Jan 25, 2013

සසර කතරින් එතෙර වන්නට පියවර තබන නිරූපිකාව


10-1
2005 වසරේ ජූලි මාසය, නේපාල නිරූපණ ක්‍ෂේත්‍රයට   එතරම් සුබදායී මාසයක් වූයේ නැත.  එයට හේතුව  නේපාල ජාතික  නිරූපණ  ශිල්පිනියන් කීප දෙනෙකුටම විවිධ අනතුරුවලට ලක් වීම නිසා ක්‍ෂේත්‍රයෙන් සමු ගැනීමට සිදුවීමයි. වසරේ මැද  කාලය යනු සෑම රටකම පාහේ නිරූපණ  ක්‍ෂේත්‍රය කාර්ය බහුල වන කාලයකි. ඒ නිසා සෑම ශිල්පිනියකටම වැඩ අධිකය. සියලුම වැඩ රාජකාරි අතරතුර ඉතා සැහැල්ලුවෙන් කාලය  ගත කරන දීපා සිං නේපාල නිරූපණ ශිල්පිනියන් අතර අවධානයට ලක්වන්නේ ඒ අතරතුරදීය. ඉන්දියානු පියෙකුට සහ නේපාල මවකට දාව 1979 වසරේ ඔක්තෝබර් මස 25 වන දින උපන් ඇය, උප්පැන්න සහතිකයට අනුව දීපා සිං වූවාය. අම්මා නම් ඇය ඇමතුවේ දීපා ලෙසින් නොව, “චානක්‍යා”  ලෙසිනි. තාත්තාට ඇය “බුද්ධා” නම් විය. වයස  අවුරුදු 18 වන විට පාසල් අධ්‍යාපනයෙන් සමුගත් ඇය, නිරූපණ ශිල්පිනියක් ලෙස, නිරූපණ 10-2ක්‍ෂේත්‍රයට පිවිසීමට මහත් බලා‍පොරොත්තු ඇතිව සිටියාය. නිරූපණ ශිල්පිනියන් පුහුණු කිරීමේ ආයතනයකට යොමු කරන ලද අයදුම්පතකට අනුව ඇයට කැඳවීමක් ලැබිණ.  ඒ අනුව එම ආයතනයේ මාස 6 ක පුහුණුවක් ලද ඇයගේ නම, කොහිනූර් ලෙස වෙනස් වූයේ නිරූපණ ශිල්පිනියක් ලෙස පළමු වරට වේදිකාවට නැගීමත් සමගය. දීපා සිං කොහිනූර් සිං බවට  පත් කළේ ප්‍රවීණ නිරූපණ ශිල්පී පුහුණුකරුවෙකි. “දීපා” යනු මෙම ක්‍ෂේත්‍රයට ගැළපෙන නමක්  නොවන බව පැවසූ ඔහු, මෙතැන් පටන් ඇය “කොහිනූර්” නම් විය යුතු බවට තීරණය කරන ලදී.

සහජයෙන් උරුම වී තිබූ දක්ෂතා නිසාම කොහිනූර් (දීපා) දිනෙන් දිනම නිරූපණ       ක්‍ෂේත්‍රයේ පියවරෙන් පියවර  ඉදිරියට ගියාය. මේ ආකාරයට වසර 10ක් ගෙවිණි. ඇය විසින් නිරූපණය කරන  ප්‍රසංග  විශාල සංඛ්‍යාවක් ඒ කාලය ඇතුළත ජනතාව  අතර ප්‍රසිද්ධ වී තිබිණි. ඊට අමතරව ඇය විසින් රංගනයෙන් දායක වන සංගීත වීඩියෝ 25කට වැඩි ප්‍රමාණයක් විවිධ වබේ අඩවි ඔස්සේ ප්‍රචාරණය වී තිබිණි. වසර 10ක් තුළ කොහිනූර් සිං නිරූපණ ක්‍ෂේත්‍රයේ  හිණි පෙත්තටම නැග සිටියාය. අතිශය කාර්යබහුල දිවිය ඇයගේ  හිතට කරදර කරන්නට පටන් ගත්තේ ඉන් පසුවය. දවසින් දවසම  වගකීම් වැඩි වීම, ඇගේ හිතේ වූ මානසික පීඩනයද වැඩි කරලීය. ඒ අතර ඇයගේ  පෙම්වතා වූ ෂංකර් ගෝල්යන්ද ඇය තනි කර දමා, වෙනත් විවාහයකට  ඇතුළු වී  තිබිණි.  ෂංකර් ගෝල්යන් යනු නේපාලයේ සුප්‍රසිද්ධ ව්‍යාපාර ආයතනයක් වූ ෂංකර්  ගෲප් ආයතනයේ හිමිකරු, ගෝල්යන් මහතාගේ  පුත්‍රයෙකි. කොහිනූර් සහ ෂංකර් අතර පෙම් සබඳතාව නතර වූයේ දෙදෙනාගේම කැමැත්ත මතය. පෙම් සබඳතාව නතර වුවද, ඔවුන්ගේ මිත්‍රත්වය  නතර වූයේ නැත.

කොහිනූර්ගේ ජීවිතය වෙනස් වන්නට පටන් ගත්තේ දිනක් ඇගේ නිවසට පැමිණි සංඝයා වහන්සේ නමක් නිසාය. 2004 වසරේ “වස්” කාලයේ, හීල් දානය සපයා ගැනීමේ අරමුණින් එක් භික්ෂූන් වහන්සේ නමක් කොහිනූර්ගේ නිවසට වැඩියහ. අධික තෙහෙට්ටුවකින්   ඇඳෙන් බිමට වන් කොහිනූර්, දානය සපයාගෙන ආපසු වඩින භික්ෂුව දුටුවාය. උන් වහන්සේ දුටු වනම, සැහැල්ලු බවකින් ඇගේ හිත පිරී ගියේය. වහාම උඩු මහලෙන් බිමට බැසි ඇය, දිවගොස් භික්ෂූන් වහන්සේගේ ගමන නවතා, උන් වහන්සේ  දෙස මොහොතක්  බලා සිටියාය. “මට ඔබ වහන්සේගේ ප්‍රතිපත්ති ධර්මය දැන ගත හැකිද?” ඇය විමසුවාය. එතැන් පටන් එම භික්ෂූන්  වහන්සේගෙන් ධර්මය පිළිබඳ අවබෝධයක් ලබාගත් කොහිනූර්, කමෛන් බෞද්ධ ධර්මයට අනුව  ජීවත් වන්නට පටන් ගත්තාය. ඇය පළමුව, තම නිදන කාමරයේ තිබූ අනවශ්‍ය බඩු භාණ්ඩ සියල්ල ඉන් ඉවත් කරන ලදී. ඒ අතර දැවැන්ත රූපවාහිනී තිරයක්, කැසට් සහ වීඩියෝ යන්ත්‍ර රූපලාවන්‍ය උපකරණ, ව්‍යායාම් උපකරණ, පරිගණක යන්ත්‍ර ආදිය  තිබිණි. අවසානයේ කොහිනූර්ගේ  කාමරය තුළ ඉතිරි වූයේ  නිදා ගන්නා ඇඳ, ඇඳුම් රාක්කය සහ භාවනා කිරීම සඳහා සාදා ගන්නා ලද ආසනය පමණි.

ගුරු හාමුදුරුවන් යටතේ භාවනා ප්‍රගුණ කළ කොහිනූර්, 2005 වසරේ ආගෝස්තු මාසයේදී, ලෞකික සැප සම්පත් අත්හළ යුතු බව තීරණය කර තිබිණි. ඒ අනුව අගෝස්තු මාසය අගභාගයේ  කොහිනූර් සිං නොහොත් දීපා සිං, ලොසෑන් ඩොල්නා නමින් පැවැදි ජීවිතයට එළඹියාය. පඬු පැහැති සිවුරෙන් ආවරණය වී තිබූ ඇගේ  සිරුරත්, සම්පූර්ණයෙන්ම මුඩු කොට තිබූ කෙස් වැටිය සහ ඇහි බැමත් දුටු, ඇගේ ගිහි ජීවිතයේ මිතුරු මිතුරියන්ට ඇස් අදහාගන්නට නොහැකි වී තිබිණි. පිට මැදට  කඩා හැලී තිබූ දුඹුරු පැහැති සේද කෙස් කළඹ වෙනුවට  තිබුණේ මුඩු කරන ළද හිසකි. දුන්නක් මෙන් අඩකවාකාරව පිහිටා තිබූ ඇසි බැම  ඇගේ වීදුරු බෝලවන් දෑසට ඉහළින් තිබුණේ නැත. විවිධ විලාසිතාවන්ගෙන් හැඩ  වී තිබූ සරාගී සිරුර, පඬු පැහැති සිවුරෙන් වැසී තිබූ අතර, ඇය ඉතා සන්සුන්  ගමනින් පියවර තැබුවාය. ඇය පැවිදි දිවියට ඇතුළත් වී මාස 2කට පසු බිබිසී සේවයේ විශේෂ වාර්තාකරුවකු පැමිණ ඇය සමග සම්මුඛ සාකච්ඡාවක් සිදු කරන ලදී.

ප්‍රශ්නය:- “ඔබ තුමිය නිරූපණ ශිල්පිනියක් වෙන්න තීරණය කළ මොහොතේ දෙමාපියන්ගේ ප්‍රතිචාර මොනවාද?

පිළිතුර :-  “ඔයාට පිස්සු හැදීගෙන එනවද?  ඔයා ඒකේ තේරුම මොකක්ද කියලා දන්නවද?”  කියලා ඇහුවා.

ප්‍ර:- “ඔබ  පැවිදි ජීවිතයට ඇතුළු වෙන්න තීරණය කළ මොහොතේ දෙමාපියන්ගේ ප්‍රතිචාර මොනවාද?”

පි:- “ඔයාට පිස්සු හැදීගෙන එනවද? ඔයා ඒකේ තේරුම මොකක්ද කියලා දන්නවද” කියලා ඇහුවා. නමුත් අවසානයේ ඔවුන් මට  කැමැත්ත දුන්නා.”

ප්‍ර:- “ඇයි ඔබ පැවිදි වෙන්න තීරණය කළේ?”

පි:- “ගිහි ජීවිතයෙදි මනසට විවේකයක් ලැබෙන්නෙ නෑ. සිරුරට විතරයි විවේකයක් සැහැල්ලුවක් ලැබෙන්නෙ. මගේ ගුරු හාමුදුරුවන්ව මා පළමුවරට දුටු දවසෙ මම දැක්කා   එතුමාගේ මනසේ තිබූ සැහැල්ලු බව. ගිහි ජීවිතයක් ගත කරන කෙනෙකුගෙන් එහෙම දෙයක් දකින්න බැහැ.  ඉතිං මට දැනුනා මට උරුම මේක තමයි කියලා. අද මම හරිම සැහැල්ලුවෙන් ඉන්නෙ.

ප්‍ර:- දැන් මේක රැල්ලක් බවට පත්වෙලා නේද? ලස්සන ගැහැනු ළමයින් ජනප්‍රිය වෙන්න හිතාගෙන කරන දෙයක් නේද මේ?

පි:- ජනපිය වෙන්න ඕනෙනම් ඒකට ඕනතරම් ක්‍රම තිබෙනවා. පැවිදි ජීවිතයකට පත්වීම  ජනප්‍රිය වීමේ උපක්‍රමයක් කියලා හිතලා යමෙක් එසේ කරනවා නම්  ඒ  පුද්ගලයා සුළු කාලයකින්ම නැවත උපැවිදි වෙනවා. ජනප්‍රිය වීම සඳහා පැවිදි  වෙන්න ඕනෙ කියලා හිතන  අය ඉන්නවානම් මට ඒ අය ගැන හරිම අනුකම්පාවයි.

ප්‍ර:- ඔබ පැවිදි ජීවිතයට යොමු වුණේ ප්‍රේමය බිඳ වැටී
මක  ප්‍රතිඵලයක් නිසා කියලා මම කිව්වොත්?

පි:- ඔබට එහෙම හිතෙන්න ඇත්තේ ප්‍රේමය බිඳ වැටීම සහ මම පැවිදි ජීවිතයට        එළඹීම එකම යුගයක සිද්ධ වුණු නිසා වෙන්න ඇති. අදටත් අපි ඉතාම  හොඳ මිතුරන්. ඔහු දැන් සාර්ථක  ලෙස විවාහ ජීවිතයක් ගත කරනවා. විවාහ ජීවිතයේ  ඇතිවන විවිධ ප්‍රශ්න විසඳලා දීමට මම ඒ දෙදෙනාටම මට හැකි ආකාරයෙන් අනුශාසනා කරනවා.

ප්‍ර:- පැවිදි වීමෙන් ඔබ බලා‍පොරොත්තු වුණේ මොනවද?

පි:- ප්‍රධාන  වශයෙන් සිතේ සැහැල්ලුව. දෙවනුව සංසාරයේ සැහැල්ලුව. නැවත උපතක් නොලබන්නට පුළුවන් අවස්ථාව දක්වා ගමන් කිරීම.

ප්‍ර:- ඔබට ජීවිතේ ගැන කලකිරීමක් තිබුණද?

පි:- කාර්යබහුල ජීවිතයක් ගත කරන කාලෙ, මානසික වශයෙන් විශාල කලකිරීමක් තිබුණා. මැරෙන ටිකට නේද මිනිසුන්   මේ හැමදේම කරන්නෙ කියලා  හිතුනා. ඒත් කිසිවකුත් මරණයෙන් පසු නැවත උපතක් ගැන හෝ ඒ උපතේදී කර්මය, විපාක ගැන වැටහීමකින් ජීවත් වෙන්නෙ නැහැ. බුද්ධ ධර්මයට අනුව අපි ලෝකෝත්තර ධර්මය පිළිබඳ  දැඩි විශ්වාසයකින් පසුවෙනවා.  ලෝකෝත්තර  දියුණුවට මං පාදා ගන්නවා. මම පැවිදි ජීවිතයට යොමු වුණේ, ගිහි තරුණියක විදියට සැපවත්ම යුගයක් ගත කළ කාලයේ. ඉතිං ඇයි මට කලකිරීමක්  ඇති වෙන්නෙ. මේ වගේ තීරණ ගන්න අවශ්‍ය වෙන්නෙ කලකිරීම නොවෙයි. තේරුම් ගැනීම සහ අවබෝධය. මම මේ තැනට ආවේ කිසිම ආකාරයක කලකිරීමක් මත ගත් තීරණයක් නිසා නොවෙයි. ඉතාමත් අවබෝධයෙන් යුක්තව ගත් තීරණයක් මතයි.

ප්‍ර:- මේ ජීවිතය ගැන ඔබ තෘප්තිමත්ද?

පි:- මා පැවැදි වුණේ තෘප්තියක් ලබන්නට නොවෙයි. මගේ අරමුණ කරා යන්නටයි. අමා මහා නිර්වාණය තරම් සැනසීමක් කිසිදු බෞද්ධයකුට නැහැ.

දුලංජලී මුතුවාඩිගේ

2 comments: