසම කල්තබාගත හැකි වන සේ සකස් කරන ලද ආහාර වර්ගද තිබිණි. කිරිගරුඬ භරණි හා මල් ‍පෝච්චි හමු වූ බවද රත්‍රනින් කළ කවිච්චියක්, සතුන්ගේ හිස්වලින් අලංකාර කර තිබුණි. කිරිගරුඬ පාෂාණවලින් නිම වූ පිළිමද රනින් කළ කරත්ත, මැණික් ඔබ්බවා රනින් කළ ඔටුනු හා හිස් පළඳනා ද දක්නට ලැබුණු බව පැවැසේ.

මේ සෑම භාණ්ඩයක්ම ස්වාභාවික පරිසරයට විවෘත වීමත් සමග ඇතිවිය හැකි ස්වරූපයේ වෙනස්කම් ගැන විද්වතුන්, සුපරීක්ෂාකාරී වූහ. ජීවී හා සත්ව විද්වතුන්, රසායන විද්වතුන්, ශාක විද්වතුන්, ශරීර ව්‍යුහ විද්වතුන්, ඉතිහාසඥයින් මේ කාර්යය මෙහෙය වීමට දායක විය.
ව්‍යුහාත්මක කුටියේ පරීක්ෂණ අවසන් වූ පසු 3 කුටිය, ටූටන්කාමම් පාරාවෝගේ මිහිදන් කුටිය පරීක්ෂාවට ලක්විය.
මෙම දොරද සොරුන් විසින් බිඳ ඇති බවත් පෙනේ. ජීවප්‍රමාණයෙන් නෙලූ ටුටන් රජතුමාගේ පිළිරූ දෙකක් දොර දෙපැත්තේ දක්නට ලැබිණ. පාරාවො මමිය, රත්‍රං වැස්මකින් හිස, දෙඋර හා පපුව වැසෙන සේ ආවරණය කර තිබිණ. අද මෙම වැස්ම ඊජිප්තු ජාතික කෞතුකාගාරයේ දෙවන මහ‍ලේ තැන්පත් කර ඇත.

ටුටන්කාමම් පාරාවෝ තැන්පත්කර තිබූ බහාලනය රනින් නිමවා තිබිණ. එය රාත්තල් 2500ක් (1130 කිලෝ) බර විය. ඒ බහාලනය අසලම ලිනන් රෙදි වලින් ඔතන ලද කෞතුක වස්තුන් 143 ක් හමු විය. මාල, වළලු, අත්ආවරණ පපුතැල්ල ආදී වූ රන් මැණික් ආභරණ මෙහි දක්නට ලැබිණ.

“ඊළඟට විවෘත කර ගත්තේ භාණ්ඩාගාර කුටියයි. එයට මිහිදන් කුටියෙන් දකුණු දෙස දොරටුවෙන් ඇතුළු විය යුතුය. එහි විශාල පෙට්ටගමක් තිබුණි. ටූටන් පාරාවොගෙන් ඉවත් කරන ලද ශරීරයේ අභ්‍යන්තර ඉන්ද්‍රියයන් නරක් නොවෙන ආකාරයට භරණිවල තැන්පත්කර තිබිණි. දේවතාවියන් 4ක් මෙහි ආරක්ෂාවට පිළිමකර නිමවා තිබිණ. එක් දේවතාවියගේ නම සර්කෙට්ටය. මේ ධනසම්පත් කුටිය අර්ථ ගැන්වෙන්නේ කුමන අර්ථයෙන්දැයි පැහැදිලි නැත. මේ භාණ්ඩවලට අමතරව නැවක අනුරුවක් විසිතුරුව සකස් කරන ලද පෙට්ටගම් රනින් කළ ඇඳ අසුන් හමු විය.

ව්‍යුහාත්මක කුටියෙ කෙළවර දකුණු අත්පසට වූ දොරෙන් ඇතුල්වන්නේ පැති කුටීරයටයි. මෙය 4 වන දොරටුවයි. මෙහි දොරටුවද බිඳ ඇත. බොහෝ භාණ්ඩ සැම තැන විසිර තිබිණ”. පුරා විද්‍යාඥයින් විශ්වාස කරන ආකාරයට ටුටන්කාමම් මිහිදන් කර අවුරුදු විසිපහකට පමණ පසු මේ කුටි බිඳ ඇත. සොරුන් සමහර විට දෙවරක් මෙය බිඳින්නට ඇත. දෙවන වර අසුවීමෙන් මේ භාණ්ඩ මෙසේ විසිර යන සේ දමා පලා යන්නට ඇතැයි විශ්වාස කළ හැකිය.

හොවාර්ඩ් කාටර් කියන ආකාරයට ටුටන්කාමම් මහා පාරාවෝ කෙනෙක් නොවේ. ඊජිප්තු ඉතිහාසයේ සිටි දුර්වලම රජතුමායි. ළාබාල රජතුමායි. ඔහුටත් මේ තරම් ධන සම්පත් රාජ්‍ය ගෞරව හිමි වූවා නම් මහා පාරාවෝ කෙනෙකුට මොනතරම් ගෞරවයක් ලැබුණාද, ධන සම්පත් ප්‍රමාණයක් මිහිදන් වන විට තැන්පත් කරාද යන්න අපට සිතා ගන්නටවත් බැරි තරම්ය. අද ඒ කිසිවක තොරතුරු දක්නට නැත.

04-1කේ.ඩබ්ලිව්. චන්ද්‍රරත්න  

අතීතයේ විසූ ප‍්‍රකට රණකාමී


අතීතයේ විසූ ප‍්‍රකට රණකාමීන්

07-2විවිධ වූ කියුම්කෙරුම් මගින් ඉතිහාසයේ නමගිය පුද්ගලයන් අතර, යුද්ධයෙහි දක්ෂවූවන්ට හෙවත් රණකාමීන්ටද හිමිවන්නේ ප්‍රබල ස්ථානයකි. සටනට දක්වන ලද ළැදියාව සේම සටන් බිමෙහි ද සතුරන් අභිමුඛෙහි ප්‍රදර්ශනය කරනු ලබන එඩිතර බව හා උදේ‍යා්ගය නිසාද මෙවැන්නන් ඉතිහාසයේ ප්‍රකට වී ඇත්තේ අභීත රණකාමීන් ලෙසය. . එකී රණකාමීත්වයට මුල්තැන දෙමින්, අතීතයේ සිටි සටනෙහි නිපුණයන් කීප දෙනෙකු පිළිබඳ තොරතුරු මෙසේ ගෙන එන්නෙමු.

ඇස්ටෙක්වරු 

සෙබළුන් ලෙස ප්‍රකට ජන කොට්ඨාසයක් වන ඇස්ටෙක්වරු යුද්ධයෙහිදී අනුකම්පා විරහිත සටන්කාමීන් විය. ජගුවරයන් හා රාජාලියන් වැනි දඩයමෙහි දක්ෂ සතුන් නිරූපණය කෙරෙන සේ සිය සිරුර සරසා ගැනීමට පෙළඹී සිටි ඇස්ටෙක්වරු සතු වූයේ ඉතාමත් පහළ මට්ටමේ වූ ප්‍රාථමික ආයුධ වුවද ඒවා විශ්වාස කළ නොහැකි තරම් වූ අද්විතීය නිපුණතාවකින් යුතුව මෙහෙයවීමට මනා දක්ෂතාවකින් හෙබියෝ වූහ. ගල් මුගුරු, දුනු හී වැනි ආයුධ ඉතා කාර්යශූර ලෙස හැසිරවීමේ සමත් වූ ඇස්ටෙක්වරු, සතුරන් අභිමුවට පැමිණි කල, සටන අත්නොහරින බවට දිවුරා සිටීම ඔවුන්ගේ රණකාමීත්වය සනාථ කරන කදිම සාක්ෂියකි. පසුකලකදී වඩාත් නවීන ආයුධ සහිතව පැමිණි ‘ස්පැනියඩ්වරු’ අතින් ඔවුන් පරාජයට පත් වුවද, ඉතිහාසයේ විසූ ප්‍රබල රණකාමීන් කොට්ඨාසයක් ලෙස ඇස්ටෙක්වරු කිසිදා අමතකව නොයනු ඇත.

මොංගල් රණකාමීන් 

මොංගල්වරු යනු කුරිරු බවින් හිණිපෙත්තටම නැගි අතිශය දරුණු, ම්‍ලේච්ඡ රණකාමීන් පිරිසක් බව පුන පුනා කීම අවශ්‍ය නොවේ. ගෙන්ගිස් කාන්ගේ නායකත්වයෙන් යුතුව අසූ පිටින් යමින් දේශදේශාන්තර ආක්‍රමණය කිරීමේ සා පිපාසාවෙන් පෙළුණු මොංගල්වරු දක්ෂ අශ්වාරෝහකයන් සේම දුනු හී හරඹයේද මනා සමර්ථකම් දැක්වූ පිරිසකි. මොවුන්ගේ රණකාමිත්වයේ සුවිශේෂී දක්ෂතාවක් වූයේ අසු පිටින් ගමනේ යෙදෙද්දී වුවද දුනු භාවිතයෙන් ඉලක්කයට හී සැර යැවීමේ අද්විතීය හැකියාවකි. ඉතිහාසයේ වැජඹුණු තවත් එක් බලවත් එමෙන්ම විශාලතම අධිරාජ්‍යයක් වනුයේ මොංගල් අධිරාජ්‍යයයි.

මැට්ලක්වරු 

මැට්ලක්වරයෙකු ලෙස හැඳින්වෙනුයේ මධ්‍යකාලීන යුගයේදී මුස්ලිම් කාලිෆ්වරයෙකුට හෝ ‘ආයුබිඩ්’ සුල්තාන්වරයෙකුට සේවය සැලසූ වහල් සොල්දාදුවෙකි. මැට්ලක්වරුන් ඉස්ලාම් දහමට හැරීමෙන් පසු ඔවුහු පාබල භට කණ්ඩායම්වල සේවය කිරීම සඳහා පුහුණුව ලැබූ අතර එතැන් පටන් ‘ෆ්‍යුරුසියා’ ලෙස හැඳින්වෙන විධාන මාලාවට අනුකූලව, ඉන් කියැවෙන ධෛර්යය, පරිත්‍යාගය, හමුදා ශිල්පීය ක්‍රම, අශ්ව විද්‍යාව, දුනු හී හරඹය හා තුවාලවලට ප්‍රතිකාර කිරීම වැනි ගුණාංගයන් පුහුණු කිරීමද අත්‍යවශ්‍ය විය. කාලයත් සමග මොවුහු කුරුස යුද්ධ භටයන්ද (කුරුස යුද්ධවල යෙදුණු මොවුහු කිසිවෙකුට අභියෝග කළ නොහැකි අතිශය ශූර එමෙන්ම තම අරමුණ වෙනුවෙන් සිත්පිත් නොමැති ඕනෑම කුරිරු ක්‍රියාවක නියැලීමට හැකි රණකාමීන් පිරිසක් ලෙස ප්‍රකටය). පරාජයට පත් කොට ඊජිප්තුවේ පාලනය කෙටි කලකට සියතට ගැනීමටද සමත් වූ බව කියැවේ.

07-1
රෝමානු හමුදාව 

ලොව පැවැති අන් කිසිදු අධිරාජ්‍යයකට බලයෙන් හෝ ප්‍රමාණයෙන් සම කළ නොහැකි වූ රෝමානු අධිරාජ්‍යයේ කොඳු නාරටිය වූයේ රෝමානු හමුදාව බව පැවසීම අතිශයෝක්තියක් නොවේ. ආදී ග්‍රීකයන්ගෙන් ලත් ආභාෂයෙන් ඉතා බරැති අවි ආයුධ හා සන්නාහයන් භාවිත කිරීම අතින් ප්‍රචලිත රෝමානු සෙබළුන්, කඩුව, හෙල්ලය හා පලිහ යන තෙවැදෑරුම් ආයුධ එක්ව භාවිතා කිරීමේ මනා දක්ෂතාවකින් යුතු වූවෝය. මනා ලෙස ආයුධ සන්නද්ධ භට පිරිසක් වූ මොවුහු මනා සංයමයකින්ද යුතුවීම සතුරා හට මුහුණ දීමේදී රෝමානුවන්ට වාසි සහගත විය. ධනයෙන්ද ආඪ්‍ය වූවන් බැවින් එකල පැවති හොඳම වර්ගයේ ආයුධවල හිමිකරුවන් වීමටද මොවුන්ට අපහසු වූයේ නැත.

සමුරායිවරු 

ආදි ජපානයේ විසූ නයිට්වරු යන අන්වර්ථ නාමයෙන් හැඳින්වෙන සමුරායිවරු දැඩි ලෙස ආයුධයෙන් සන්නද්ධ වූවා සේම තමා සේවය කරන ස්වාමියා වෙනුවෙන් ජීවිතය පූජා කිරීමට හෝ පසුබට නොවූ මනා ස්වාමි භක්තියකින් හා අභීත බවකින් යුතු රණකාමීන් කොට්ඨාසයක් ලෙස ප්‍රචලිතය. මිනිසකු පවා එක පහරින් දෙපළු කිරීමට සමත් ලොව එතෙක් මතෛක් දුටු මාරාන්තික තියුණු මුවහතින් යුතු කඩු නිර්මාණයේ කෙළපැමිණයවුන් වනුයේ සමුරායිවරුය. වෘත්තීය සෙබළුන් ලෙස තම දිවියම සටනට කැප කළ සමුරායිවරු ඉතා දැඩි නීතිරීතිවලට යටත්ව වුවද කැපවීමෙන් යුතුව සටන් පුහුණුවේ නියැළෙන ලද්දේ ගෞරවය අපේක්ෂාවෙනි. නමුත් පසුකලකදී සමුරායිවරු ප්‍රකට කළ ප්‍රචණ්ඩකාරී පිළිවෙත් නිසාම ජපාන ගැමියන් ඔවුන්ට එරෙහිව නැගීසිටියේ ‘නින්ජාවරුන්ගේ’ උත්පත්තිය සනිටුහන් කරමිනි.

නින්ජාවරු 

මහජන දේපළ කොල්ල කෑ සමුරායිවරුන්ට එරෙහිව අහිංසක ගැමියන්ගේ ආරක්ෂාව තහවුරු කර ගැනීමේ අරමුණින් බිහි කෙරුණු නින්ජාවරු පසුකලකදී ඉතිහාසගත ඝාතකයන් කොට්ඨාසයක් බවට පත්වූයේ, සතුරාට නොදැනෙන සේ අනපේක්ෂිත මොහොතකදී අසුරුසැණින් ප්‍රහාර එල්ල කිරීමට ඔවුන් සතු වූ අසාමාන්‍ය හැකියාව නිසාය. කඩු හරඹයේ අතිදක්ෂයන් වූ නින්ජාවරුන්ටම සුවිශේෂී ආයුධ ලෙස ‘නින්ජා තරු’, ‘පිඹින තුවක්කු’ හා ‘කුසාරිගාමා’ වැනි ඒවා ප්‍රමුඛ වේ.
රාත්‍රී අඳුරේ සෙවණැලිවලට මුවා වෙමින් රහසේ පැමිණ අසුරුසැණින් ප්‍රහාර එල්ල කොට නිමේෂ-යකදී යළිත් අඳුරට වැද පලා යාමට මොවුන් සතු වූ අසාමාන්‍ය දක්ෂතාව නිසා ඉතිහාසයේ නමගිය රණකාමීන් කොට්ඨාසයක් ලෙස මොවුන්ට හිමිවන්නේ ප්‍රමුඛස්ථානයකි.

ස්පාටක්වරු 

07-3
ස්පාටක්වරුන්ගේ සමස්ත සංස්කෘතියම බද්ධ වී තිබෙන ලද්දේ, ඔවුන්ගේ මුළු ජීවිත කාලය පුරාවටම යුද්ධයට මුහුණදිය යුතු ආකාරය පුහුණු කිරීම හා සමගය. සටන් වැදීමට ජීවිත කාලය පුරාවටම පුහුණුවීම ස්පාටක්් සංස්කෘතියේ මූලික මෙන්ම එකම අංග ලක්ෂණයද විය. මෙය හොඳින්ම පැහැදිලි වන්නේ ස්පාටක්්වරු අතර ප්‍රකටව තිබූ එක්තරා ජන වහරක් නිසාය. එනම් “පළිහ පෙරටුකොටගෙන පැමිණෙන්න. නැතහොත් ඒ මතින් පැමිණෙන්න” ලෙසයි. එනම් ඉන් හැඟවෙනුයේ යුද්ධයකින් ජය ලැබුවහොත් මිස නැතහොත් යළි නොපැමිණෙන්න යන්නයි. හෙල්ලය හා පළිහ යන දෙකේ සංයෝජනයෙන් අතිශය දක්ෂ ලෙස සටනේ නියැළුණු ස්පාටක්වරු අවසන් වරට සහභාගි වූ සටන ලෙස සැලකෙනුයේ ‘තර්මෝපයිලී’ සටනයි.

නයිට්වරු 

සම්පූර්ණ සන්නාහයෙන් සැරසී අසුපිටින් ගමන් කළ රණකාමීත්වයෙන් ඔදවැඩුණු සටන්කාමීන් පිරිසක්වන නයිට්වරු වැඩවසම් ක්‍රමය පැවතුණු පුරාණ යුරෝපයේ රජවරුන්ගේ ආරක්ෂාව වෙනුවෙන් කැපවූවන්ය. බරැති ලෝහමය සන්නාහයෙන්ද, ආයුධවලින් හා අසුන්ගෙන්ද සන්නද්ධ වූ නයිට්වරු මරා දැමීමට ඉතාමත්ම අපහසු සෙබළුන් කොට්ඨාසයක් ලෙස ඉතිහාසගතව සිටිනුයේ ඔවුන් සතු වූ එකී සන්නාහයේ අධි ආරක්ෂිත ශක්තිමත් ස්වභාවය නිසාමය. පුරාණ නයිට්වරුන් හට නූතනයේදී පවා ඉහළ පිළිගැනීමක් හිමිව ඇත්තේ ඔවුහු සටනෙහි නිපුණයන් වූවාසේම සදාචාරාත්මක නීතින්ට ඔබින ලෙසද කටයුතු කිරීම නිසයි. කෙටියෙන් කිවහොත් නයිට්වරුන් යනු නියම මහත්මා ගතිගුණ ඇති රණකාමියෙකු ලෙසද හැඳින්වීමේ වරදක් නැත. 

විවිධ වූ කියුම්කෙරුම් මගින් ඉතිහාසයේ නමගිය පුද්ගලයන් අතර, යුද්ධයෙහි දක්ෂවූවන්ට හෙවත් රණකාමීන්ටද හිමිවන්නේ ප්‍රබල ස්ථානයකි. සටනට දක්වන ලද ළැදියාව සේම සටන් බිමෙහි ද සතුරන් අභිමුඛෙහි ප්‍රදර්ශනය කරනු ලබන එඩිතර බව හා උදේ‍යා්ගය නිසාද මෙවැන්නන් ඉතිහාසයේ ප්‍රකට වී ඇත්තේ අභීත රණකාමීන් ලෙසය. පසුගිය සතියේදීද මෙබඳු ලිපියකින් ඔබ හමුවට ගෙන එන ලද අතීතයේ පැවති ශිෂ්ටාචාර කීපයක විසූ ඇස්ටෙක්වරු, වයිකිංවරු, මොංගල්වරු, රෝමානුවන් වැන්නවුන් මෙම ලිපියටද ඇතුළත් වී ඇත්තේ, පසුගිය සතියෙත් විස්තර කරන ලද ඔවුන්ගේ බිහිසුණු භාවයට හේතුවූ ප්‍රධානම සාධකය වූ යුද්ධයෙහිදී ඔවුන් ප්‍රකට කළ අභීත රණකාමීත්වය නිසයිි. එකී රණකාමීත්වයට මුල්තැන දෙමින්, අතීතයේ සිටි සටනෙහි නිපුණයන් කීප දෙනෙකු පිළිබඳ තොරතුරු මෙසේ ගෙන එන්නෙමු.
ප්‍රියන්ති රුද්‍රිගු 

Dec 19, 2012

ක‍්‍රිස්තියානි 32%යි, ඉස්ලාම් 23%යි. ලෝකයේ හයෙන් එකකට ආගමක් නෑ



ක‍්‍රිස්තියානි 32%යි, ඉස්ලාම් 23%යි. ලෝකයේ හයෙන් එකකට ආගමක් නෑක‍්‍රිස්තියානි සහ මුස්ලිම් ආගම් වලින් පසු වැඩිපුරම ඇත්තේ ආගමක් නැති අය වන අතර ඔවුන් ලෝක ජනගහනයෙන් 16% ක් පමණ වේ.
ආගමික හා මහජන ජීවිතය පිලිබඳ PEW ආයතනයේ වාර්තාවක් අනුව ජනගහණයෙන් බිලියන 2.2 ක් (32%) ක‍්‍රිස්තියානිද බිලියන 1.6ක් (23%) මුස්ලිම්ද බිලියන 1.1 ක් (16%)ක් ආගමක් නැති අයද බිලියන 1ක් (15%) හින්දුද, බෞද්ධ ද මිලියන 500 (7%)ක්,  යුදෙවු මිලියන 14 (0.2%)ද වෙති.

ආගම් ව්‍යාප්තිය සැලකීමේදී ක‍්‍රිස්තියානිය ලොව සෑම තැනකම ඇති අතර මුස්ලිම් වරු ආසියා පැසිපික් , මැදපෙරදිග, හා අප‍්‍රිකා කලාපවලද හින්දු ආගම ආසියා පැසිපික් කලාපයේද ව්‍යාප්ත වී ඇත. අගමක් නැති අය බොහෝ දුරට ආසියාවට අයත් වන අතර ඉන් 10න් 6ක් (62%) චිනයේද යුරෝපයේ 18%ක් ද උතුරු  ඇමරිකාවේ 17%ක් ද ලෙස ඇත.
වාර්තාව අනුව සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටවල තරුණ අය වැඩිය. ආගමක් නැති අයගේ මධ්‍යන්‍ය වයස අවුරුදු 34ක්ද යුදෙවුවන්ගේ 36 ද හින්දු වරුන්ගේ 26 ද මුස්ලිම් වරුන්ගේ 23 ද ලෙස වයස අනුව ආගම් අදහන පුද්ගලයන් බෙදී යයි. ක‍්‍රිස්තියානු ආගම අදහන්නන්ගේ මධ්‍යන්‍ය වයස අවරුදු 30කි. ජාතික සංගණන 2500ක තොරතුරු මෙම වාර්තාවට යොදාගෙන ඇත.

රටවල් 230ක ප‍්‍රධාන ආගමික කණ්ඩායම් වල ප‍්‍රමාණය ව්‍යාප්තිය හා මධ්‍යන්‍ය වයස මෙයින් දැක්වේ. ‘පිවු’ වාර්තාව මගින් කාලය සමග ආගමික නැඹුරුතාවයන් වෙනස් වූයේ කෙසේදැයි දක්වා නැත.
මූලාශ‍්‍ර – 01

බ්‍රිතාන්‍යය වෙනුවෙන් ඔත්තු සේවයේ නිරතවූ ඉන්දියානු කුමාරිකාව


පසුගිය දිනයකදී බ්‍රිතාන්‍යයේ ලන්ඩන් නුවර පිහිටි ගෝර්ඩන් ස්කුවෙයර්හිදී  වන එළිසබෙත් මහා රැජිනගේ දියණිය වන ඈන් කුමරිය අතින් ඉන්දියානු ජාතික රාජකීය පෙළපතකින් පැවත ආ තැනැත්තියක වූ නුර් ඉනායට් කාන්ගේඋඩුකය ප්‍රතිමාවක් නිරාවරණය කෙරිණි. ඒ ඇය විසින් දෙවන ලෝක යුද සමයේදී සියදිවි නොතකා බ්‍රිතාන්‍යය වෙනුවෙන් ඔත්තු සේවයේ නියැලී අවසානයේදී බ්‍රිතාන්‍යය පාවා දීමෙන් වැළකීම හේතුවෙන් නට්සින්ගේ රුදුරු වෙඩි උණ්ඩයට සිය ප්‍රාණය පුද කිරීමෙන් දැක්වූ දේශප්‍රේමීත්වයට ගරු කිරීමක් ලෙසය. ඔත්තු සේවයේ නිරත කුමාරිකාව(Spy Princess) ලෙස විරුදාවලි ලද ඈ සිය ජීවිතය පූජා කරන ලද්දේ සිය මව්රට වෙනුවෙන් නොව තමා හැදීවැඩුණු රටවූ බ්‍රිතාන්‍යයේ අනාගතය සුරක්ෂිත කිරීම උදෙසා වුවද ඇගේ එම උතුම් ක්‍රියාව බ්‍රිතාන්‍යය කෙරෙහි උපන් ජාත්‍යාලයකින් නොව, ඒකාධිපති පාලනයට එරෙහිවීමේ අරමුණින් සිදුකරන ලද්දක් බව කියැවේ. එසේ වුවද ඉන් ඇගේ ශ්‍රේෂ්ඨ ක්‍රියාවේ අභිමානයට පළුද්දක් වන්නේ නැත.
ඉන්දියාවේ රජ පෙළපතකින් පැවත ආ නූර් ඉනායට් කාන්’ 1914 වසරේ ජනවාරි පළමු වැනිදා රුසියාවේදී උපත ලැබුවේ ඉන්දියානු ජාතික පියෙකුට හා ඇමෙරිකානු ජාතික කාන්තාවකට දාවය. බ්‍රිතාන්‍යයේදී හා ප්‍රංශයේදී සිය ළමා කාලය ගෙවා දැමූ නූර් 1942දී විශේෂ මෙහෙයුම් විධායකය’ (SOE)  විසින් සේවයට බඳවාගනු ලබන්නේ ගුවන්විදුලි ක්‍රියාකරවන්නියක ලෙස පැරීසියේදී සේවය කරනු සඳහායි. දෙවන ලෝක යුද සමයේදී නට්සි බලපරාක්‍රමයට නතුව තිබූ ප්‍රංශයේම සේවය සඳහා යවන ලද පළමු ගුවන්විදුලි ක්‍රියාකරවන්නිය වන නූර්, 1944දී ඩචාව්ජර්මානු ගෙස්ට‍පෝ වධක කඳවුරේදී නිර්භය ලෙස

උණ්ඩයට මුහුණ දෙන්නේ නට්සි අත්අඩංගුවේ ගෙවුණු මාස ගණනාවක කාලය මුළුල්‍ලේ බ්‍රිතාන්‍යයට එරෙහිව කරුණු දැක්වීම ප්‍රතික්ෂේප කිරීම නිසාවෙන් අධික වධ බන්ධනයන්ට ලක්වීමෙන් අනතුරුවය. මරණයට මුහුණ දුන් ඇය මරණය පෙනි පෙනී අවසන් වතාවට තෙපලන ලද නිදහසයන වදන ඇගේ කෙටි ජීවිත කාලය තුළදී ඇය විසින් වඩාත්ම අගය කළ වටිනාකම් කවරේදැයි මනාව පැහැදිලි කරන්නකි. ඇගේ එඩිතර භාවයට ගරු කිරීමක් ලෙස ඇගේ මරණයෙන් පසුව ජෝර්ජ් කේ‍රාස්සම්මානයද, ප්‍රංශය විසින් කේ‍රායික්ස් ඩී ගුඑරේබුහුමනින්ද පුදනු ලැබූ නූර් සිහිපත් කරමින් වාර්ෂික සැමරුම් උත්සවයක්ද පැවැත්වීම සිරිතක්ව තිබේ.

සුෆිගුරුවරයෙකුද, සංගීතවේදියෙකුදවූ සිය පියාගේ දැඩි ප්‍රතිපත්තිගරුක ජීවන රටාවෙන් ආභාෂය ලබමින් නූර් හැදීවැඩුණේ ආගමික සංහිඳියාවට ගරු කරන, ප්‍රචණ්ඩත්වය පිළිකුල් කරන තරුණියක ලෙසය. කාන්තාවක සතු විය යුතු සංවේදී හා රූමත් බවින් මෙන්ම රට ජාතිය වෙනුවෙන් නොබියව කැපවීමට තරම්වූ එඩිතර ශක්තිමත් පෞරුෂයකින්ද යුතුවූ නූර් කෙසේවතුදු සිය ජීවිතය නට්සි වෙඩි උණ්ඩයට කැපකරන ලද්දේ බ්‍රිතාන්‍ය කෙරෙහි උපන් දේශප්‍රේමී හැඟීමකින් නොව නට්සි ඒකාධිපති පාලනය කෙරෙහි උපන් ද්වේෂයෙන් බව කියැවේ. ඇගේ මීමුත්තෙකු වූද මයිසුරයේ සිටි මුස්ලිම් පාලකයෙකුවූ ටිපු සුල්තාන්’ 1799දී පැවැති යුද්ධයකදී සිය ජීවිතය පූජා කරන ලද්දේ බ්‍රිතාන්‍ය පාලනයට ගැතිවීම ඔහු විසින් ප්‍රතික්ෂේප කළ නිසාය.
ලන්ඩනයේදී උපන් නූර් සිය ළමා කාලය ගෙවා දමන ලද්දේ ප්‍රංශයේය. ප්‍රංශ බසින් ඉගෙනුම් කටයුතු කළ නූර් වෛද්‍ය විද්‍යාව හා සංගීතය යන දෙඅංශයම ප්‍රගුණ කළා පමණක් නොව සාම්ප්‍රදායික ඉන්දියානු ළමා ජාතක කතා විස්සක් පරිවර්තනය කරමින් ළාබාල වියේදීම ග්‍රන්ථකරණයටද පිවිසුණාය.


 නමුත්  1939දී දෙවන ලෝක යුද්ධය ඇරඹීමත් සමග ඇය ප්‍රංශ රතුකුරුස සංවිධානයේ හෙදියක ලෙස සේවයට බැඳුණේ, ස්වකීය  ආශාවන්ට පෙරකාලීන අවශ්‍යතාවයන්ට මුල්තැන දෙමිනි. කෙසේවතුදු ප්‍රංශය 1940දී ජර්මනියට යටත්වීමට ප්‍රථම ඇය සිය මව හා නැගණිය සමග ඇයගේ උපන්බිමවූ එංගලන්තයට පලා ඒමට සමත්වූවාය. ප්‍රථමයෙන් බ්‍රිතාන්‍යයේ කාන්තා සහායක ගුවන් හමුදාවට බැඳුණු ඇයගේ දක්ෂතා නොබෝ කලකින්ම විශේෂ මෙහෙයුම් විධායකයේ අවධානයටද බඳුන් වූයේ 1942දී ඇයට ඔත්තු අංශයේ සේවයට බැඳීමට අවස්ථාව හිමිකර දෙමිනි.
මැඩලයින්යන සංකේත නාමය යටතේ ඇය එකල සිටි වින්ස්ටන් චර්චිල්අගමැතිවරයා විසින් පිහිටුවන ලද ‘‍ප්‍රොස්පර්නම්වූ මැඩලීමේ ජාලයට බැඳී බ්‍රිතාන්‍ය වෙනුවෙන් ඔත්තු සේවයේ නියැළුණේ සිය ජීවිතයද දෙවැනි තැනට දමමිනි. රටට සේවය කිරීමත්, ඒකාධිපතිවාදය පැරදවීමත් සිය ජීවිතයේ පළමු තන්හිලා සැලකූ නූර් තමාව නට්සි අත්අඩංගුවට පත්වීමේ අනතුරු සංඥා නිකුත්ව තිබුණද පෙරළා බ්‍රිතාන්‍යයට පැමිණීම එකහෙළා  ප්‍රතික්ෂේපකොට සිටියාය. ළමා කතා රචිකාවියක හා සංගීතවේදිනියක ලෙස ඇය තුළවූ සංවේදී චරිතය සටන් බිමේදී විශාල පරිවර්තනයකට බඳුන්ව තිබිණ. ඇගේ සගයන් ගෙස්ට‍පෝ හමුදාවන්ගේ ග්‍රහණයට පත් වෙමින් සිටියදීද අඛණ්ඩව බ්‍රිතාන්‍යට රේඩියෝ පණිවුඩ හරහා ඔත්තු සැපයීමට තරම් ඈ නිර්භය වූවාය. අවසානය්දී පාවා දෙනු ලැබිමට ලක්වූ නූර් නට්සි හමුදාවන්ගේ අත්අඩංගුවට ලක්වූ අතර වේදනාකාරී හා හුදෙකලාවූ දස මසක කාලයක් ඇය නට්සින්ගේ නිරන්තර වධ බන්ධනයට ලක්වෙමින් හුදෙකලා සිරකුටියක ගත කළද ඇය කිසිවිටෙක බ්‍රිතාන්‍ය පාවා නුදුන්නාය. දස මසකට අධික කාලයක් පුරා විඳි ඒ කටුක වේදනා කෙළවර වූයේ බ්‍රිතාන්‍යයට පක්ෂපාතීත්වය දැක්වීම නිසාවෙන් 

1944 සැප්තැම්බර් 13දා

 නට්සි කඳවුරකදී වෙඩි උණ්ඩයට සිය ජීවිතය පූජා කිරීමත් සමගය. දෙවන ලෝක යුද සමය වැනි බිහිසුණු අවධියකදී මරණය පෙනි පෙනී දිවි නොතකා තම උපන් රටේ ආරක්ෂාව තහවුරු කිරීමට ඉන්දියානු ජාතික නූර් ඛාන් විසින් සිදුකළ වෙහෙස නූතන සමාජයට මෙන්ම අනාගතයටද කිසිදා අමතක නොවන සදාදරණීය මතකයක් ලෙස වැජඹෙනු ඇතිවාට සැක නැත.

ප්‍රියන්ති රුද්‍රිගු

අරුම පුදුම ශාපලත් වස්තු




10-1ශාපලත් වස්තූන් ලෙස බොහෝවිට බියමුසු සැලකුම් ලබනුයේ පුරාණයට අයත්, කෞතුක වස්තු, ධාතු හා මෘත ශරීර අවශේෂයන් යනාදියයි. පෙනුමෙන් මේවා බොහෝ ආකර්ෂණීය ලෙස නෙත් සිත් වසඟ කරන ආකාරයෙන් ඉදිරිපත් වුණද, ඈත අතීතයේ පටන් ඒවා පසුබිම් කොට ගනිමින් සිදුවූ සිද්ධි සමුදායක් හේතුවෙන් ආකර්ෂණීය නිමාවකින් යුතු ඇතැම් වස්තු බොහෝමයක් ස්වභාවයෙන්ම ශාපලද ඒවා ලෙස හංවඩු ගැසී තිබේ. පෙනුමෙන් සුන්දරවූද එහෙත් බියකරු අවාසනාවන් කැටිකරගත් එබඳු ශාපලත් ලෝක ප්‍රකට වස්තු කීපයක් මින් ඉදිරිපත් කෙරෙයි.

මඕරිවරුන්ගේ වෙස් මුහුණු

නවසීලන්තයේ වෙසෙන ස්වදේශික ජන කොට්ඨාසයක් වන මඕරිවරුන්ගේ සිරිතක් වනුයේ යුද්ධයකට යාමට ප්‍රථමයෙන්, වෙස් මුහුණු හා ප්‍රතිමා කීපයක් නිර්මාණය කිරීමයි. මීට හේතුව වනුයේ යුද්ධයේදී මිය යන පුද්ගලයාගේ ආත්මය එකී වෙස්මුහුණු තුළ ලැගුම් ගන්නා බවට ඔවුන් තුළ වන විශ්වාසයයි. මෙබඳු වෙස්මුහුණු තුළ මියගිය පුද්ගලයාගේ ආත්මය සේම ශාපයක්ද ගැබ්ව ඇති බවට පැවත එන විශ්වාසය හේතුවෙන් ගර්භණී මව්වරුන් හට එබඳු දෑ ඇස ගැටීමෙන් වැළැක්වීමට පියවර ගෙන තිබේ. මෙම වෙස් මුහුණු පිළිබඳ ශාපය කෙතරම් දැඩි විශ්වාසයක් බවට පත්ව ඇත්ද යන්න හොඳින්ම පැහැදිලි වන්නේ, ඒ පිළිබඳ නරඹන්නන්ට අනතුරු ඇඟවීමක් දැක්වෙන පුවරුවක් බ්‍රිතාන්‍ය කෞතුකාගාරයකද ප්‍රදර්ශනය කිරීම නිසාවෙනි. මෙහි ශාපය ගර්භණී කාන්තාවන්ට පමණක් බලපෑම මෙහි ඇති විශේෂත්වයයි.

කොහිනුර් දියමන්තිය

මඕරිවරුන්ගේ වෙස්මුහුණු මගින් කාන්තාවන්ට අසුබ පල ගෙනෙන කල කොහිනුර් දියමන්තියේ ශාපය බලපානු ඇති බවට විශ්වාස කෙරෙනුයේ පුරුෂ පක්ෂය කෙරෙහිය. කාන්තාවන්ට වාසනාව ගෙනෙන කැරට් එකසිය දහනවයකින් යුතු අගනා කොහිනුර් දියමන්තිය එහි මුල් උරුමකරුවා ලෙස සැලකෙන ‘ක්‍රිෂ්ණා දෙවිඳුන්’ වෙතින් සොරා ගනු ලැබූ දින පටන් එහි අයිතියට හිමිකම් කියූ පුරුෂයන් හට අවාසනාව හා මරණයම කැන්දන ලද්දකි. ඉන්දියාවේ ‘ෂ ෂා සුරි’ නැමැති අධිරාජ්‍යයාත්, ඔහුගේ මරණයෙන් පසු දියමන්තියට හිමිකම් කියූ ඔහුගේ පුත් ‘ජලාල් කාන්ද’ එසේ කොහිනුර් ශාපයට ගොදුරු වූ දැවැන්ත පුද්ගලයෝය.

ටෙරා කොටා හමුදාව

1974 දී චීන ජාතික ගොවියන් හත් දෙනෙකුගේ කණ්ඩායමක් විසින් භූගත කැණීමක් හරහා සොයාගනු ලැබූ මෙම සෙබළ ප්‍රතිමා ගොන්න ජාතියට වාසනාව ගෙනාවද එය සොයාගත් ගොවියන්හට මරණයත් අවාසනාවත් ගෙනා කෞතුක වස්තුවක් ලෙස ප්‍රකටය. සොයා ගැනීමෙන් දශක කීපයක් ඇතුළතදීම ගොවීන් තිදෙනෙකු මිය ගිය අතර, සෙසු සිව් දෙනාද රෝග පීඩා හා ණය අර්බුදයන්ගෙන් ගහණ ජීවිතයක් ගෙවනු ලදුව අවසානයේදී දුකසේ මරු වැළඳ ගත්තෝය.

හඬන දරුවාගේ සිතුවම

බ්‍රිතාන්‍යයේ බොහෝ  නිවෙස්වල බිත්ති මත එල්බ තිබෙනු දැකිය හැකි හඬන දරුවෙකුගේ රුව දැක්වෙන මෙම සිතුවම ශාප ලද්දක් බවට රාවයක් පැතිර යන ලද්දේ 1980 දශකය ආරම්භයේදී සිතුවම  ප්‍රදර්ශනය කෙරුනු බොහෝ නිවෙස් පැහැදිලි කළ නොහැකි ගිනි ගැනීම්වලට බඳුන්වූ හෙයිනි. මෙහි ඇති පුදුමය වනුයේ චිත්‍රය හැර, ඒ වටා වූ නිවසේ සෙසු බඩු බාහිරාදිය සියල්ල ගිනිබත් වුවද ඒ හැම විටකදීම සිතුවමට අල්ප මාත්‍ර හෝ  හානියක් සිදුව නොතිබිමයි. මේ හේතුව නිසා බොහෝ දෙනෙකු අතර විශ්වාසයක් පැතිර ගියේ, සිතුවම එල්වා තැබිම යනු එකී නිවෙස් ගිනි ගැනීමට කෙරෙන ආරාධනයක් ලෙසයි.

දිල්ලි දම් පැහැති ඉන්ද්‍රනීලය

දම් ඉන්ද්‍රනීලයේ සැඟවුණු ශාපය පිළිබඳ පුවත කරළියට පැමිණියේ ලන්ඩන් නුවර වූ කෞතුකාගාරයක පාලකයකු විසින් එහි ශාපය දැක්වෙන ලිඛිත සටහනක්ද සමග මාණික්‍යය සොයාගැනීමත් සමගය. 1800 වසරේ මැද භාගයේදී පමණ ඉන්දියානු පන්සලකින් සොරාගනු ලැබූ මාණික්‍ය එහි හිමිකරුවා වෙත හැමවිටම ගෙනෙන ලද්දේ මූල්‍ය අර්බුද හා රෝග පීඩාවන්ය. ‘එඩ්වඩ් හෙලන් ඇලන්’ නැමැති ‍ලේඛකයාටද කලකදී එහි හිමිකරුවා 10-2වීමේ අවාසනාවට පංගුකාරයෙකු වීමට සිදුවූ අතර ඒ හේතුවෙන් ඔහුට විඳින්නට සිදුවූ කරදර නිමක් නොවීය. දුක් පීඩා දරාගත නොහී අවසානයේදී ඔහු එය කාණු පල්ලකට වීසි කර දැම්මද, යළිත් එය එඩ්වඩ් කරාම පැමිණියේ පුදුමාකාර ලෙසය. අවසානයේදී ඔහු එය කෞතුකාගාරයකට යැවීමට කටයුතු කරන ලද්දේ තමාගේ මරණයෙන් තෙවසරක් ගතවන තුරු එය ඇල්ලීමට හෝ තහනම් කෙරෙන උපදෙස්ද සමගය.

හෝප් දියමන්තිය

දැනට ස්මිත්සෝනියන් කෞතුකාගාරයේ තැන්පත් කොට ඇති මෙයද ශාප ලද්දක් ලෙස ප්‍රචලිතව ඇත්තේ එහි හිමිකරුවන් සියල්ලන් හට එමගින් අවාසනාව කැන්දූ බැවිනි. පූජකයෙකු විසින් සොරාගනු ලැබූ දියමන්තිය පසු කලෙක ප්‍රංශ ජාතික මැණික් වෙළෙන්දෙකු වූ ‘ෂෝන් බැබ්ටිස්මේ ටෙෆර්නියර්’ ගේ සන්තකයට පත් වූ අතර ඔහුට මරණය වැළඳ ගැනීමට සිදු වූයේ වියරු සුනඛ කණ්ඩායමක, අනපේක්ෂිත ප්‍රහාරයකට ගොදුරු වීමෙනි. මීට පසුව එහි උරුමයට හිමිකම් කියූවන්ටද සිදු වූයේ අවාසනාවන්ත ලෙස මරු තුරුලට යෑමට බැව් කියැවේ.

උලුරු පර්වතය

වසරකට දහස් ගණනක් වූ සංචාරක පිරිසකගේ ආකර්ෂණය දිනා ගන්නා උලුරු පර්වතය පිහිටියේ ඕස්ට්‍රේලියාවේ සිටි ස්වදේශිකයන් වන ‘ඇබෝරජින්වරුන්’ විසින් ශුද්ධ වූ භූමියක් ලෙස සැලකූ ප්‍රදේශයකය. පර්වතයේ වන චිත්තාකර්ෂණීය බව නිසාම බොහෝ සංචාරකයෝ නීතියට පටහැනි ලෙස පර්වතයෙන් ගලවා ගත් කුඩා ගල් කැබලි තම රටට ගෙන යනුයේ අනගි සංචාරයේ සිහිවටනයක් ලෙසය. එසේ වුවද, ඒ සියල්ලන් හටම යළිත් එබඳු සිහිවටන ආපසු ඕස්ට්‍රේලියාව වෙත ගුවන් මගින් එවීමට සිදුවන්නේ ඔවුන්ට අත්විඳීමට සිදුවන අභාග්‍ය සම්පන්න සිදුවීම් නිසාය.

ප්‍රියන්ති රුද්‍රිගු

Dec 18, 2012

කාලය හා මායා දින දර්ශනය


කාලය හා මායා දින දර්ශනයඅප උත්සාහ කරමින් සිටින්නේ ක්‌වොන්ටම් අංශුවල චලිතය තේරුම් ගැනීමට ය. එහෙත් අප තේරුම් ගැනීමට උත්සාහ කරන්නේ ප්‍රත්‍යක්‍ෂයෙන් ඒ බව දැනගැනීමෙන් නො වේ. අපේ ප්‍රත්‍යක්‍ෂ නිවැරැදි යෑයි මෙයින් අදහස්‌ නො කෙරෙයි. අපේ ප්‍රත්‍යක්‍ෂ ද අපේ නිර්මාණ (සංස්‌කාර) වෙයි. අප පුටුව ලෙස දකින්නේ අපේ සංස්‌කෘතිය විසින් සකස්‌ කෙරී අපට ලබා දුන් සංකල්පයක්‌ සහිත ඊනියා වස්‌තුවකි. එවැනි වස්‌තුවක්‌ ඇතැයි සැලකීමට අපට සංස්‌කෘතියෙන් උගන්වනු ලැබ ඇත.
ක්‌වොන්ටම් අංශු අපට දෘශ්‍යමාන නො වෙයි. දෘශ්‍යමාන නො වෙයි යන්නෙන් මේ ලිපිවල දී පමණක්‌ නො ව අදාළ වෙනත් ලිපිවල දී ද අදහස්‌ වන්නේ පංෙච්න්ද්‍රියයන්ට ගෝචර නො වන බව ය. එයින් කිසිසේත් ම හුදෙක්‌ ඇසට නො පෙනෙන බව පමණක්‌ ගම්‍ය නො වේ. ඊනියා ගුරුත්වාකර්ෂණ බලය දෘශ්‍යමාන නො වේ යෑයි කී විට එය ඇසට නො පෙනෙන නමුත් ඇඟට දැනෙන්නේ යෑයි කියන්නෝ වෙති. එහෙත් ඔවුහු ඊනියා ගුරුත්වාකර්ෂණය දැනෙන්නේ කිනම් ඉන්ද්‍රියකට දැයි නො කියති.

ඊනියා ගුරුත්වාකර්ෂණ බලය දෘශ්‍යමාන නො වේ යන්නෙන් එවැන්නක්‌ ඉන්ද්‍රිය ගෝචර නො වේ ය යන්න අදහස්‌ වන බව, මගේ ලිපිවලට දේශපාලන පක්‍ෂ විසින් හා වෙනත් අය විසින් පවත්වාගෙන යනු ලබන වෙබ් අඩවිවල කමෙන්ට්‌ නමින් හැඳින්වෙන පඬි මත දක්‌වන අය නො දන්නා බව පැහැදිලි ය. අපි ඔවුන් ගැන අනුකම්පා කරමු. ඒ අය කළ යුත්තේ ඊනියා ගුරුත්වාකර්ෂණය දැනෙන්නේ කිනම් ඉන්ද්‍රියකට දැයි කා හටත් පැහැදිලි වන අයුරෙන් ප්‍රකාශ කිරීම ය. එසේ නැති ව තමන්ට ගුරුත්වාකර්ෂණය දැනෙන බව කීමෙන් පලක්‌ නොමැත.

පසුගිය දා නිරීක්‍ෂණය කරන ලදැයි කියෑවෙන හිග්ස්‌ බෝසෝනය ද දුටු අයකු නැත. බටහිර විද්‍යාඥයන් දළ සේයා පටිවල ඇති වූ රේඛා මගින් හිග්ස්‌ බෝසෝනය අර්ථ දක්‌වා ඇත. හිග්ස්‌ බෝසෝනය දුටු අයකු, එනම් පංෙච්න්ද්‍රියට ගෝචර කරගත් අයකු සර්න් පරීක්‍ෂණාගාරය ඇතුළු ලෝකයේ කිසි තැනක නැතත් මෙරට ඇතැම් පඬියන් කතා කරනුයේ තමන් හිග්ස්‌ බෝසෝනය දුටු අයුරෙනි. ඔවුන් වැඩි ම වුව හොත් කරන්නේ අද ලෝකයේ විඤ්Cදූන් බවට බලහත්කාරයෙන් බටහිරයන් විසින් පත් කෙරී තිබෙන බටහිර විද්‍යාඥයන් ගේ මත අතිමහත් විශ්වාසයකින් පුනරුච්චාරණය කිරීම පමණකි.

ඔවුන් තමන් මහත් උනන්දුවකින් කතාකරන අනුගමනය කරන්නේ යෑයි කියන කාලාම සූත්‍රයෙහි පළමු කොටස අනුගමනය නො කරති. ඔවුහු තමන් නිරීක්‍ෂණය නො කර ම හිග්ස්‌ බෝසෝනය ඇතැයි කියන්නේ වෙනත් අය කියා ඇති බැවින් මිස තමන් අනුගමනය කරන්නේ යෑයි කියන ඊනියා විද්‍යාත්මක ක්‍රමයක්‌ අනුව හෝ ඊනියා විද්‍යාත්මක ආකල්පයක්‌ නිසා හෝ නො වේ. ඔවුහු කාලාම සූත්‍රයෙහි දෙවැනි කොටස ලෙස හැඳින්විය හැකි විස්‌තරයෙන් කියෑවෙන පරිදි එලොවටත් මෙලොවටත් වැඩදායක වන පරිදි විඤ්Cදූන් කරන කියන දෑ කිරීමටත්, නො කරන නො කියන දෑ නො කිරීමටත් පෙලඹවී ඇතැයි කිසිවකුට සිතිය හැකි ය. එහෙත් එහි දී ප්‍රශ්නයක්‌ වනුයේ ඔවුන් ගේ විඤ්Cදූන්a වූ මේ බටහිර විද්‍යාඥයෝ හා වෙනත් බටහිර පඬිවරු එලොවටත් මෙලොවටත් වැඩදායක වන අයුරෙන් ක්‍රියා නො කිරීම ය.
අප උත්සාහ කරන්නේ අපට දෘශ්‍යමාන නො වන ක්‌වොන්ටම් අංශුවල චලිතය තේරුම් ගැනීමට ය. දෘශ්‍යමාන නො වන අංශුවල චලිතය තේරුම් ගැනීම එක්‌ විට ම අපහසු විය යුතු බැවින් අප පළමුව පංෙච්න්ද්‍රියයන්ට ගෝචර වන වස්‌තුවල චලිතය තේරුම් ගැනීමට උත්සාහ කළෙමු. එහෙත් අපට එය කළ හැකි වනුයේ සංකල්ප, ප්‍රවාද ආදිය ආශ්‍රයෙන් මිස වෙනත් ක්‍රමයකට නො වේ. හුදු සංජානන කිසිවකු සම්බන්ධයෙන් ඇති නො වේ. අප වැනි පෘථග්ජනයන් ගේ සංජානන සංකල්පවලින් බැහැර නො වේ. අපට සංකල්පයක්‌ නොමැති සංජානනයක්‌ නැත.

පංෙච්න්ද්‍රියයන්ට ගෝචර වන වස්‌තුවල චලිතය, අවකාශය, කාලය, විස්‌ථාපනය ආදී සංකල්ප උපයෝගී කරගනිමින් අවබෝධ කරගැනීමට උත්සාහ කළෙමු. එහෙත් එහි දී අපට වස්‌තුවක්‌ අවකාශයේ පිහිටි ස්‌ථාන දෙකක්‌ අතර චලනය වීමේ දී නොයෙකුත් උපකල්පන කිරීමට සිදු විය. විශේෂයෙන් ම වස්‌තුවක සීමාකාරී අවස්‌ථාවක්‌ වූ අංශුවක චලිතය සාකච්ඡා කිරීමේ දී අවකාශය හිඩැස්‌වලින් තොර වූ සන්තතික භූතාර්ථයක්‌ ලෙස සැලකීමට අපට සිදු විය. භෞතික වූ අවකාශයක්‌ ඇති බවත් එය සන්තතික බවත් පමණක්‌ නො ව එම භෞතික අවකාශය ගණිතමය අවකාශයක්‌ වූ යුක්‌ලීඩීය අවකාශයට සමාන බවත් (භෞතික අවකාශය හා ත්‍රිමාන යුක්‌ලීඩීය අවකාශය අතර එකට එක අනුරූපිතයක්‌ ඇති බවත්) උපකල්පනය කළෙමු.

මේ සියල්ල උපකල්පන වෙයි. ඒ උපකල්පන නොමැති ව අපට අංශුවක චලිතය තේරුම් ගත නො හැකි ය. එහෙත් එය තේරුම් ගැනීමක්‌ ද යන ප්‍රශ්නය පැන නඟින්නේ එය උපකල්පන මත රැඳී ඇති බැවිනි. අප කරන්නේ යම් උපකල්පන මත පදනම් වෙමින් ආකෘති ගොඩනැඟීම ය. භෞතික අවකාශය ද අපට ප්‍රත්‍යක්‍ෂ නො වේ. අපි ඊනියා භෞතික අවකාශයක්‌ නිර්මාණය කරමු. එහෙත් එසේ කරන්නේ ගණිතමය යුක්‌ලීඩීය ත්‍රිමාන අවකාශය මත පදනම් වෙමිනි. ගණිතමය යුක්‌ලීඩීය අවකාශය කිසිසේත් ම පංෙච්න්ද්‍රියයන්ට ගෝචර නො වේ. එහෙත් එය සමග එකට එන අනුරූපිතයක්‌ ඇතැයි සැලකෙන භෞතික අවකාශයක්‌ ද ඒකමාන වූ කාලයක්‌ ද අපි නිර්මාණය කරගන්නෙමු.
කාලය සම්බන්ධයෙන් ද කිව යුත්තේ එය ද අවකාශයෙක්‌ ලෙස ගැනෙන බව ය. එය ඒකමාන ගණිතමය අවකාශයක්‌ සමග එකට එක අනුරූපිතයක්‌ සාදන්නේ යෑයි උපකල්පනය කෙරෙයි. කාලය පිළිබඳ අප දන්නේ යෑයි සිතන බොහෝ දෑ මේ ගණිතමය අවකාශයෙන් ගලා එයි. අප ගන්නා ගණිතමය ඒකමාන අවකාශය සන්තතික ය. එහි හිඩැස්‌ නැත. අපට භෞතික අවකාශයෙහි මෙන් ම කාලයෙහි ද අතරමැද ස්‌ථාන හෝ ලCෂ්‍ය ක්‍ෂණ හෝ පන්නා යා හැකි නො වේ. ලCෂ්‍ය ක්‍ෂණයක්‌ ලෙස මෙහි දී අර්ථ දැක්‌වෙන්නේ කාල අන්තරයක්‌ ශුන්‍ය කරා එළඹීමේ සීමාව ය. එය වස්‌තුවක පරිමාව ශුන්‍ය කරා එළඹීමේ දී අංශුව ලැබෙන්නාක්‌ මෙනි. මේ කාල අවකාශය ඇතැම් සංස්‌කෘතිවල ගණිතමය සරල රේඛාවක්‌ ලෙස ගැනිණි. (අවශ්‍ය නම් ස්‌වඡෙදනයක්‌ නො වන වක්‍ර රේඛාවක්‌ ලෙස ද ගත හැකි ය. වක්‍ර රේඛාව තමන් ඡේදනය නො කළ යුතු ය. එය සන්තතික වක්‍රයකි.)

කිනම් සංස්‌කෘතියක වුව ද යෑයි කිව හැකි තරමට මිනිසුන් කාලය මනින්නේ අද තාත්වික සංඛ්‍යා ලෙස හැඳින්වෙන සංඛ්‍යා ආශ්‍රය කරමිනි. අපි එක්‌ සිද්ධියක සිට තවත් සිද්ධියකට ගත වී ඇති කාලය තත්පර දහයක්‌ යෑයි කියමු. එසේත් නැත්නම් අවුරුදු පහක්‌ යෑයි කියමු. පහ, දහය ආදිය තාත්වික සංඛ්‍යා වෙයි. සංකීර්ණ සංඛ්‍යාවලින් කාලය මනින සංස්‌කෘතියක්‌ ඉතිහාසයේ කිසි දිනෙක වත් තිබූ බවට සාක්‍ෂියක්‌ නැත.

චලිතය ගැන යමක්‌ දැන සිටි සියල්ලන් ඉහත සඳහන් ආකාරයෙන් සිතුවේ යෑයි යමකු ප්‍රශ්න කිරීමට ඉඩ ඇත. ඔවුන්ට ගණිතමය අවකාශය පිළිබඳ දැනුමක්‌ නො තිබෙන්නට ඇත. අඩු ම තරමෙන් යුක්‌ලිඩීය ජ්‍යාමිතිය සකස්‌ කළ ග්‍රීකයන්ට වුව ද ඒ දැනුම නො තිබිණි. එහෙත් ඒ බොහෝ දෙනා අවකාශය ගැන සිතුවේ හිඩැස්‌ නොමැති භූතාර්ථයක්‌ ලෙස ය. එලෙස ම කාලය පිළිබඳ රේ‚ය සංකල්පයක්‌ තිබූ සංස්‌කෘතිවල කාලය ද ක්‍රමයෙන් වැඩි වන්නක්‌ ලෙස සැලකිණි.
එහෙත් කාලය ගැන එලෙස නො සිතූ සංස්‌කෘතීන් ද විය. ඔවුන් ගේ කාලය එක්‌කෝ සර්පිලාකාර විය. එසේත් නැත්නම් වෘත්තාකාර හෝ වෙනත් සංවෘත කාලයක්‌ විය. සංවෘත කාලයක්‌ පිළිබඳ සංකල්පය ඇති වන්නේ චක්‍රීය චින්තනයක ය. සිංහල බෞද්ධයන්ට ඇත්තේ චක්‍රීය චින්තනයකි. සංසාරය ගැන අප සිතන්නේ ද එක්‌තරා ආකාරයකින් සංවෘත කාලයක්‌ හෝ සර්පිලාකාර කාලයක්‌ හෝ ආශ්‍රයෙනි.

අද බොහෝ දෙනා කතා කරන මායාවරුන් ගේ දින දර්ශනය සංවෘත කාලයක්‌ ඇසුරෙන් නිර්මාණය කරගෙන ඇතැයි සිතිය හැකි ය. ඔවුන් 2012 දී ලෝකය විනාශ වන බව නො ව ලෝකය නැවත තම මාර්ගය දිගේ ගමන් අරඹන බව සිතුවා වන්නට හැකි ය. චක්‍රීය චින්තනයක එසේ සිතීම අරුමයක්‌ නො වේ. ලෝකයේ එක්‌ යුගයක්‌ අවසාන වී තවත් යුගයක්‌ ආරම්භ කිරීම 2012 දී සිදු වන්නේ යෑයි ඔවුන්ට සිතෙන්නට ඇත. එබැවින් 2012න් පසුව දින දර්ශනය දිගින් දිගට ම ගලා යැමට සැලැස්‌වීමට ඔවුන්ට අවශ්‍යතාවක්‌ නො තිබෙන්නට ඇත.
වෛදික සංස්‌කෘතියෙහි ද එක්‌ එක්‌ යුග ඇත. අද ඇත්තේ කලියුගය යෑයි කියනු ලැබේ. බෞද්ධයෝ ද ලෝකය ප්‍රසාරණය වී පසුව සංකෝචනය වන්නේ යෑයි ද නැවතත් ප්‍රසාරණය වන්නේ යෑයි ද ආදී වශයෙන් ගනිති. ඒ ඒ කල්පවල දී බුදුන් වහන්සේලා පහළ වන බවත් නැවතත් ධර්මය දේශනා කරන බවත් බෞද්ධයෝ දනිති. ඒ ක්‍රියාවලිය චක්‍රීය වෙයි. එක්‌ කල්පයක දී එක්‌ බුදුන් වහන්සේ නමක්‌ පමණක්‌ පහළ වන්නේ යෑයි නො සිතිය යුතු ය. මේ මහා භද්‍ර කල්පයෙහි බුදුන් වහන්සේ පස්‌ නමක්‌ පහළ වෙති. මේ කල්පය භද්‍ර හෙවත් යහපත් වන්නේ එබැවිනි.

එහෙත් බුදුන් වහන්සේ නමක්‌ පහළ නො වන කල්ප ද තිබිය හැකි ය. එමෙන් ම බුදුන් වහන්සේලා දෙනමක්‌ අතර ධර්මය නැති වී යන කාල ද වෙයි. එවැනි කාල අබුද්දස්‌ස කාල ලෙස බෞද්ධයන් විසින් හඳුන්වනු ලැබේ. මෙයින් පැහැදිලි වන කරුණක්‌ නම් ඕනෑ ම කල්පයක්‌ වෙනත් කල්පයක පිටපතක්‌ නො වන බව ය. එනම් කල්ප අතර එක අනුරූපිතයක්‌ ද නැත. මේ සියල්ලෙන් අපට කියන්නේ කාලය විවෘත රේ‚ය වශයෙන් ගන්නා සංස්‌කෘතීන් හැර තවත් සංස්‌කෘතීන් ද ඇති බව ය.

මායාවරුන් ගේ දින දර්ශනය 2012න් අවසන් වී ලෝක විනාශයක්‌ සිදු වන බවක්‌ ගැන කතා කරන්නේ බටහිර යුදෙව් ක්‍රිස්‌තියානි සංස්‌කෘතියෙහි ය. එයට හේතුව බටහිර යුදෙව් ක්‍රිස්‌තියානි සංස්‌කෘතියෙහි කාලය විවෘත, ඒක රේ‚ය වීම ය. එහි කාලයට ආරම්භයක්‌ ඇත. ඒ ආරම්භයෙන් පසු කාලය දිගින් දිගට ම ඒක රේ‚ය ව ගලා යයි. එය ලෝක ආරම්භයත් සමග සිදු විණි යෑයි යුදෙව් ක්‍රිස්‌තියානි සංස්‌කෘතියෙහි සැලකෙයි. මහා පිපිරුම, දෙවියන් වහන්සේ ලෝකය මැවීම ආදිය ඒ සංස්‌කෘතියෙහි බිහි වූ සංකල්ප වෙයි.
බටහිර යුදෙව් ක්‍රිස්‌තියානි සංස්‌කෘතියෙහි පඬිවරුන්ට මායා දින දර්ශනය හමු වූ විට ඔවුන්ට කළ හැකි වූයේ ඔවුන්ගේ සංස්‌කෘතියට අනුව එය විවරණය කිරීම ය. ඔවුන්ට අනුව දින දර්ශනය අවසානයක්‌ ඇත්නම් එයින් කියෑවෙන්නේ ඉන්පසු ලෝකයක්‌ නැති බව ය. සරල රේඛා ඛණ්‌ඩයක අග මුල මෙන් ඔවුන්ට දින දර්ශනවලට අගක්‌ මුලක්‌ ඇත. එබැවින් ඔවුහු මායා දින දර්ශනයෙහි 2012න් පසුව යමක්‌ නො කියෑවෙන බැවින් එය එහි අග එසේත් නැත්නම් අවසාන ලෙස ගත් හ. විවෘත ඒක රේ‚ය චින්තනයක්‌ ඇති බටහිර පඬිවරුන්ට අනුව මායා දින දර්ශනයෙන් කියෑවෙන්නේ 2012 දී ලෝකය අවසන් වන බව ය. එනම් ලෝකය විනාශ වන බව ය. තම සංස්‌කෘතියෙහි සිතන ආකාරයට අනෙක්‌ සංස්‌කෘතිවල ද සිතන්නේ ය යන උද්ධච්ඡස්‌භාවයෙන් පෙළෙන බටහිරයෝ මායාවරුන් තම දින දර්ශනයෙන් 2012 දී ලෝකයේ වෙනත් යුගයක ආරම්භය ගැන කියා ඇත් ද යන්න කල්පනා කිරීමට තරම් වත් නිහතමානී නො වෙති.
- නලින් ද සිල්වා මහතා විසින් විදුසර පුවත්පතට ලියූවකි